"Dela" internet med en annan dator. Sammankoppling.

Permalänk
Medlem

"Dela" internet med en annan dator. Sammankoppling.

Tjena, är det någon här som har någon aning om huruvida detta går: Dator X har internetuppkoppling och dator Y har INTE internetuppkoppling. Kan jag då på något vänster koppla ihop dator Y med dator X och få internetuppkoppling på dator Y?

Helst trådlöst, men är inte det ett alternativ så fungerar med sladd också.

Jag har LevelOne PCI-E nätverkskort på vardera dator samt ett Belkin USB Wireless nätverkskort plus en laptop ifall det skulle hjälpas.

Mvh

Visa signatur

dell vostro 3350, bra skit helt enkelt! typ 2 gigabyte räääm, integrerat skitgrafikkort och nån 250 gigabytare till hårddisk. duger helt klart till surf :)

Permalänk
Medlem

med trådlöst:
1: "starta" ett trådlöst "dator-till-dator nätverk" på dator X med ett SSID (namn) och ett lösenord.
2: gå till dator Y och anslut till det nyskapade "d-t-d nätverket"
3: på dator X går du in på dina nätverksadaptrar (där du ser vilka nätverkskort du har), högerklicka på den adaptern (nätverkskortet) som har anslutning till internet och gå in på properties/egenskaper, väljer fliken sharing/delning och kryssa i "allow/tillåt"-blablabla.

med sladd:
1: koppla ihop datorerna med en vanlig nätverkssladd
2: gör samma steg som 3:an på den trådlösa förklaringen.

detta har fungerat för mig direkt när jag delat ut internet på min win7 dator, det kan dock va lite mer bökigt med en win xp dator....

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Avstängd

Trådlöst; Skapa AD-HOC.
Kabel; brygga de två nätverksadaptrarna.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, det skall beprövas. Jag har XP förövrigt, ifall det gör någon skillnad.

Visa signatur

dell vostro 3350, bra skit helt enkelt! typ 2 gigabyte räääm, integrerat skitgrafikkort och nån 250 gigabytare till hårddisk. duger helt klart till surf :)

Permalänk
Medlem

Eller laddar du ner virtual router till din dator, sen startat du det och sen väljer du vilken internet anslutning du vill dela, o sen skriver du ett lösenord och vad det nya nätverket ska heta. om du gör med detta programmet o ansluter på en annnan dator så blir det mer som en router, o den kan automatiskt ansluta till det nya nätverket när du har det igång. det kan du inte göra om du skapa direkt i windows funkar galant för mig att göra så ps vi är fem ute på det internet som vi skapat med 'virtual router 0.9'

Visa signatur

Processor: i5 2500k @4.6Ghz
Grafikkort: Asus GTX 560 TI DC2 TOP 1GB @950mhz
Moderkkort: Gigabyte Z68X Ud3h B3
Ramminnen: Corsair 8GB VENGEANCE
3DMARK (P5311) http://www.3dmark.com/3dm11/6185069