Permalänk
Medlem

Ännu en laptop-tråd!

Tjenare, har ett litet dilemma som jag tror att ni kan lösa. Jag ska sälja min iMac 27" pga jag har fått jobb i grannstaden så jag kommer pendla 2 timmar per dag. Nu vart väldigt nära på att köpa en MSi GT780R-408NE men jag fick upp ögonen för samsungs nya NP700G7C.
Det stod att retailpriset skulle ligga på 1.699USD(11,148SEK i dagsläget).

Letar mest efter en "desktop replacer" som ska klara av spel som Heroes of Newerth, Skyrim, BF3 etc. Vikten spelar ingen roll då jag kommer inte bära på den för mycket, mest för att det är lättare att ha med en liten sak jämnfört med dator+skärm+tangentbord+mus. Ni får gärna komma med rekommendationer om det finns en absolut bäst laptop i prisklassen 10-13k, anledningen varför jag länkade dessa två var varför de var de bästa jag kunde hitta.

Mina frågor är:

  1. Är det värt att vänta tills april på den?

  2. Vilken är mest prisvärd?

  3. Vilket av företagen (Samsung/MSi) har bäst trackrecord när det gäller laptops?

  4. Vad tror ni att priset kommer hamna på i Sverige för Samsunglaptopen?

Ni som har den MSi:n jag länkade får gärna skriva om vad ni tycker om den, pro/cons. Vet att det finns många trådar om den men alla är olika ju ;)''

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Skulle hellre tagit http://www.webhallen.com/hardvara/140456-msi_gt780dx-430ne-i5...

För att den har ett 570m och grafikkortet är viktigast för spel.

Permalänk
Medlem

Ah, har kollat på båda och fick för mig att det var tvärtom med grafikkorten! Jag har läst på lite om skilllnaden på i5/i7 men är det verkligen en så liten skillnad?

Permalänk
Medlem

Du kommer få mera fps med den datorn jag länkade, just för att att grafikkortet är viktigast i spel. En i5 eller i7 spelar ingen roll, då man hellre väljer ett kraftigare grafikkort än en kraftigare processor för spel.

Permalänk
Medlem

Sant! Tack så mycket för din tid. Men vad tycker du om den samsungen som jag länkade?

Permalänk
Skrivet av Endokun:

Sant! Tack så mycket för din tid. Men vad tycker du om den samsungen som jag länkade?

Jag tror den kommer att hamna på 15k+ i svenska butiker. Och GTX 675m kommer att ligga mellan ett GTX 570m och GTX 580m.

Permalänk
Avstängd

Ska du välja en dyr spellaptop råder jag dej att köpa en med bra skärm och 120hz.

Permalänk
Medlem

Okej, jag går nog efter den Nemran föreslog! Tack för hjälpen

Permalänk
Avstängd

dual core med 60hz skärm bortkastade pengar i min mening.. ska du ha en laptop köp i alla fall en med quad core.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med det, biceps? Förstod inte riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicepscurl:

dual core med 60hz skärm bortkastade pengar i min mening.. ska du ha en laptop köp i alla fall en med quad core.

Du vet inte vad du snackar om. 120 hz på en laptop är bortkastade pengar, för du kommer inte upp i den fpsen iallafall med en laptop om man inte kör på as låga inställningar, och hur trevligt är det då?. Hittar du en quad med ett 570m för runt samma pris, tycker jag du ska länka det. För den datorn finns inte

Permalänk
Medlem

den datorn ligger på 15-17k.. ni får gärna bidra, hehe.

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/hardvara/140447-asus_g53sx-s1139v-i7...

denhär då, sjukt mycket bättre för ett lägre pris?

det står att 560Men har 2GB GDDR5 VRAM medans 570M har bara 1.5? skriver webbhallen fel på sina annonser?

Permalänk
Medlem

http://www.pc-konsulten.se/contents/sv/p36.html

Kanske är ett alternativ, har personligen ingen erfarenhet av dom men priset kändes bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Englund!:

http://www.pc-konsulten.se/contents/sv/p36.html

Kanske är ett alternativ, har personligen ingen erfarenhet av dom men priset kändes bra

där får man själv lägga till operativsystem och en HDD..

Permalänk
Skrivet av Endokun:

http://www.webhallen.com/hardvara/140447-asus_g53sx-s1139v-i7...

denhär då, sjukt mycket bättre för ett lägre pris?

det står att 560Men har 2GB GDDR5 VRAM medans 570M har bara 1.5? skriver webbhallen fel på sina annonser?

Strunta i gb, det säger ingenting om hur bra grafikkortet är. GTX 560m med 1.5gb är bättre en 560m med 2gb, det är mycket annat som spelar rolll.

GTX 570m är ca 20% kraftigare en GTX 560m. http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-...

Och som sades innan så är 120Hz skärm på laptop bortkastade pengar om man nu inte vill köra 3D filmer på laptop skärmen då. Real 3D spel är nästan uteslutet då grafikortet måste var extremt kraftigt för att klara 3D spel med höga inställningar, minimum ett GTX 580m eller HD 6990m är det som gäller då.

Permalänk
Medlem

Okej! Det blir nog MSi:n dåra. Tack för era svar än en gång, nu vet jag vart jag ska vända mig nästa gång jag får beslutsångest!

Permalänk
Medlem

Det borde göras en sticky om det här med processor vs grafikkort betydelse i spel och antal gb i grafikkortet. Vet inte hur många trådar detta har förklarats...

Permalänk
Avstängd

[QUOTE="Nemran;11997716"]Du vet inte vad du snackar om. 120 hz på en laptop är bortkastade pengar, för du kommer inte upp i den fpsen iallafall med en laptop om man inte kör på as låga inställningar, och hur trevligt är det då?. Hittar du en quad med ett 570m för runt samma pris, tycker jag du ska länka det. För den datorn finns inte[/QUOTE

vet exakt vad jag talar om!
Hade priset legat på 6-7k visst men över 10 och dual core nej verkligen inte, har själv haft dual och nu quad core det är som natt och dag i det hela allt.]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

Du vet inte vad du snackar om. 120 hz på en laptop är bortkastade pengar, för du kommer inte upp i den fpsen iallafall med en laptop om man inte kör på as låga inställningar, och hur trevligt är det då?. Hittar du en quad med ett 570m för runt samma pris, tycker jag du ska länka det. För den datorn finns inte[/QUOTE

vet exakt vad jag talar om!
Hade priset legat på 6-7k visst men över 10 och dual core nej verkligen inte, har själv haft dual och nu quad core det är som natt och dag i det hela allt.]

Men läs hela mitt inlägg, ska du ha en quad och fortfarande ha samma pris då kommer grafikkortet vara mkt sämre, och TS ska ha den för spel då är det bättre å satsa på grafikkortet