Gigabyte 7970 Windforce tankar, tester och reflektioner

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Gen 3 som det står på dessa mobos är att den är förberedd för IB och med denna kommer ju PCI-e 3.0.

Ja men se där ja! Då lärde jag mig något nytt inom datorvärlden idag med. Bugar och bockar!

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Skrivet av bjonss13:

vad är det för kablage till gigabytekortet? jag sitter ju i den sitsen att vänta på asus kortet då jag slipper slänga 300+ på en ny display adapter! då alla andra verkar ha mini display och bara en dvi!

Endast 2 molex till 8 pins och 2 molex till 6 pins och en crossfirebrygga.
Väldigt snålt tycker jag.

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk

Dom nådde 1300MHz här:
http://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/gigabyte_hd79...

10175 3DMark11 poäng... Med ett kort.
Tusan... Det här är inte bra :/ Jag tänkte hoppa över den här generationen grafikkort och uppgradera när nästa släpptes, men nu börjar det tametusan klia i fingrarna ><

Permalänk
Medlem

Det var ju en besvikelse... med ljudet alltså

PS. PCI-E 2.0 eller 3.0 ...känns som det kvittar... HD 7970 PCI-E 3.0 vs PCI-E 2.0

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Killeak:

Det var ju en besvikelse... med ljudet alltså

Vilket ju går att bota med en egen fläktkurva i MSI AB tex.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bursecarl:

Nu har jag bytt H60 och lyssnat en del och jag håller med dig att det låter en del. En besvikelse tycker jag då det faktiskt inte är referenskylare.
Nu ska jag snart sätta på vattenblock så slipper jag det. Jag hade gtx570 dcII innan, det var tystare. Och även ett evga gtx570 hd1280 var tystare.
Mvh Johnny

Jag måste ha något allvarligt fel på min hörsel då för när fläkten är på 47% så är det enda som hörs ett svagt sus knappt hörbart.
Och 47% är max vad min fläkt varit uppe i vid spelande.
Men jag håller med om att ca 50% är någon sorts magisk gräns efterdet så låter den ganska hyffsat mycket.
Och visst har man lite taskig ventilation i chassiet så går fläkten nog upp rätt högt och blir därmed högljud.
Undrar har ni datorn uppe på skrivbordet?
Jag kör med original fläktkurva och har dessutom oc på mitt kort.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannER:

Jag måste ha något allvarligt fel på min hörsel då för när fläkten är på 47% så är det enda som hörs ett svagt sus knappt hörbart.
Och 47% är max vad min fläkt varit uppe i vid spelande.
Men jag håller med om att ca 50% är någon sorts magisk gräns efterdet så låter den ganska hyffsat mycket.
Och visst har man lite taskig ventilation i chassiet så går fläkten nog upp rätt högt och blir därmed högljud.
Undrar har ni datorn uppe på skrivbordet?
Jag kör med original fläktkurva och har dessutom oc på mitt kort.
Skickades från m.sweclockers.com

Ja antingen är det fel på din hörsel eller också är det ojämn kvalitetsnivå på korten. För svagt sus är det inte i min burk iaf

Vad har du haft för kort innan?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Ja antingen är det fel på din hörsel eller också är det ojämn kvalitetsnivå på korten. För svagt sus är det inte i min burk iaf

Vad har du haft för kort innan?

Mvh J

Ja det tror jag faktiskt.
Mina 2senaste gfx setups har varit xfx HD4890 cf och Gigabyte wf HD6970 oc.
Men har du kollat vad din fläkt går upp i som max i spel?
Ditt case kanske e tätare än mitt och därför kanske du har högre fläkt hastighet...bara en teori.
Testa o sätt din fläkt manuellt på 47% o kolla vad du tycker om ljudnivån.
Sen e klart d e ju inte helt omöjligt kvaliteten e bristande iofs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Skrivet av Jaxione:

Ja antingen är det fel på din hörsel eller också är det ojämn kvalitetsnivå på korten. För svagt sus är det inte i min burk iaf

Vad har du haft för kort innan?

Mvh J

Måste nog hålla med honom.. För jag hör knappt mitt kort heller.. Högsta hastighet den har gått upp i är 43%.. Även testat att sätta manuellt på 43% bara för att se om jag hör skillnaden.. Men det gör jag inte. Kör med standard frekvenser för tillfället men ska klocka senare.. Max temp är 52C på mitt kort med, det kom det väl upp i när jag körde BF3 skulle jag tro..

Om ni har problem kan ni ju alltid pröva att sätta fläkten manuellt på 100% o sitta med det i någon timme så kommer ni nog inte tycka den låter mycket efter det..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Vilka grader ligger ni på när fläkten står på 43%? (aka i spel som Bf3). Körde först ett kort och då gick den upp till 50-60% vid BF3 eller benchmark tester.. men sen köpte jag ett till.. vilket blev pannkaka då fläkten på första kortet går upp till 100% och sätter jag det manuellt så drar tempen iväg mot 70grader bara på några minuter. Alla andra temps i datorn är mycket låga (Kör ett Antec P280 med H100 vattenkylning. Har dubbla fläktar i front, en vid hd bryggan, en bak och sen radiatorn i toppen). Funderar på att slänga ut ett kort igen eller investera i vattenkylning till gpu med.. vilket inte blir billigt..

Permalänk
Skrivet av Grimgroth:

Vilka grader ligger ni på när fläkten står på 43%? (aka i spel som Bf3). Körde först ett kort och då gick den upp till 50-60% vid BF3 eller benchmark tester.. men sen köpte jag ett till.. vilket blev pannkaka då fläkten på första kortet går upp till 100% och sätter jag det manuellt så drar tempen iväg mot 70grader bara på några minuter. Alla andra temps i datorn är mycket låga (Kör ett Antec P280 med H100 vattenkylning. Har dubbla fläktar i front, en vid hd bryggan, en bak och sen radiatorn i toppen). Funderar på att slänga ut ett kort igen eller investera i vattenkylning till gpu med.. vilket inte blir billigt..

Som jag sa i mitt inlägg är max temp 52 C Vilket kort kör du med egentligen?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nixxor123:

Som jag sa i mitt inlägg är max temp 52 C Vilket kort kör du med egentligen?

ahh missade det. 2 stycken Gigabyte 7970 OC/Windforce. Kan det vara min låda och fläktkonfiguration som inte funkar? Tänkte om värmen stannar kvar i lådan. Gick ju och leva med ljudet från ett kort men nu med 2 så blir mainkortet helt överhettat

Permalänk
Skrivet av Grimgroth:

ahh missade det. 2 stycken Gigabyte 7970 OC/Windforce. Kan det vara min låda och fläktkonfiguration som inte funkar? Tänkte om värmen stannar kvar i lådan. Gick ju och leva med ljudet från ett kort men nu med 2 så blir mainkortet helt överhettat

Ja.. Jag har rätt bra ventilation i min låda.. Vad har du för låda och övrig kylning?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nixxor123:

Ja.. Jag har rätt bra ventilation i min låda.. Vad har du för låda och övrig kylning?

Har en Antec P280 med 2 st 120mm fläktar i front, 1st på baksidan samt 1 vid hd (riktad mot grafikkorten). Processorn kyls av en Hydro 100 (radiatorn sitter i toppen av lådan). Grafikkorten är ju sjukt bra.. men verkar ju finnas många problem.. =/ Sen blir jag inte klok på drivrutiner heller... plus att datorn ibland när jag installerar om drivisarna krånglar med xfire och vissa 3part prg hävdar att xfire är avstängt (men i 3dmark11 är de igång).

Permalänk
Medlem

Testade tipset med tipset om att göra egna fläktprofiler i MSI afterburner och det gör verkligen underverk för det här kortet. Kör på 40% flälthastighet till kortet når 70grader och hittills har det aldrig gått upp i 70grader. Som mest har det varit 67grader efter 3timmars Mass Effect 3 spelande i 120fps. Windforce kylaren verkar extremt potent när det gäller just kylning.

Verkar dock som orginalfläktkurvan är helt åt skogen då det kan gå upp i ibland 50% fläkthastighet trots att kortet inte är ens 60grader.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Skrivet av Jaxione:

Testade tipset med tipset om att göra egna fläktprofiler i MSI afterburner och det gör verkligen underverk för det här kortet. Kör på 40% flälthastighet till kortet når 70grader och hittills har det aldrig gått upp i 70grader. Som mest har det varit 67grader efter 3timmars Mass Effect 3 spelande i 120fps. Windforce kylaren verkar extremt potent när det gäller just kylning.

Verkar dock som orginalfläktkurvan är helt åt skogen då det kan gå upp i ibland 50% fläkthastighet trots att kortet inte är ens 60grader.

Mvh J

Precis! Så är det alltid. Det är aldrig farligt innan kortet når minst 80C. EftermarknadsKylarna idag är så pass bra att du aldrig behöver mer
än lägsta hastighet. Kör själv 10% i GPU tweak till mitt asus (upp till 75C) och det har endast varvat upp till 20% i BF3 efter 3-4 timmars spelande.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Har nu kört mitt gb 7970 ett tag och det klockar bra 1200 core och 1650 mem, med 1.218 volt.
MEN har märkt en sak som jag vill att fler kikar på ang. prestandan av 7970... i sisoft sandra ver. 2012.02.18.28 så kör jag benchmark delen "videorendering"
nvidias 580 kort med 4% överklock och med 7970 med 4% så är mitt 7970 46 till 50% snabbare. Man undrar om AMD har låst 7970 med drivrutinerna till nvidia lanserar sitt? detta bench är som jag ser det ett enkelt test som kanske inte amd´s drivar kan stoppa.

Visa signatur

| I9-10900k@ 5.0 all core 1,31v adaptive | Gigabyte Aorus Ultra Z490 | Corsair DDR4 / CL18 / 3600 MHz / | Aorus Extreme 3080 10GB | Corsair HX1000i PSU | Arctic Liquid Freezer II 280 | Phanteks Eclipse P600S | Acer 34" Predator X34GS IPS 21:9 Curved 180hz |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mag1:

Har nu kört mitt gb 7970 ett tag och det klockar bra 1200 core och 1650 mem, med 1.218 volt.
MEN har märkt en sak som jag vill att fler kikar på ang. prestandan av 7970... i sisoft sandra ver. 2012.02.18.28 så kör jag benchmark delen "videorendering"
nvidias kort med 4% överklock och med 7970 med 4% så är mitt 7970 46 till 50% snabbare. Man undrar om AMD har låst 7970 med drivrutinerna till nvidia lanserar sitt? detta bench är som jag ser det ett enkelt test som kanske inte amd´s drivar kan stoppa.

Vilket nVidiakort då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vilket nVidiakort då?

580 sorry så det nu...

Visa signatur

| I9-10900k@ 5.0 all core 1,31v adaptive | Gigabyte Aorus Ultra Z490 | Corsair DDR4 / CL18 / 3600 MHz / | Aorus Extreme 3080 10GB | Corsair HX1000i PSU | Arctic Liquid Freezer II 280 | Phanteks Eclipse P600S | Acer 34" Predator X34GS IPS 21:9 Curved 180hz |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mag1:

580 sorry så det nu...

Vad är problemet? Ditt nya kort är ju snabbare än GTX580.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Fan va nöjd jag är med mitt Windforce. Helt tok tyst fast vad spelar det förroll när ens H80 väsnas som en dammsugare.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad är problemet? Ditt nya kort är ju snabbare än GTX580.

Inget problem alls bara att det är 45-50% snabbare i sandra bench och INTE bara 25-30 % som i andra tester.

Visa signatur

| I9-10900k@ 5.0 all core 1,31v adaptive | Gigabyte Aorus Ultra Z490 | Corsair DDR4 / CL18 / 3600 MHz / | Aorus Extreme 3080 10GB | Corsair HX1000i PSU | Arctic Liquid Freezer II 280 | Phanteks Eclipse P600S | Acer 34" Predator X34GS IPS 21:9 Curved 180hz |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mag1:

Inget problem alls bara att det är 45-50% snabbare i sandra bench och INTE bara 25-30 % som i andra tester.

I just detta test är det kanske så, men vad spelar det för roll, du spelar ju inte med S.SANDRA eller hur?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Hej ! Vet ni om det är normalt att xfx 6970 ej toppar 120fps med en 120hz skärm med Vsync? (World of warcraft ) i alla settings.

verkar inte bli någon skillnad med eller utan vsync eller om man ändrar på settings, fpsen stannar vid 111.

mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wantedshurda:

Hej ! Vet ni om det är normalt att xfx 6970 ej toppar 120fps med en 120hz skärm med Vsync? (World of warcraft ) i alla settings.

verkar inte bli någon skillnad med eller utan vsync eller om man ändrar på settings, fpsen stannar vid 111.

mvh

Om du klockar din CPU, vad händer med fps:en då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

fpsen är samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wantedshurda:

Hej ! Vet ni om det är normalt att xfx 6970 ej toppar 120fps med en 120hz skärm med Vsync? (World of warcraft ) i alla settings.

verkar inte bli någon skillnad med eller utan vsync eller om man ändrar på settings, fpsen stannar vid 111.

mvh

Topic = Gigabyte 7970 Windforce...

Testa starta en egen tråd kanske?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wantedshurda:

fpsen är samma.

Satt någon limit till 111fps någonstans?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

ne inget inställning eller liknande, låter väldigt skumt. Kan det vara fel på skärmen tro? eller är det så att grafikkortet ej pallar mer än 111.

Permalänk
Medlem

Vad har fpsn i Wow med ett xfx 6970 med Gigabyte 7970 Windforce att göra? Gör en egen tråd.

Mvh.J

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar