SSD Vad göra först?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2011

SSD Vad göra först?

Tja fick precis en Corsair Force 3 av tjejjen som jag vill ha Windows på, har läst lite forumtrådar här men fattar ju fan inte (guldfisk)

alla tjötar om AHCI just nu kör jag på min mekaniska hdd som jag vill ha som slave och inte köra OS på.

Vad skall jag göra FÖRST steg för steg ( alltså typ ska jag in i BIOS innan jag installerar WIN7 på SSD disken eller gör man det efter ) sedan undrar jag även Vart man hittar AHCI??

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Nov 2011

Jag vet inte vad AHCI är! Men för att installera os på ssd disken.
1. Montera disken så att du ser att den funkar.
2. Sätt in os skivan i dvd läsarn och stäng av datorn.
3. Starta datorn och när det kommer upp en ruta där det står typ klicka f12 för andrastart alternativ eller dylikt. Klicka där.
4. Välj sedan att starta från dvd läsarn.
5. Nu kommer os instalationen starta och när du sedan väljer vilken disk du ska installera os på väljer du ssd disken.
6. Följ sedan bara instruktionerna.

Intel i5 3570K, Radeon HD 6970 artic cooling Accelero Twin Turbo II, 8gb 1600mhz, Fractal Design Define R4, msi Z77-S03, Coler Master GX 750w 80+ brons.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Koppla ur den hårdisken du har Windows på annars kan det bli fel i installationen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Dec 2004

AHCI hittar du i ditt bios,men då jag inte vet vad du har för bräda kan jag omöjligt guida dig,utan d får du söka efter
efter du hittat o aktiverat detta e d bara o plugga i ssd:n,dra ur din gamla!
sen e d bara o köra en win installation som vanligt som ovan skrev.

ASUS MAXIMUS X HERO | Intel Core i7 8700K@5.0 Ghz | Corsair H150i Pro | G.Skill Tridentz RGB DDR4-3200 16Gb | EVGA GeForce GTX 1080ti | Samsung 960 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Innan du installerar Windows ska du ställa in BIOS på AHCI mode.

Koppla först ur alla hårddiskar.

Starta datorn och tryck på Delete eller F2 (olika på olika moderkort) för att komma in i BIOS/UEFI.

På ASRock Z68 Extreme3 Gen3 är det Advanced > Storage settings och sen ändrar man den översta inställningen från IDE till AHCI.

Välj Exit eller tryck på F10 och spara inställningarna om den frågar.

Nu kan du installera Windows.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers