Permalänk
Medlem

Layout program

Hej
Finns det något layout program som har stöd för css eller något annat script språk, vi ska nämligen använda oss av designen på våran hemsida till våra broschyrer. Har kollat lite på indesign men det känns lite för avancerat för det vi ska göra. Är öppen för alla tips. Har testat word och pages men dom är lite för enkla för att det ska bli snyggt.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk

ni kan ju annars försöka göra en kopia av hemsidan i photoshop annars, men vet inte ngt program tyvärr

Visa signatur

Jag har en dator, med lite skit i... ;)

www.kjohansson.se

Permalänk
Medlem

testa dreamweawer

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wisdom:

vi ska nämligen använda oss av designen på våran hemsida till våra broschyrer.

Låter inte som en speciellt bra idé. Har svårt att se hur ni ska kunna trycka en CSS-baserad design i 300 dpi. Min rekommendation är att ni använder er av Adobe InDesign, Adobe Illustrator, Quark eller likvärdigt program där ni kan hantera dokumentets dpi på ett vettigt sätt. Se snarare webbsidan som inspiration och en tydlig utgångspunkt för broschyren.

InDesign verkar lätt mer komplicerat än vad det faktiskt är. Det finns många bra guider att tillgå på nätet och Adobes egna hjälpsidor kan också vara till stor hjälp för att snabbt komma igång. Eller så gör ni som de flesta i den situation ni befinner er i – köper tjänsten av någon med rätt kunskap.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert:

Låter inte som en speciellt bra idé. Har svårt att se hur ni ska kunna trycka en CSS-baserad design i 300 dpi. Min rekommendation är att ni använder er av Adobe InDesign, Adobe Illustrator, Quark eller likvärdigt program där ni kan hantera dokumentets dpi på ett vettigt sätt. Se snarare webbsidan som inspiration och en tydlig utgångspunkt för broschyren.

InDesign verkar lätt mer komplicerat än vad det faktiskt är. Det finns många bra guider att tillgå på nätet och Adobes egna hjälpsidor kan också vara till stor hjälp för att snabbt komma igång. Eller så gör ni som de flesta i den situation ni befinner er i – köper tjänsten av någon med rätt kunskap.

Lycka till.

Vi hade inte tänkt att ta sidan rätt av utan använda den som inspiration, menyn på sidan som vi ska använda i broschyren är uppbyggd i css och vore bra om man kunde återanvända den koden. Jag är inte med på varför det skulle skapa problem med css om man använder 300 dpi.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wisdom:

Vi hade inte tänkt att ta sidan rätt av utan använda den som inspiration, menyn på sidan som vi ska använda i broschyren är uppbyggd i css och vore bra om man kunde återanvända den koden. Jag är inte med på varför det skulle skapa problem med css om man använder 300 dpi.

Av den enkla anledningen att vad jag vet så existerar det inget layout- eller publiceringsverktyg som har stilmallar baserade på CSS. Antagligen för att CSS är skapat just för ge form till HTML-dokument med främst skärm eller högtalare som målenhet, därav inget behov att kunna styra dokumentets dpi. InDesign kan exportera någon form av XHTML baserat på verktygets eget system för stilar. Men vad jag vet så går det inte att importera HTML/XHTML/CSS.

Men vad jag inte förstår är varför ni vill använda kod i en broschyr? Eh? Ta en skärmbild på den bild av menyn ni vill ha med i broschyren och spara om den i 300 dpi i Photoshop. Placera sen bilden i ett InDesign dokument. Koden/webbplatsen har ni ju kvar så ni kan återskapa alla de bilder ni behöver till broschyren, både nu i framtiden.

Hoppas jag lyckats svara på din fråga.

Permalänk

Indesign is the shit. I princip varenda tryckeri är experter på programvaran, man kan även ta med sig arbetet till tryckeriet och göra finjusteringar där innan tryck. Istället för att komma släpande med en låst pdf-fil eller liknande.

Mitt råd är att göra om designen i indesign till en template, alternativt och troligen smartare är att anlita en proffs för just detta moment. Proffs kan i och för sig vara en student eller något som gör arbetet för en struntsumma, i alla fall någon med god kompetens inom layout.
Sedan så kan ni göra olika broscher med denna design som grund.

Angående indesign så går denna mjukvara att pröva gratis eller att hyra, om man inte känner för att köpa.

Sist så ska man aldrig underskatta värdet av en snygg och professionell layout på broschyrer, då detta ger kunden en antydan om eran kvalité i övrigt. Ser broshyeren slarvigt ut, så förväntar man sig kunden ett sådant arbete i övrigt, även om eran produkt inte har något design/estetik att göra.

*edit*
Man kan även anlita en reklambyrå som tar fram en mall och sköter om allt arbete med tryckerier etc. Ni skickar bara in en wordfil och de tar hand om resten. Räknar man in arbetskostnaden för att låta någon på erat arbete lära sig indesign och få det lika bra, så kanske detta är bättre ekonomisk?
Dessa reklambyrå är dessutom ofta bra på hur man ska skriva etc och ställa in ljusbalanser i bilder och allt vad det heter i bilder.

T.o.m vanliga pizzerior brukar anlita dessa reklambyråer för deras pizzabroschyrer.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".