Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2009

Lång start-up tid i BIOS?

Det senaste halvåret har min dator tagit mycket längre tid på sig att starta än den gjorde när den var ny (3 år sen). Jag har bara gått och irriterat mig på det utan att försöka göra något åt det hittills, men provade litegrann nyss och kom inte fram till något bra.

Den tydliga skillnaden är hur länge den står och tuggar i BIOS, förut var det svårt att hinna med och klicka på del när den startade upp för att komma in i BIOS. Men nu står den och lallar i BIOS i 53 sekunder, utan att verka göra något alls (sen tar det ytterligare 43 sekunder för windows att komma igång men det är ju som det är med windows).

Jag testade att flasha bios igår men det gjorde ingen skillnad för start-up tiden.

Vad kan jag ha ändrat på som påverkat BIOS tiden så här mycket?
Jag vet att jag förut höll på och installerade och avinstallerade några av extra programmen som följer med Asus Express Gate och nåt Turbo program och annat, kan det vara någon kvarlämning av det som ställer till det?

http://www.youtube.com/watch?v=7nFC7Sg33xo&feature=youtu.be

Tack på förhand!

Antec P183 | Asus M4N72-E | PhenomII X4 940 3,0GHz (OC 3,5GHz) | Corsair 8GB 800MHz RAM | ASUS GTX560ti 448
Acer 5738ZG | T4400 2,2GHz | 4GB RAM | HD4650 1GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Prova att koppla ur alla USB. Verkar vara dem som klyddar.

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gagnef
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av DuggeDank:

Det senaste halvåret har min dator tagit mycket längre tid på sig att starta än den gjorde när den var ny (3 år sen). Jag har bara gått och irriterat mig på det utan att försöka göra något åt det hittills, men provade litegrann nyss och kom inte fram till något bra.

Den tydliga skillnaden är hur länge den står och tuggar i BIOS, förut var det svårt att hinna med och klicka på del när den startade upp för att komma in i BIOS. Men nu står den och lallar i BIOS i 53 sekunder, utan att verka göra något alls (sen tar det ytterligare 43 sekunder för windows att komma igång men det är ju som det är med windows).

Jag testade att flasha bios igår men det gjorde ingen skillnad för start-up tiden.

Jag vet att jag förut höll på och installerade och avinstallerade några av extra programmen som följer med Asus Express Gate och nåt Turbo program och annat, kan det vara någon kvarlämning av det som ställer till det?

http://www.youtube.com/watch?v=7nFC7Sg33xo&feature=youtu.be

Tack på förhand!

Känns som hårddisk eller USB relaterat då den står och väntar alldeles innan den initierar klart USB-enheterna. Testa att koppla loss alla USB enheter och alla hårddiskar utom windows disken (du kan även testa utan windows disk bara för att se hastigheten).

Var vi tar det från där får vi se när vi har resultaten från ovanståande test. T.ex. byta USB-portar eller SATA-portar på hårddiskarna.

I7930@3.90 | RX480 | Intel 320 - 160 GB | 12 GB RAM | X58A-UDR3 (rev 1.0) | 650 WATT POWER

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2009

Tack för svar!

Jag ryckte ur all USB men det gav ingenting (bortsett från att jag hittade en Logitech Nano-sändare som inte behöver sitta där längre )

Däremot blev det en jäkla skillnad när jag drog ur hårddisken. Har bara en disk så det var ganska lätt att testa. Utan disk tar det 15 sekunder att nå "Reboot and Select proper Boot device".

http://www.youtube.com/watch?v=09ZMyV1IoLU&feature=youtu.be

Kan det helt enkelt bero på att hårddisken blivit trött?

Då var det byta SATA-portar nästa då. Har för mig att det var viktigt vilka portar man använde på moderkortet "först"? Får kolla manualen...

Jag bytte plats på HDD och DVD men det tar lika lång tid att starta upp ändå. Så jag antar att det inte är SATA portarna. Kanske SATA-kabeln... känns osannolikt.
Jag beställde en SSD före helgen så jag hoppas på att det inte är nåt med SATA på moderkortet utan hårddisken. Då slipper jag ju det problemet när jag installerar den nya.

Antec P183 | Asus M4N72-E | PhenomII X4 940 3,0GHz (OC 3,5GHz) | Corsair 8GB 800MHz RAM | ASUS GTX560ti 448

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2002

"Jag beställde en SSD"
Bästa sättet, unna dig själv en SSD till operativet, så slipper du vänta på uppstart.

Lian Li PC-V2120B Corsair-HX750W ASRock 990FX-extreme9 W7-64 Plextor-M5S Vishera9590 MSI-R9-280X Samsung-P2770H
Lian Li PC-V355 bequiet!-StraightPowerE9-480W MSI B350M-Mortar W10-64 Kingston-M.2-2280-G2 Ryzen™5 1600 XFX-RX460Passive SONY-65"ZD9

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tellus
Registrerad
Apr 2004

Det är inte kontroll av minnet som tar tid?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av DuggeDank:

Vad jag vet så kan BIOS inte påverkas av mjukvara som man har liggandes på någon av sina hårddiskar, och då bör ju också det problemet uteslutas.

Jag hade själv "problem" med att BIOS tog lite väl lång tid, för någon månad sedan ungefär. Det löste jag genom att leka äventyrare i BIOS (eller ja, UEFI) och efter att ha testat en massa saker så lyckades jag korta ner BIOS-tiden med ungefär 50 %.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gagnef
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Jarl:

"Jag beställde en SSD"
Bästa sättet, unna dig själv en SSD till operativet, så slipper du vänta på uppstart.

Det påverkar inte tiden BIOS laddar.

Skrivet av nsky|sct:

Det är inte kontroll av minnet som tar tid?

IOM att han testade att rycka ur hårddiskarna och det löste problemet så är det inte minnet som tar tid.

I7930@3.90 | RX480 | Intel 320 - 160 GB | 12 GB RAM | X58A-UDR3 (rev 1.0) | 650 WATT POWER

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Subdubwise:

Vad jag vet så kan BIOS inte påverkas av mjukvara som man har liggandes på någon av sina hårddiskar, och då bör ju också det problemet uteslutas.

Jag hade själv "problem" med att BIOS tog lite väl lång tid, för någon månad sedan ungefär. Det löste jag genom att leka äventyrare i BIOS (eller ja, UEFI) och efter att ha testat en massa saker så lyckades jag korta ner BIOS-tiden med ungefär 50 %.

Vad sägs om Asus Express Gate då?

Jag minns nu att jag testade det en gång för att jag var nyfiken på vad det var. När jag insåg att det var helt meningslöst avinstallerade jag det. Men datorn försöker ju uppenbarligen fortfarande starta det när den går igång. Det blinkar ju till före BIOS. Kan det vara boven här?
Om det är det så kommer det försvinna när jag installerar om Windows på SSDn, men det vore ju trevligt att veta hur man tar bort det på vanligt sätt. Eftersom det tydligen inte räckte att avinstallera det...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2002

"Vad sägs om Asus Express Gate då?"
I BIOS Tools; har du valt bort det? [Disabled]

Lian Li PC-V2120B Corsair-HX750W ASRock 990FX-extreme9 W7-64 Plextor-M5S Vishera9590 MSI-R9-280X Samsung-P2770H
Lian Li PC-V355 bequiet!-StraightPowerE9-480W MSI B350M-Mortar W10-64 Kingston-M.2-2280-G2 Ryzen™5 1600 XFX-RX460Passive SONY-65"ZD9

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gigabyte
Registrerad
Aug 2008

Gissar på att du har något fel på HD:n.
Kanske det går att göra ny partionering och ny formatering. Om inte det fungerar är det dags att skaffa en ny lagringsplats innan den gamla slutar helt.
Antar att du har en disk till att mellanlagra datat på.

Uppstarten av windovs tar på vista 10-15 sek + bios-tid från hibernateläge i vista.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007

Det är inte helt ovanligt att en HDD kan ta väldigt lång tid för initiering i BIOS vid post.
(Utan påvisbar anledning)

Det man kan göra är att prova byta satakabel/sataport (och eller controller)/strömkabel.
(Samt kolla diskens smart-värden)

Självklart skall man ta backup på allt viktigt, det kan vara så att disken håller på att haverera.

Fo3

Bara en enda ros på ett evigt klänge
så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort