Räkna ut den jordmagnetiska komposanten

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
hemma
Registrerad
Jan 2010

Räkna ut den jordmagnetiska komposanten

Hej
Fick har en fråga där jag ska räkna ut den jordmagnetiska komposanten med hjälp av en kompass och en ledare som går över kompassen.
Den jordmagnetiska komposanten är den som går snett ner i jorden med vinkeln ca 75 grader?
Först pekar kompassen mot norr och sedan nordost när strömmen är på och det bildas en vinkel mellan dessa.
Genom att ta strömmen / avståndet mellan ledaren och kompassen så kan jag räkna ut hur stort det magnetiska fältet är vid kompassen.
Efter det vet jag inte hur jag ska gå vidare. Det är ju två magnetfält som verkar på kompassen, ett från jorden och ett från ledaren.
Någon som kan hjälpa mig att förstå hur jag ska göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lite överallt
Registrerad
Jan 2003

Om jag förstått det hela rätt så tolkar jag utförandet som följande:

En komposant är en av två (flera?) vektorer som tillsammans bildar en resultant.

Vektorerna är i detta fall fältet från jorden (jordens komposant) och den andra förmodar jag är fältet från ledaren.

Båda dessa vektorer bildar en resultant, alltså det som kompassen ger utslag på när du spänningssätter ledaren.

Ungefär som att A=B+C där vi känner till A (resultanten - kompassen vid spänningssatt ledare) B (ledarens magnetfält). Det som efterfrågas är alltså C, den jordmagnetiska komposanten.

Genom att sätta C=A-B bör detta kunna lösas.

Har tyvärr brått iväg, så jag vet inte hur genomtänkt det jag skrivit är

Spelar RB6 Siege, PUBG, Rimworld och lite annat smått o gott.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Nu har jag inte räknat matte på år och dagar så jag är inte helt hundra...

Du måste ha den horisontella och vertikala komposanten μT (skiljer sig väl beroende var du befinner dig?).

B=^(1/2)horisontell²+verktikal²=**,**μT
tan α = vertikal/horisontell --> α =**,**°

Edit:
Denna kan vara till hjälp också http://www.pluggakuten.se/forumserver/viewtopic.php?id=28122