Billiga 120gb-SSDer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Feb 2011

Billiga 120gb-SSDer?

Jag tänkte bygga ihop en ny dator med endast SSD-diskar. Problemet är bara att de med större volym går upp så mycket i pris, även fast jag inte bryr mig så mycket om vad det kostar känns det lite dumt att lägga ut 10 000 kr på lagring. Vad jag tänkte mig var snarare 4-6 120gb-diskar, vilket inte vore så farligt dyrt om de ligger under tusenlappen styck. Klarar mig alltså med runt 500gb.
Jag vet att Alina hade ett riktigt bra erbjudande på OCZ Agility 3 under tusenlappen, men tyvärr var det bara 1 per kund (gav bort min till en vän), och tror det har försvunnit nu. Kommer diskarna gå ned i pris senare under året, är det värt att vänta? Har för mig att jag läste nån nyhet här som förutspådde att ssd:ar skulle kosta runt 1$/gb i år, men vi är inte riktigt där än. OCZ Vertex Plus finns också relativt billig, men ser inte den under tusenlappen nånstans, sen är den väl förra generationens controller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Ja under tusen lappen får du ingen SSD på 120gb med senaste sandforce controllern.

Detta är den billigaste 120gb med läs och skrivhastigheter över 500 mb/s.

http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:3991172&utm_source=...

Tycker det är billigt Jag fick betala 2400 kr för min Intel 80gb SSD, halva hastigheten dessutom. Det har gått framåt sen dess kan man säga

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127,0,
Registrerad
Aug 2009

Inet har lagerrensning nu till den 29onde. Köpte OCZ agility 3 60gb för 499kr idag nöjd över de kapet

Citera för svar!

Min Soundcloud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2004

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Sabertooth P67 | CPU: INTEL 2600K & Antec Kühler H2o 620 | GPU: Gigabyte GTX 680 2GB| SSD: Samsung 850 Pro 256 GB | RAM: G.Skill Ripjaws 4x4096MB CL9 1600Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: Asus PCE-AC68 |

|| Citera för svar! ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2010

Lägg hellre till någon hundring och skippa sandforce helt. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=974936 <3 min Samsung 830.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Skulle man få tag i en 120gb ssd för under tusingen skulle iaf jag börja ana ugglor i mossen . För övrigt min Intel 320 120gb är ja väldigt nöjd med.

Intel Core I5 760 @ 3,40ghz | Windforce GTX 670 | 500GB , 1TB samt 180GB ssd. | 8GB ram | Chieftec 500W | Antec Nine Hundred Chassi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Xermalk:

Lägg hellre till någon hundring och skippa sandforce helt. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=974936 <3 min Samsung 830.

Ja, fast det där är ju som sagt 4 hundralappar över sandforce 2, om man ska köpa 5 enheter blir det alltså 2000 kr i skillnad mellan sandforce 2 och samsungs controller. Värt det? Njae.

Det finns alltså inget annat erbjudande än alinas som ger under tusenlappen för en 120gb ssd? De ni länkade var 1200kr... Jag kanske borde leta runt på begagnadmarknaden istället, men när det gäller hårddiskar känns det lite dumt.