Tips: Billigt sätt att få ett perfekt handleds-stöd till ditt mekaniska tangentbord.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Tips: Billigt sätt att få ett perfekt handleds-stöd till ditt mekaniska tangentbord.

Tjena!

(La upp ett galleri förut, men det är raderat då jag kom på att det blir lite fel målgrupp då det passar bättre med en tråd härinne).

La själv märke till att mekaniska tangentbord är riktigt höga, köpte en hel del olika handleds-stöd men de var för smala eller för låga, så blev aldrig nöjd..
Så jag tog saken i egna händer och gjorde ett handleds-stöd till mitt filco samt ett till mitt topre tangentbord.

Totalkostnaden för varje handledstöd blev 59kr och jag har aldrig någonsin haft ett stöd som är skönare än dessa.
Värt att tillägga är dock att jag hade träolja samt sandpapper hemma redan, så har du inte detta hemma får du lägga till kostnaden för detta.

Material som behövs:
Träskiva från valfri trähandel.
Sandpapper
Gammal musmatta eller något annat att sätta på undersidan så att skivan inte rör på sig.
Laminat att sätta på skivan, om ni vill det, annars går det bra med sprayfärg alternativt att bara olja in träskivan.

Steg 1.
Måtta hur högt det är från tangentbordets botten till övre kanten på tangentbordet (alltså hur tjockt tangentbordet är på den delen du ska ha handledstödet emot).
Måtta bredden på tangentbordet.
Fundera ut hur brett handledstöd du vill ha. Själv tog jag 95mm bredd på stödet till mitt filco tangentbord, men kände att jag ville ha lite bredare till mitt Topre tangentbord, till det tog jag en skiva som var 115mm bred.

Steg 2:
Såga till bredden på skivan så att den blir i önskad längd.

Steg 3:
Sandpappra riktigt mycket runt alla kanter på skivan, du vill att det ska vara så lent som möjligt, du ska trots allt ha dina händer mot skivan hela tiden.

Steg 4:
Kolla så att skivan är rak, är den inte det så sandpappra/planslipa/hyvla den tills den är rak.

Steg 5:
Sätt på olja/färg/laminat på skrivan, det är viktigt då det kommer bli fettfläckar på skivan efter dina händer annars.

KLART!

Detta tog mig drygt en timme, sedan var skivan perfekt och skulle aldrig någonsin gå tillbaka till dessa gelé handleds-stöd som säljs.

Lite bilder på mina skapelser, har inte lackat dem ännu då jag inte riktigt vet hur jag ska ha det.

Måtten du ska ta.

Topre med handleds-stöd

Filco med handleds-stöd

Filco med handleds-stöd

Filco utan handleds-stöd

Topre med handleds-stöd.

Närbild på finishen när jag lagt på laminat.

Permalänk
Medlem

Haha fin lösning!

Vilken sorts färg tror du skulle vara bäst för att få så lent resultat som möjligt?
Har ogärna en gul träbit liggandes bland min svarta kringutrustning...

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Hazelberg:

Haha fin lösning!

Vilken sorts färg tror du skulle vara bäst för att få så lent resultat som möjligt?
Har ogärna en gul träbit liggandes bland min svarta kringutrustning...

Hehe, jag tänkte samma sak, det bästa tror jag är att lägga laminat på, då blir det ungefär samma yta som det är på tangentbordet.. Finns massvis av olika färger på bauhaus, funderar på att göra likadant som jag har gjort med mina högtalare. Ska ta bild på dem så får ni se.

BRB!

Sådär, hittade en bild på skiten, inte bästa, men det blir riktigt fin finnish på grejerna med laminat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Hehe, jag tänkte samma sak, det bästa tror jag är att lägga laminat på, då blir det ungefär samma yta som det är på tangentbordet.. Finns massvis av olika färger på bauhaus, funderar på att göra likadant som jag har gjort med mina högtalare. Ska ta bild på dem så får ni se.

BRB!

Första gången jag ser någon skriva BRB på Sweclockers! Undrar hur långt tid det kommer ta... 5min eller tills imorgon?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Extremaz:

Första gången jag ser någon skriva BRB! Undrar hur långt tid det kommer ta... 5min eller tills imorgon?

Haha, tog inte så lång tid va?

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Första gången jag ser någon skriva BRB! Undrar hur långt tid det kommer ta... 5min eller tills imorgon?

Första gången, hur menar du nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Haha, tog inte så lång tid va?

Jag är imponerad!

Men det ser jäkligt snyggt ut måste jag säga! Högtalarna passade in skitbra med tvbänken! Du har gett mig något att fundera över! Men du sa att du hittade det på Bauhaus? Kostar laminat på´t ungefär?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Första gången, hur menar du nu?

Första gången jag såg någon skriva det på Sweclockers menar jag Läste mitt inlägg igen och jag kan tycka det var lite luddigt, ska ändra det

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Extremaz:

Jag är imponerad!

Men det ser jäkligt snyggt ut måste jag säga! Högtalarna passade in skitbra med tvbänken! Du har gett mig något att fundera över! Men du sa att du hittade det på Bauhaus? Kostar laminat på´t ungefär?

Det kostar typ 140kr per rulle, gick åt två rullar per högtalare om jag inte minns helt fel.
Finns även mindre rullar att köpa för drygt 90 kr om jag inte missminner mig helt.
Men kan ju nämna att det var ett rent helvete att få det bra med högtalarna då de är böjda, så om du ska ge dig på detta så se till att ha "enkla" högtalare att göra det på, dvs så raka som möjligt.. Annars blir det som sagt riktigt svårt, det gick åt några rullar för mig, men de vare värt för min andra hälft skulle promt ha vita högtalare, och jag kände inte för att lägga ut 15k för att få ett par lika bra högtalare fast vita.

Kunde inte hålla fingrarna i styr så jag byggde vidare på min "prototyp"
Får ursäkta bildkvalitén, men mitt fruntimmer lyckades städa bort stativet till kameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det kostar typ 140kr per rulle, gick åt två rullar per högtalare om jag inte minns helt fel.
Finns även mindre rullar att köpa för drygt 90 kr om jag inte missminner mig helt.
Men kan ju nämna att det var ett rent helvete att få det bra med högtalarna då de är böjda, så om du ska ge dig på detta så se till att ha "enkla" högtalare att göra det på, dvs så raka som möjligt.. Annars blir det som sagt riktigt svårt, det gick åt några rullar för mig, men de vare värt för min andra hälft skulle promt ha vita högtalare, och jag kände inte för att lägga ut 15k för att få ett par lika bra högtalare fast vita.

Kunde inte hålla fingrarna i styr så jag byggde vidare på min "prototyp"
Får ursäkta bildkvalitén, men mitt fruntimmer lyckades städa bort stativet till kameran.

Letat runt på Bauhaus hemsida nu och försökt hitta något som liknar det du har men hittar bara golv och tapeter... Och du sa att det fanns i många olika färger så borde ju vart rätt lätt att hitta men kanske inte finns på webben utan bara i varuhuset... :/ Jag har haft funderingar på att snygga upp de tråkiga vita garderoberna som finns i rummet och även tvbänken... det är bara plana ytor så borde ju funka rätt hyfsat Funderat på vinyl eller någon sorts plast förut som man lätt kan "klistra" fast eller dylikt.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Extremaz:

Letat runt på Bauhaus hemsida nu och försökt hitta något som liknar det du har men hittar bara golv och tapeter... Och du sa att det fanns i många olika färger så borde ju vart rätt lätt att hitta men kanske inte finns på webben utan bara i varuhuset... :/ Jag har haft funderingar på att snygga upp de tråkiga vita garderoberna som finns i rummet och även tvbänken... det är bara plana ytor så borde ju funka rätt hyfsat Funderat på vinyl eller någon sorts plast förut som man lätt kan "klistra" fast eller dylikt.

Det är precis det detta är, dom på bauhaus kallade det laminat iaf, men det är ju plast du "klistrar" på.

Hursomhaver så har jag fixat lite mer nu, lite superlim och en gammal (gigantisk) mionix musmatta gick åt denna gång.
Men nu jävlar rör sig inte grejerna en millimeter!

Permalänk
Medlem

Ahh okej! Får gå in i butiken och kolla lite närmre på det! Tack för hjälpen!

Snygg lösning med tangentbord, musmatta och handledsstödet iallafall!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Extremaz:

Ahh okej! Får gå in i butiken och kolla lite närmre på det! Tack för hjälpen!

Snygg lösning med tangentbord, musmatta och handledsstödet iallafall!

Inga problem.
Tack tack!