Bilköp: lätthybrid, fullhybrid eller alternativt bränsle?

Permalänk
Medlem

Bilköp: lätthybrid, fullhybrid eller alternativt bränsle?

Just nu bor jag hos mina föräldrar igen i väntan på bättre tider. Och i dessa tider med relativt snabbt stigande energipriser och miljöförstöring tänker jag att det är läge för dem att byta bil till något bränslesnålare och miljövänligare. Just nu kör de en Ford mondeo 2.0 herrgårdsvagn 2005. De kör i princip enbart i stadstrafik och rullade måttliga 800 mil förra året. Då blev det ingen bilsemester till Gotland på sommaren, men blir det av så blir det lite drygt 1000 mil om året. Kärran dricker runt 1 liter milen, alltså rätt mycket för sin årsmodell. Mätaren visar nu 10,9 L/100km. Något behovs av en stor bil finns egentligen inte, det är bara farsan som fått för sig det. Vi har behov av att kunna transportera en full sopsäck ibland, men det kan väl i princip alla bilar. De/vi kör allra oftast ensamma, någon gång ibland 2 eller 3 totalt och allt däröver någon gång per år, oftast storhelg. Men bil behövs dock. De har sommarstuga och behov av att frakta lite saker fram och tillbaka ibland, och morsan har dålig rygg så hon kan varken cykla eller åka kollektivt om hon ska nånstans.

Med tanke på vår/deras körstil hade egentligen en elbil varit det ultimata. Men de är ju också väldigt dyra, så de faller tyvärr utanför bilden. Men jag tänker att en hybrid hade kanske varit något. Eller nåt alternativt bräsnsle. Tanken är något begagnat för runt 100 000:- men det skulle kunna töjas en (bra?) bit uppåt om det känns som en bra investering. Laddhybrid hade också varit intressant, men något sådant finns ännu ej att tillgå. Vad gäller alternativa bränslen är gas det enda realistiska just nu, särskilt inom ramen de/vi har. Diesel eller etanol är inga alternativ då det är ett miljömässigt steg i fel riktning. Så jag har tänkt ut 3 intressanta bilmotorkategorier som finns tillgängliga med de kriterierna: lätthybrid, fullhybrid och gas. Här följer en kort lista över tänkbara bilmodeller:

Mildhybrid: Honda Civic, gammal och kommande modell.
Fullhybrid: Toyota Prius generation två eller tre.
Gasbil: Mercedes B-klass och Volkswagen Passat.

Jag har läst på en del, men det är väldigt svårt att avgöra vad som är värt eller inte, och vad som är mer värt än nåt annat.
Jag är medveten om att batteriet slits och så, men det borde väl fortfarande finnas ett värde med en hybrid, särskilt som vi inte kör varken mycket totalt eller långt åt gången?
Fordonsgas är billigare än bensin har jag förstått, men hur mycket egentligen?
Hur är det med miljöbilsförmåner för begagnade bilar?

Och så slutligen så finns det "if all else fails"-planen, att skaffa en 5-10 år gammal Ford fiesta. Farsan gillar Ford. Jag inser att detta alternativ nog är det ekonomiskt riktigaste, men nånstans vill vi nog försöka göra en (miljömässig?) investering.

Sjukt trött nu, och det här blev kanske rätt plottrigt och mycket text för lite info, och så har jag kanske missat nåt ändå, men jag ville få iväg detta

Tankar, synpunkter, förslag?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Visste du att det är skadligare för mijlön att TILLVERKA 1 Prius jämfört med att köra en Landrover Discovery i typ ett par år.
Och Att samma Prius drar MER bensin än en BMW M3 om man inte kan köra den riktigt?

Det du ska ta med dej utav denna info är;
Byta inte bil - Ändra körsätt

Och jag LOVAR, jag sätter min vänstra knäskål på att du kommer tjäna absolut mest pengar genom att ta en kurs i eco-driving!

Sen är alla dessa hemska eco-bilar så inåt norden värdelösa vilket som. Bara bortkastade pengar.
Vänta på att Honda löser sitt problem med att samla ihop hydrogen, sen jävlar i mej, kommer vi all på bara något år köra bilar som går på vatten.

Ni läste det här först!

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Min bedömning är att tiden ännu inte mogen att byta till en bil med andra bränslen än bensin eller diesel. Tekniken är för dyr och opålitlig. Köp en snål diesel istället. Fossila bränslen kommer att dominera för överskådlig tid framöver. Höga bränslepriser är politikernas verk och har ingenting med verkligheten att göra.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

Om man ligger på 11L per 100km på en 2 liters bensinare från 2005 tycker jag att man ska lära sig köra.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

om jag vore du skulle be dem mäta korrekt förbrukning.. jag har en mondeo -02 med 2-litersmotor, den drar sällan så mkt som litern.. nu på vintern med kallstart och om man kör en kortare sträcka kanske, men inte i normalfallet...

i somras åkte vi semester och var 2 vuxna + 2 barn, fullastad bil med barnvagnar etc, och första etappen vänersborg-malmö mätte jag förbrukningen.. konstant motorvägsfart (110-120) ac på och farthållaren inkopplad för det mesta så drog bilen på dessa ca35 mil i snitt 0,68 liter per mil... svärföräldrarnas golf -11 (1,6 tsi) drog på exakt samma sträcka, med 2 vuxna och lättare packning i bilen, 0,62 liter per mil...

åker man så lite per år som du säger att de gör så är det ingen vinst i att köpa en ny bil öht. det mest ekonomiska vore att köpa en mindre bil helt enkelt... typ fiesta/polo från runt samma årsmodell som mondeo n de har...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

mondeo är ju snåla bilar..aldrig hört nån ligga på litern i en sån. Läs på lite om eco driving om du inte vet vad det är..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Farsan har en Passat.
När jag ecodrivar skiten ur den kör jag 3,9 kg/100km enligt mätaren.
Mätaren är kalibrerad för naturgas, så på biogas drar den egentligen kanske 5,0. Då är gasen billigare än bensin och innehåller mer energi per kg än bensin, 30% om jag inte minns fel.
Det gäller bara att bo på rätt ställe, jag bor ju mitt i biogassmeten så här är det lugnt
Kan ju tillägga att samma bil landar runt 1-1,1 l/100km när gastanken är tom.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

En hybrid drar 0,45 l bensin per mil. En dieselbil drar 0,45 l diesel per mil. Varför ser du hybriden som miljövänlig och dieseln som miljöbov?

Jag skulle nog vilja argumentera för att det förhåller sig tvärt om, hybridens batterier är inte speciellt miljövänliga att ta fram. Samtidigt kan dieselbilen köras på RME och liknande bränslen från icke-fossila råvaror.

Dessutom är dieselbilar mycket billigare än motsvarande hybrid, pga mycket enklare teknik.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Köp en ny bil med liten bensinmotor, mycket billigare i inköp än hybrid/diesel osv och ni kan ha en förbrukning på 0,5-0,7 beroende på bil och körvanor

Edit: räkna gärna prisskillnaden på 5 och 7l/10mil osv. Finns inte Så mycket att spara(utslaget på allt som kostar med bilen), om det är det man vill åt förstås.

Permalänk
Medlem

Nästan 1.1/milen med en Mondeo 2.0 -05? Herregud.
Dricker ju lika mycket som min Bmw 750 med 5.4liters V12a gör vid landsvägskörning!

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk

Känns ju som att det är smartare att spara bilen om de bara kör 800mil per år, istället för att lägga en massa pengar på en bil som drar mindre.

Och om det ändå är dags för ny bil så är ju diesel 10ggr bättre val än en hybrid. Senaste tanken på min skoda superb 4x4 drog bilen 0,43

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ingen hybrid, ny eller begagnad, som betalar sig vid 1000 mil om året.

Titta istället på bilar i nedre mellanklassen, 4-5 år gamla med mindre bensinare. Vid korta körsträckor spelar motorstorleken en stor roll, eftersom en liten motor blir varm snabbare än en stor. Du kan räkna med att motorn drar dubbelt så mycket kall. Tekniken spelar också stor roll. En välutvecklad stor bil drar ofta mindre än en hälften så stor, tekniskt undermålig bil.

För att en dieselmotor ska vara ett miljömässigt acceptabelt alternativ MÅSTE den hålla EURO 5-standard. Det lilla du tidigare sparat i CO2 har ätits upp mångfalt av andra, betydligt värre gifter, främst försurande kväveoxider och cancerframkallande partiklar.

Glöm inte heller säkerheten. Först de senaste 5 åren har småbilar nått en acceptabel säkerhetsnivå, så titta efter på http://www.euroncap.com/home.aspx innan du överväger en modell.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Jag tackar för allt respons!

Anledningen till att jag tänker hybrid är för att eldrift är det ultimata i stadstrafik, och i synnerhet så som mina pären kör (se mer nedan).

Skrivet av fastforward:

En hybrid drar 0,45 l bensin per mil. En dieselbil drar 0,45 l diesel per mil. Varför ser du hybriden som miljövänlig och dieseln som miljöbov?

Detta:

Skrivet av Ulvenstein:

För att en dieselmotor ska vara ett miljömässigt acceptabelt alternativ MÅSTE den hålla EURO 5-standard. Det lilla du tidigare sparat i CO2 har ätits upp mångfalt av andra, betydligt värre gifter, främst försurande kväveoxider och cancerframkallande partiklar.

Effektiviteten och framför allt renheten från partikelrensningen minskar kraftigt vid kallt klimat för en diesel. Standardmätningarna är ju inte gjorda i Sverige precis... Att ovanpå det ha en diesel som stadsbil är förödande, även med partikelfilter.

Det här med bränsleförbrukningen verkar mycket märkligt om det är som ni andra skriver. Fast efter att ha läst inlägget av Ulvenstein här ovan kanske ändå inte.
Mina päron kör oftast inte bilen i mer än 5 minuter åt gången, nästan aldrig mer än 10 minuter åt gången. Oftast är det farsan som kör och handlar i köpcentrumet 300 meter bort, eller till Lidl som är lite längre bort för att köpa den billigaste skitölen och några kronor billigare skinka… (har sagt att pengarna han sparar på det förmodligen äts upp av bensinkostnaden, men han vill inte lyssna) De har bilen i ett stort garage, så den startar aldrig iskall. Men ändå. Deras körvanor är smått åt helvete rent ut sagt, men det är väl en liten behållning de har i livet. Mot bakgrund av det så är det kanske inte så konstigt att den drar så mycket. Nu på vinterhalvåret kör de ungefär 5-6 mil i veckan. F.ö. hoppade mätaren nyligen upp till 11L/100km jämnt.

Jag tycker inte att själva körstilen är så dålig. Jag tog körkort för inte så längesedan (fan, det var ändå 3 år sedan. Tiden går minsann, känns inte så himla längesen spontant) och under övningskörningen på körskolan fick jag lära mig eko drivning samtidigt. Och detta har de tagit efter en del.

Vi har räknat en del på hur mycket vi egentligen kör, och håller fortfarande på i skrivandet stund, men det mesta tyder ju på att det bästa valet vore att skaffa en några år gammal Fiesta med en 1,25 liters motor. Eller möjligen Peugeot 206/7? VW Golf/Polo? Har bäst koll på Fiestan.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulvenstein:

eftersom en liten motor blir varm snabbare än en stor.

Jag säger inte att du har fel, men min Saab med 2.3L motor blir varm betydligt snabbare än min mors Toyota med 1.8L motor.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LeafBox:

Visste du att det är skadligare för mijlön att TILLVERKA 1 Prius jämfört med att köra en Landrover Discovery i typ ett par år.
Och Att samma Prius drar MER bensin än en BMW M3 om man inte kan köra den riktigt?

Det du ska ta med dej utav denna info är;
Byta inte bil - Ändra körsätt

Och jag LOVAR, jag sätter min vänstra knäskål på att du kommer tjäna absolut mest pengar genom att ta en kurs i eco-driving!

Sen är alla dessa hemska eco-bilar så inåt norden värdelösa vilket som. Bara bortkastade pengar.
Vänta på att Honda löser sitt problem med att samla ihop hydrogen, sen jävlar i mej, kommer vi all på bara något år köra bilar som går på vatten.

Ni läste det här först!

Skitsnack, du kan få gissa en gång vilka det var som gjorde den uträkningen och vilket mål de hade med den... Det är nackdelen med LCA, det är rätt lätt att pilla till siffrorna om man vill.

Däremot är det lätt uträknat att en Prius som körs på bensin släpper ut ungefär lika mycket som en svensk medelbil kör på E85. Ja då har jag även räknat med tillverkningen av etanolen i det hela.

Sen stör jag mig rätt mycket på trådskaparens logik när hen dömer ut etanol men ser gas som ett seriöst alternativ. Naturgas är lika fossilt som bensin och diesel. E85 är till största delen etanol som till stor del verkar komma från Brasilien. Ja det är mindre miljöpåverkan att skeppa etanol från Brasilien än att tillverka den här hemma. Det man kan ha åsikter om är då den sociala biten då arbetsförhållandena på sockerplantagen inte är någon höjdare. Ska det bli en gasbil måste den därför köras på biogas om det ska vara någon större mening med det hela.

Hybridtekniken är fortfarande rätt ny och dyr men det är på väg. Laddhybrider är antagligen framtiden om man bara får till kostnaderna för batterierna. Jag hade nog personligen satsat på något väldigt litet med liten motor för man kan få ungefär samma utsläppsnivåer då fast till betydligt lägre pris. Just den där BMW M3 togs för övrigt upp på en föreläsning av en kille på Volvo där han jämförde utsläppen från någon lite småbil med en BMW och konstaterade att de var lika låga. Han pekade även på att komforten var överlägsen i BMW. Han avslutade med att visa priset på bilarna där den lilla bilen kostade typ 100000 ny och BMW kostade en halv miljon. Även det är värt att tänka på. Sen kan jag lova att inte alla BMW har så låga utsläpp.

Lite andra saker som kan vara värt att tänka på är att vi i snitt släpper ut ungefär lika mycket koldioxidekvivalenter via får köttkonsumtion som vår bilkörning och att vi även i Sverige lätt kan generera tillräckligt med el med ett par solceller på hustaken för att täcka upp energibehovet för vår bilkörning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Jag säger inte att du har fel, men min Saab med 2.3L motor blir varm betydligt snabbare än min mors Toyota med 1.8L motor.

Beror också väldigt mycket på hur effektiv motorn är, ju mer effektiv den är desto mindre energi går till spillo = tar längre tid att bli varm. Det är därför många moderna dieslar tar en evighet på sig att komma upp i värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Universalia:

Beror också väldigt mycket på hur effektiv motorn är, ju mer effektiv den är desto mindre energi går till spillo = tar längre tid att bli varm. Det är därför många moderna dieslar tar en evighet på sig att komma upp i värme.

Saab motorn har ju en betydligt modernade design (Direct Ignition, MAP istället för MAF osv.) så det tror jag inte det handlar om, är väl ungefär samma år motorerna togs fram också, i början av 90-talet.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Universalia:

Beror också väldigt mycket på hur effektiv motorn är, ju mer effektiv den är desto mindre energi går till spillo = tar längre tid att bli varm. Det är därför många moderna dieslar tar en evighet på sig att komma upp i värme.

Effektiviteten spelar väldigt liten roll i det här fallet eftersom det varierar med någon enstaka procent och det är ändå så stor del av den kemiska energin som bli värme. Mer relevant är motoblockets fysiska storlek i förhållande till slagvolymen. Större motorblock betyder mer gods som ska värmas.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Sen stör jag mig rätt mycket på trådskaparens logik när hen dömer ut etanol men ser gas som ett seriöst alternativ. Naturgas är lika fossilt som bensin och diesel. E85 är till största delen etanol som till stor del verkar komma från Brasilien. Ja det är mindre miljöpåverkan att skeppa etanol från Brasilien än att tillverka den här hemma. Det man kan ha åsikter om är då den sociala biten då arbetsförhållandena på sockerplantagen inte är någon höjdare. Ska det bli en gasbil måste den därför köras på biogas om det ska vara någon större mening med det hela.

Det är inte hållbart att framställa etanol i de mängder som behövs för att ens delvis ersätta bensin och diesel som drivmedel.

När jag skrev gas tänkte jag i första hand på biogas. Men eftersom biogasproduktionen är starkt begränsad redan till dagens förhållandevis låga efterfrågan blir det i praktiken oftast en blandning med naturgas, ibland endast naturgas. Dock finns det stor potential i att få en stor produktion av biogas genom att tillvarata matrester från städerna och rester från jordbruket. Alltså ingen ny separat produktionskedja som tar plats, utan en förlängning av det befintliga. Det går dessutom att använda det mesta av infrastrukturen som finns för naturgas.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gibbe:

Det är inte hållbart att framställa etanol i de mängder som behövs för att ens delvis ersätta bensin och diesel som drivmedel.

När jag skrev gas tänkte jag i första hand på biogas. Men eftersom biogasproduktionen är starkt begränsad redan till dagens förhållandevis låga efterfrågan blir det i praktiken oftast en blandning med naturgas, ibland endast naturgas. Dock finns det stor potential i att få en stor produktion av biogas genom att tillvarata matrester från städerna och rester från jordbruket. Alltså ingen ny separat produktionskedja som tar plats, utan en förlängning av det befintliga. Det går dessutom att använda det mesta av infrastrukturen som finns för naturgas.

Du ska se att det inte går att ersätta all bensin med biogas från anfall heller och ska vi framställa massa biogas av skräpet måste vi hitta ett nytt bränsle till våra fjärrvärmeverk. En stadig del av Göteborgs fjärrvärme kommer från avfallsförbränning. Mycket av avfallet från skogsindustrin eldas också.

Det är det stora problemet med att hitta alternativa bränslen. Inget enskilt bränsle kan ersätta petroleum rakt av. Speciellt inte om vi hade tänkt att äta också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

En kompis krockade sig Audi och har köpt en Honda hybrid, han är mycket nöjd och sparar runt 1000kr/månaden i bränslekostnad jämfört med Audin och då kör han mest runt och i storstan.

Gasbil går att komma över, behöver inte vara en Passat eller B-klass utan det finns gott om äldre gasbilar också skulle jag tro och kör du mycket centralt så lär det inte vara någon jättebrist på tankställen heller med tanke på att du bor i Malmö (om det finns lika bra möjligheter till att tanka som i Stockholm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noxxer:

Nästan 1.1/milen med en Mondeo 2.0 -05? Herregud.
Dricker ju lika mycket som min Bmw 750 med 5.4liters V12a gör vid landsvägskörning!

... och till alla andra som gnäller på hög förbrukning.

Jag skulle vilja se er hamna på en låg förbrukning på en bil som t.ex kallstartas och körs 3 km till och från tågstationen dagligen.
Eller någon som åker 2 mil till och från jobbet i mestadels långsamma köer.
All eco-driving i världen funkar inte här.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du ska se att det inte går att ersätta all bensin med biogas från anfall heller och ska vi framställa massa biogas av skräpet måste vi hitta ett nytt bränsle till våra fjärrvärmeverk. En stadig del av Göteborgs fjärrvärme kommer från avfallsförbränning. Mycket av avfallet från skogsindustrin eldas också.

Det är det stora problemet med att hitta alternativa bränslen. Inget enskilt bränsle kan ersätta petroleum rakt av. Speciellt inte om vi hade tänkt att äta också.

Det är jag väl medveten om, och motsatsen har jag inte påstått. Men biogas har i alla fall långt större potential att delvis ersätta bensin än vad etanol har.
Efter rötningen går det väl fortfarande att använda avfallet till sopförbränning? En restprodukt går att använda som gödsel. Ekologisk gödsel också, finemang!

Här står lite mer om de rätt så stora produktionsplanerna för biogas i Skåne: http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1470964/Full-gas-for...

Skrivet av fesen:

En kompis krockade sig Audi och har köpt en Honda hybrid, han är mycket nöjd och sparar runt 1000kr/månaden i bränslekostnad jämfört med Audin och då kör han mest runt och i storstan.

Gasbil går att komma över, behöver inte vara en Passat eller B-klass utan det finns gott om äldre gasbilar också skulle jag tro och kör du mycket centralt så lär det inte vara någon jättebrist på tankställen heller med tanke på att du bor i Malmö (om det finns lika bra möjligheter till att tanka som i Stockholm).

Aha!
Jag vet inte riktigt hur många som finns i Malmö, men det finns en tankstation ganska nära mina föräldrar, och en påvägen till ett av deras regelbundna ärenden. Så tankningen är inga problem

Skrivet av glemmy:

... och till alla andra som gnäller på hög förbrukning.

Jag skulle vilja se er hamna på en låg förbrukning på en bil som t.ex kallstartas och körs 3 km till och från tågstationen dagligen.
Eller någon som åker 2 mil till och från jobbet i mestadels långsamma köer.
All eco-driving i världen funkar inte här.

Under Gotlandsresan kryper förbrukningen ner till 8L/100km och närmar sig även 7.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

http://www.blocket.se/stockholm/Honda_Civic_1_3_Hybrid_388075...

Hyrde en san under semester i Japan. Inte nog med att den dra sjukt lite bensin sa var det faktiskt en riktigt javla bra bil, tog en timme eller tva att vanja sig vid den hur den fungerade vilket kandes konstigt i borjan. Men efter det sa va den inte bara kul utan ocksa valdigt trevlig inuti, rekommenderar den start om nagan istallet for prius som inte kandes lika skon nar jag akt i den (ej kort)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gibbe:

Det är jag väl medveten om, och motsatsen har jag inte påstått. Men biogas har i alla fall långt större potential att delvis ersätta bensin än vad etanol har.
Efter rötningen går det väl fortfarande att använda avfallet till sopförbränning? En restprodukt går att använda som gödsel. Ekologisk gödsel också, finemang!

Här står lite mer om de rätt så stora produktionsplanerna för biogas i Skåne: http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1470964/Full-gas-for...
Aha!
Jag vet inte riktigt hur många som finns i Malmö, men det finns en tankstation ganska nära mina föräldrar, och en påvägen till ett av deras regelbundna ärenden. Så tankningen är inga problem

Under Gotlandsresan kryper förbrukningen ner till 8L/100km och närmar sig även 7.

Ett problem med gas är att det är framtida teknologi medan etanolen i stort sätt är mogen. Personligen tror jag mer på metanol eller förgasningsprocesser i kombination med fischer trops. Gas är en för osmidig energibärare för att det ska nå någon större spridning för fordon. Rötgas kan ha viss plats i ett framtida energisystem men mer som lokal energiframställning. Finns för lite potential för att det ska vara intressant. Förgasning via pyrolys är bra mycket mer intressant men den tekniken behöver mogna en hel del först.

Det finns bra mycket mer potential i förgasning av GROT och annat avfall från skogsindustrin. Även förgasning av svartlut i massabruken kan ge massa intressanta saker fast där är det iof inte direkt tal om fordonsgas utan råbrodukt för annan industri.

Etanolen är ingen slutgiltlig lösning utan det är en övergångsfas. Den slutgiltiga lösningen ligger antagligen i laddhybrider med vätgas som bränsle. Alternativt metanol eller eller annan enkel alkohol för kraftigt förenklad hantering. Det beror lite på hur utvecklingen av motorer går och vad som händer med bränslecellerna.

Jag hoppas att du själv inser att all energi som tas bort från avfallet i form av rötgaser måste ersättas med något annat vid avfallsförbränning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24