Permalänk

Återuppladdningsbar USB-Laddare

Hej, Vet inte om detta är rätt forum men skulle behöva snabba svar för att färdigställa den.
Håller på med ett litet hemmabygge i form av en portabel laddare. Hade tänkt köpa alla delar hos elfa om så är möjligt. Har dock en hel del funderingar kring laddkretsar.
Hade tänkt mig att först använda mig av en transformator som omvandlar spänningen till 9V från nätet. Som sedan kopplas ihop med en laddkrets och det är där frågorna kommer in i bilden. Kretsen ska i sin tur ladda upp 5 stycken 1,2V 2450mAH seriekopplade batterier. Batterierna kopplas till en zenerdiod som reglerar spänningen till 5V och driver ett USB uttag där man laddar upp min mobiltelefon (1300mAH).

Några saker värd att nämna:
Kretsen är det stora frågetecknet?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=73-878-57 kan något sådant fungera?
Jag vill kunna ladda upp batterierna under 10 timmar, och är inte alls haj på "Switch mode teknik", hade tänkt mig någon linjär krets.
Batterierna ska klara av att ladda upp mobilen fullt EN gång innan de måste laddas på nytt, vilket jag tycker 2450mAH borde räcka till.

Kan jag använda mig av en zener diod på 5.1V?