Fläkten fastnat på max fart på mitt Radeon 4870

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Fläkten fastnat på max fart på mitt Radeon 4870

Hade en senare version av Catalyst Control Center installerat och testkörde lite spel eftersom jag inte spelat på månader (6 månader eller så) och drog upp fläkhastigheten på max. Då vill steam uppdatera min drivrutin till grafiken och jag svarade ja utan att tänka på annat...fläkten går på max och den installerade Catalyst Software Suite version 12.1.

Nu går det inte att ställa hastigheten på grafikkortet nåmer utan den går på max hela tiden. Irriterande när man bara sitter och surfar.
Testade avinstallera Catalyst Software Suite och dra hem en äldre Catalyst Control Center drivare igen och installera men icke...fläkten snurrar på max hela tiden, går ej att ställa via nått av programmen (ingen aktivitet alls när man rör på fläktreglaget).

Hur löser jag så jag får ner hastigheten på fläkten?
Eller måste man ta ur kortet ur maskinen för att få ner den på default fläkt läge igen månne?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gällivare
Registrerad
Jan 2010

provat uppdatera bios på grafikkortet? låter ju som att det låst sig på nåt vis =/ prova annars byta pci-slot om du kan, starta upp, stäng ner och byt tillbaks, kan göra underverk

intel I3 2100, RADEON 270x strixx, ASUS Sonar DXG

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Ska prova det vid tillfälle, tack för tipsen
Kul dessutom att det var en "granne" ifrån gällivare kommun som svarade

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av GaGoO:

Hade en senare version av Catalyst Control Center installerat och testkörde lite spel eftersom jag inte spelat på månader (6 månader eller så) och drog upp fläkhastigheten på max. Då vill steam uppdatera min drivrutin till grafiken och jag svarade ja utan att tänka på annat...fläkten går på max och den installerade Catalyst Software Suite version 12.1.

Nu går det inte att ställa hastigheten på grafikkortet nåmer utan den går på max hela tiden. Irriterande när man bara sitter och surfar.
Testade avinstallera Catalyst Software Suite och dra hem en äldre Catalyst Control Center drivare igen och installera men icke...fläkten snurrar på max hela tiden, går ej att ställa via nått av programmen (ingen aktivitet alls när man rör på fläktreglaget).

Hur löser jag så jag får ner hastigheten på fläkten?
Eller måste man ta ur kortet ur maskinen för att få ner den på default fläkt läge igen månne?

Bara en dubbelkoll, när du testade fläktreglaget, hade du kryssat i "Aktivera Manuell Fläktstyrning" och sedan tryckt "Verkställ" i AMD Overdrive? Annars händer det inget.

Är tempen normalhög annars? Runt 50 grader eller så vid surfande?

Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: i5-4590, ASUS H81I-Plus, 16GB DDR3, Bitfenix Phenom, Sapphire HD7870XT
*PC2 - Film: Intel NUC i3, allt som behövs för Netflix, HBO och Hearthstone =)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Är man inte tvungen att låsa upp overdrive för att komma åt fläktstyrningen?
http://cdn.overclock.net/d/d4/d49acee1_dgdfg.png

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av blackeagle:

Bara en dubbelkoll, när du testade fläktreglaget, hade du kryssat i "Aktivera Manuell Fläktstyrning" och sedan tryckt "Verkställ" i AMD Overdrive? Annars händer det inget.

Är tempen normalhög annars? Runt 50 grader eller så vid surfande?

Allt är normalt, d.v.s precis som innan steam uppdaterade drivarna. Ingen hög temp vid normalt surfande t.ex.
Men fläkten går på 100% oavsett och försöker jag ställa ner den i den nyare catalysten så funkar det inte, och heller inte i den äldre jag hade innan som jag installerade igen.

Skrivet av jocke92:

Är man inte tvungen att låsa upp overdrive för att komma åt fläktstyrningen?
http://cdn.overclock.net/d/d4/d49acee1_dgdfg.png

Jag byggde maskinen för 2 år sen och inte har jag låst upp nånting...det funkade att ställa fläkthastigheten direkt utan att låsa upp nånting.

Sorry för sent svar, har haft fullt upp med familjen...med en 1 åring i huset och jobba samtidigt är det inte alltid så lätt att kika in här ofta