Slå ihop partitionen med "main-disken"

Permalänk

Slå ihop partitionen med "main-disken"

För ett par månader sen klantade jag till mig och skapade en partition på 960 gb och main disken hade bara 39gb kvar, C disken altså den med 39 gb är nästintill full och detta skapar lite problem. Kan jag slå ihop dom igen utan att installera om hela datorn?

Visa signatur

|CM Haf 922|GTX 560 ti oc|G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming|Intel Core 2500k 3,3ghz|FSP Aurum 700W|P8P67 PRO REV B3|CM Hyper 212 plus|Hörlurar: AKG K 480 NC|

Permalänk
Medlem

Ta bort den stora partitionen och sedan utöka den lilla.
Men du förlorar såklart all data på den stora.
Annars kan du ju minska den stora och öka den lilla, och efterhand flytta data från stora till lilla.
Självklart så gör du backup på allt du vill spara innan du trixar runt

Permalänk

Såhär ser det ut och det är G (ny volym) som är en bit av den stora partitionen, nu vill jag slå ihop den med C. Notera att jag har mitt OS på C

http://imageshack.us/photo/my-images/37/partitionerochs.png/ <-- Link om bilden är otydlig

Hur slår jag ihop den? Kan inte ta utöka volym.

Visa signatur

|CM Haf 922|GTX 560 ti oc|G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming|Intel Core 2500k 3,3ghz|FSP Aurum 700W|P8P67 PRO REV B3|CM Hyper 212 plus|Hörlurar: AKG K 480 NC|

Permalänk
Medlem

Du kan inte slå ihop partitioner med windows inbyggda verktyg.
Du måste som jag skrev tidigare ta bort den ena och utöka den andra.
EFTER du sparat all data.
Och såklart backup på all viktig info du inte vill bli av med.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Ta bort den stora partitionen och sedan utöka den lilla.
Men du förlorar såklart all data på den stora.
Annars kan du ju minska den stora och öka den lilla, och efterhand flytta data från stora till lilla.
Självklart så gör du backup på allt du vill spara innan du trixar runt

Nu har jag 100gb ej allokerat utrymme, borde jag inte kunna slå ihop det med C isåfall?
Är lite smått förvirrad:P

Eller finns det nåt program som man kan använda?

Visa signatur

|CM Haf 922|GTX 560 ti oc|G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming|Intel Core 2500k 3,3ghz|FSP Aurum 700W|P8P67 PRO REV B3|CM Hyper 212 plus|Hörlurar: AKG K 480 NC|

Permalänk

är nog ett program typ partion magic eller nått sådant

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillyWonka:

Nu har jag 100gb ej allokerat utrymme, borde jag inte kunna slå ihop det med C isåfall?
Är lite smått förvirrad:P

Eller finns det nåt program som man kan använda?

Du utökar C, som sagt ;).

Permalänk
Skrivet av WillyWonka:

Nu har jag 100gb ej allokerat utrymme, borde jag inte kunna slå ihop det med C isåfall?
Är lite smått förvirrad:P

Eller finns det nåt program som man kan använda?

Här är ett gratis verktyg för att partionering partion wizard
Du kan slå ihop partioner (merge partions) men det lättaste är:

1. Ladda hem och installera Partion Wizard och starta det.
2. Plocka bort New Volume (G:\)
3. Expandera C:\ så den fyller upp platsen som G:\ upptag...och då blir din C:\ 139 GB istället

OBS! Har du data på G:\ så försvinner den om du gör enligt ovan

...och grejar du med partioner finns det 3 enkla regler att följa

1. Backup! 2. Backup! 3. Backup!

Permalänk

Fixat 100gb till på C disken nu=) Nu ska det inte krångla nå mer med vissa saker som bara måste sparas på C!

Använde ett program som hette Partition Wizard.

Visa signatur

|CM Haf 922|GTX 560 ti oc|G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming|Intel Core 2500k 3,3ghz|FSP Aurum 700W|P8P67 PRO REV B3|CM Hyper 212 plus|Hörlurar: AKG K 480 NC|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nästa gång du försöker göra det i diskhanteraren så ska G: vara svart innan du kan slå ihop. Är den blå, grön eller annan färg så höger klickar du på G: och väljer ta bort igen och igen och igen tills utrymmet blir svart. Var färgerna betyder ser du längst ned på kanten i diskhanterar fönstret.

Sen så bör C: med Windows ligga i början av disken för det är det snabbaste delen av hårddisken. Precis efter 100MB systemreserv partitionen längst till vänster. Just nu har du lagt C: längst till höger.

Du verka ha massor med skräp på C: om du inte klarar dig med 39GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Nästa gång du försöker göra det i diskhanteraren så ska G: vara svart innan du kan slå ihop. Är den blå, grön eller annan färg så höger klickar du på G: och väljer ta bort igen och igen och igen tills utrymmet blir svart. Var färgerna betyder ser du längst ned på kanten i diskhanterar fönstret.

Sen så bör C: med Windows ligga i början av disken för det är det snabbaste delen av hårddisken. Precis efter 100MB systemreserv partitionen längst till vänster. Just nu har du lagt C: längst till höger.

Du verka ha massor med skräp på C: om du inte klarar dig med 39GB.

Att installera program på C: är, i mitt tycke, ett bra alternativ. Självklart menar jag då bara program som kräver en ominstallation av windows för att fungera. T.ex. att installera office, photoshop m.fl. på en annan enhet än C: tycker jag personligen är en dålig idé. De ska ändå installeras om när windows återinstalleras.

Detsamma gäller de flesta spel som kräver ominstallation. Lägg sakerna på C: om de måste ominstalleras. Har man sen en massa spel och program så är 39 gig inte mycket att leka med.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT