Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Osynliga Universitetet
Registrerad
Dec 2007

ES File Explorer

Denna tråden känns svårplacerad, men here goes:

Jag har problem att ansluta min telefon till min dator via LAN i appen ES File Explorer. FTP fungerar fint, men inte LAN.

Checklista:

• Jag är ansluten till samma nätverk

• Har rätt användarnamn, lösenord och IP

• Ingen brandvägg aktiverad

• Mappar utdelade i Windows

Jag har prövat det mesta som föreslås i den här tråden. Eftersom ingenting av det verkar fungera så misstänker jag att det är p.g.a. att mitt modem/router är bryggad så att jag inte får någon "intern" IP. När jag försöker skriva in mitt IP: xx.xxx.xxx/mappnamn så står det "server not found".

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Maj 2010

Så att ansluta till din dator över lan som en ftp server fungerar inte?

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av scienta:

Eftersom ingenting av det verkar fungera så misstänker jag att det är p.g.a. att mitt modem/router är bryggad så att jag inte får någon "intern" IP.

Ska du nå en lokal utdelning (som windows utdelning är) så behöver du vara på samma lan. Du behöver en icke-bryggad router.

I annat fall är det FTP som gäller!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Osynliga Universitetet
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av gn1p:

Så att ansluta till din dator över lan som en ftp server fungerar inte?

Alltså, det är 2 olika. Jag har en FTP som fungerar utmärkt, men vill även kunna ansluta via LAN, vilket inte fungerar.

Skrivet av Kamouflage:

Ska du nå en lokal utdelning (som windows utdelning är) så behöver du vara på samma lan. Du behöver en icke-bryggad router.

I annat fall är det FTP som gäller!

Så det är bryggan som sätter stopp för mig? Misstänkte detta. Dessvärre är router-delen i min modem/router rent värdelös så att stänga av den är inte ett alternativ.

Jag ville kunna streama HD-filmer när jag ligger i sängen, vilket inte funkar via FTP (med mina ~24/2mbit).

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Mar 2008

Har du alla enheterna bryggade eller bara den ena? Sätter du alla bryggade (eller routade) så borde du fortfarande få samma hastigheter som i ett lokalt nät eftersom enheterna bör känna av att de sitter 'bredvid' varandra.

Kör du en bryggad och en routad så kan det vara så att trafiken 'vänder i stationen' och kommer tillbaka över din internetförbindelse, vilket såklart inte är tanken.

Fungerar det inte (oavsett vilket av fallen du kör) kan du sätta statiska routes på dina datorer. Det är dock en del meck, en del som kan gå fel om du sen kopplar om någon enhet osv så det är ju inte helt att rekommendera om du inte känner att du har koll på det. Du kan googla och se om det är något för dig, det finns bra guider.

Annars kanske en billig switch för 200kr eller en bättre router för ~1000kr kanske är en uppgradering för dig? Det senare är egentligen att rekommendera om du tänker använda dig av lokal nätverksdelning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Osynliga Universitetet
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Kamouflage:

Har du alla enheterna bryggade eller bara den ena? Sätter du alla bryggade (eller routade) så borde du fortfarande få samma hastigheter som i ett lokalt nät eftersom enheterna bör känna av att de sitter 'bredvid' varandra.

Kör du en bryggad och en routad så kan det vara så att trafiken 'vänder i stationen' och kommer tillbaka över din internetförbindelse, vilket såklart inte är tanken.

Fungerar det inte (oavsett vilket av fallen du kör) kan du sätta statiska routes på dina datorer. Det är dock en del meck, en del som kan gå fel om du sen kopplar om någon enhet osv så det är ju inte helt att rekommendera om du inte känner att du har koll på det. Du kan googla och se om det är något för dig, det finns bra guider.

Annars kanske en billig switch för 200kr eller en bättre router för ~1000kr kanske är en uppgradering för dig? Det senare är egentligen att rekommendera om du tänker använda dig av lokal nätverksdelning.

Jag tror alla enheter är bryggade eftersom det är BBB som bryggat "åt mig" (ringde och klagade på att jag inte kunde ha uTorrent igång samtidigt som jag surfade, men istället för nytt modem så ville de pröva att brygga åt mig).

Vanligtvis när jag har några polare över för LAN så fungerar det ju, vi hittar varandra i nätverket och delar hej vilt. Det har även fungerat med Kies Air. Har ju bara tänkt att använda detta nu för att streama till mobilen när jag är hemma som sagt. Känns inte värt att lägga ned pengar på en ny router när det jag har fungerar bra till det jag gör annars (ensam i hushållet). En switch har jag/vi tänkt på till lanen iofs, men som sagt är det inget som behövs annars.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jul 2001

Om du är kopplad direkt mot internet kommer windows anse att du är på ett publikt nät och stänga av fil/skrivardelning. Dessutom har BBB lite tricks för sig i sina nät som blockerar windows mappdelning som du kanske påverkas av eftersom du är kopplad direkt mot dem.
Du kan ändra detta på Control Panel\All Control Panel Items\Network and Sharing Center\Advanced sharing settings men den bättre lösningen vore att sätta upp ett lokalt nät.

Bienvenido a la maldad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Osynliga Universitetet
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Aphex:

Om du är kopplad direkt mot internet kommer windows anse att du är på ett publikt nät och stänga av fil/skrivardelning. Dessutom har BBB lite tricks för sig i sina nät som blockerar windows mappdelning som du kanske påverkas av eftersom du är kopplad direkt mot dem.
Du kan ändra detta på Control Panel\All Control Panel Items\Network and Sharing Center\Advanced sharing settings men den bättre lösningen vore att sätta upp ett lokalt nät.

I Network and Sharing Center så är det iaf inställt på Home Network. Och allt är inställt på "on" i Advanced sharing settings. Kanske borde ändra för HomeGroup connections? Just nu är den på recommended.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Lånar tråden lite.

Har precis tankat hem ES filutforskaren och tänkte att jag kunde komma åt min dator via LAN. Men har faktiskt ingen aning om vad mitt användarnamn / lösenord är. Finns det något ställe där jag kan hitta det eller skapa ett nytt?

Är väldigt ny på hela området så kan ytterst lite, men väldigt tacksam för all hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund/Gbg
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Kyocx:

Lånar tråden lite.

Har precis tankat hem ES filutforskaren och tänkte att jag kunde komma åt min dator via LAN. Men har faktiskt ingen aning om vad mitt användarnamn / lösenord är. Finns det något ställe där jag kan hitta det eller skapa ett nytt?

Är väldigt ny på hela området så kan ytterst lite, men väldigt tacksam för all hjälp!

Ditt användarnamn/lösen är din windows inloggning...

Intel Core i7 2700k @4.7 - Asus P8Z68-V Pro/Gen3 - 2x8GB Corsair Vengeance 1600 @2133 - Asus Strix 970 @1500/8120 - Corsair RM850i - Scythe Ashura - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Samsung Galaxy S5 - Resurrection Remix 7.1.2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Twidash:

Ditt användarnamn/lösen är din windows inloggning...

Tackar Antog det, men fungerade inte av någon anledning, så jag skapade ett lösenord till windows och sen funka allt perfekt.
men tack som fan i alla fall!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Även jag lånar tråden lite.
Jag har precis skaffat mig en Galaxy Tab 3 och när jag överför filer med ES Filutforskare i plattan från min NAS till surfplatta så kommer hastigheten inte upp över 1MB/s även om länkhastigheten till APen (TP-LINK TL-WA901ND) är enligt plattan 72Mbps. Jag har även en bärbar dator som jag är kopplad mot samma AP och om jag för över från NAS till datorn över WI-FI så har jag hastigheter upp mot 10MB/s.
Androidversion på plattan är 4.2.2. FW på AP är 3.14.8 Build 130828 Rel.63678n.
Inställningar i AP är WPA2-PSK, AES, kanal 11, 11bgn mixed, auto 20Mhz och 40Mhz.
Jag har en router Thomson TG799vn v2 som är kopplad mot en Netgearswitch 1Gbit. APen är sedan ansluten till switchen.
Någon som har några tips och trix om det går att få upp hastigheten till plattan?