Brukar hårddiskar stängas av?

Permalänk
Medlem

Brukar hårddiskar stängas av?

Har två hårddiskar i datorn, och ena hdd:n finns det inga filer på alls! Helt tom.
Jag undrar då om det är normalt om den slår av sig/Vilo läge eller liknande?
För jag får ett klick ljud ifrån den, och precis så låter det då jag stänger av datorn.

Tack på förhand!

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Ja hårdiskar som inte används brukar gå över i ett viloläge där de stoppar skivorna.
Nej det brukar inte klicka när de gör går i viloläge, klick från hdd's är generelt dåligt

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Ja hårdiskar som inte används brukar gå över i ett viloläge där de stoppar skivorna.
Nej det brukar inte klicka när de gör går i viloläge, klick från hdd's är generelt dåligt

Fast när hårddisken kommer ur viloläget och spinner upp är det vanligt att det klickar till när läsarmen hoppar ut. Så gör min lagringsdisk hela tiden, och det är nog det enda störande momentet med att ha OS på en SSD

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Diskar går i viloläge när det varken skrivs eller läser. Dock WD Green är ett undantag då den stängs av och blir arg när den väcks upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Seagates green diskar kan höras litegrann när man väcker den också, huruvida de stänger av sig vet jag inte. Men det känns så, kan vara ganska lång svarstid när man "väcker" den, för att sen funktionera normalt igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot

Funktionen går att stänga av, har själv gjort det på min dator då jag alltid vill ha hårddiskarna redo så länge som datorn är på.
I engelska Windows 7: Control panel -> Hardware and sound -> Power options -> Change plan settings -> Change advanced power settings -> Hard disk -> Turn off hard disk after: Never (0 min)

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kogster:

Ja hårdiskar som inte används brukar gå över i ett viloläge där de stoppar skivorna.
Nej det brukar inte klicka när de gör går i viloläge, klick från hdd's är generelt dåligt

Brukar och brukar. Det är väl mest green diskar som har inbyggd sömnfunktion. Annars går det att styra via mjukvara. Har aldrig varit med om att mina Samsung F1 går ner i sömnläge men mina F4 green gjorde det efter 30 minuter tills jag stängde av funktionen. Orkade inte med att de startade och stoppade flera gånger om dagen. Nu får de snurra konstant istället.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Funktionen går att stänga av, har själv gjort det på min dator då jag alltid vill ha hårddiskarna redo så länge som datorn är på.
I engelska Windows 7: Control panel -> Hardware and sound -> Power options -> Change plan settings -> Change advanced power settings -> Hard disk -> Turn off hard disk after: Never (0 min)

Okej ska nog lyckas fixa det
Och tack för alla svar!

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Testpilot

Standard i Window är vad jag vet 30 minuter oberoende på vad man har för disk, stänger den inte av sig är det väl för att disken används av något program.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hunden:

Standard i Window är vad jag vet 30 minuter oberoende på vad man har för disk, stänger den inte av sig är det väl för att disken används av något program.

Jag var inne och tittade. Har aldrig pillat på de inställningarna på min stationära vad jag kan komma ihåg och den står på never för två av tre förinställda energiprogram. Det var bara på power saver som det stod att den skulle stänga ner diskarna efter 20 minuter. Laptopen hade andra inställningar för där var den satt på 10 minuter i pawer saver så det verkar som om Windows beter sig lite olika om det är en laptop eller en stationär.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24