Datalagringsdirektivet Omprövning 17Mars

Permalänk
Medlem

Datalagringsdirektivet Omprövning 17Mars

Jag satt som vanligt tittade på piratpartiets hemsida och såg ett video inlägg som jag kände att jag sätt förut, gick in titta på youtube såg att den var ett år gammal tänkte därför varför posta ett gammalt klipp, resulterade i att jag sökte runt lite och ser nu att det snart är omprövning av datalagringsdirektivet.
Så ja vad tror ni om allt detta?
Skriv era synpunkter på det hela, och hur ni tror det blir nu med omprövningen.

Från wikipedia:
Sveriges regering implementerade inte direktivet i den nationella lagstiftningen inom utsatt tid, det vill säga senast den 15 september 2007.[1] EG-kommissionen inledde därför rättsprocess mot Sverige den 26 maj 2009 [3]. EU-domstolen fastställde den 4 februari 2010 att Sverige brutit mot fördraget genom att inte införa direktivet. [4]

Regeringen har framlagt en proposition om lagring av trafikuppgifter för brottsbekämpande ändamål [5] i syfte att genomföra direktivet i Sverige. I den svenska versionen krävs också lagring av uppringningsförsök som inte når fram. En minoritet bestående av Miljöpartiet, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet har dock drivit igenom en minoritetsbordläggning enligt 2 kap 22 § regeringsformen. Förslaget kan därför inte prövas av riksdagen förrän den 17 mars 2012.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|