problem med några hårddiskar

Permalänk

problem med några hårddiskar

Hej!
för 14 dagar sedan gick moderkortet i min laptop sönder, precis när jag skulle göra nya backups eftersom gamla backup disken gick sönder.

nu har jag byggt ny dator och tänkte gå igenom diskarna o göra backups m.m. men upptäckte att det saknas filer.

om jag högerklickar på mappar och väljer egenskaper ser jag att t.ex filmmappen är på 200-300 gb, men om jag öppnar den så står det att den är tom. jag har kollat så det inte finns några dolda filer, så något är väldigt konstigt.

en polare gjorde sökte av diskarna med sitt virusskydd och fick fram att det var felaktigheter i drivrutinerna eller något sådant som ligger på disken, så att de inte går att använda disken ordentligt.

är det någon som har en aning om vad man kan göra för att lösa problemet? (utan att formatera disken..)

om det spelar någon roll så är de diskar som blivit knäppa följande:
extern western digital my book 2tb
intern 2.5" hitachi, 3gb/s, 250 gb, 5400 rpm (har inte koll på modellnamnet, så skrev ned infon istället)

föslag på firmor som ni tror kan fixa detta utan allt för stor kostnad och som finns i nörheten av norrköping/linköping uppskattas med.

MVh
Rickard