Hur tar man reda på vilken hårddisk man har?

Permalänk
Medlem

Hur tar man reda på vilken hårddisk man har?

Hej.
Det är så att jag skulle behöva ta reda på vilken typ/modell min mekaniska hårddisk är.
Jag kan inte fysiskt öppna burken och kolla vad det står på den.
Burken är någon random Packard Bell historia.

Så kan man ta reda på vad det är för hårddisk på något annat sätt?

Permalänk
Medlem

HWMonitor. Där står det vad mina diskar heter samt ger temperaturer på diskarna.

Permalänk

Kika i enhetshanteraren under "Diskenheter".

Permalänk
Medlem

Start-kontrollpanelen-Enhetshanteraren-Diskenheter

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700X | MSI B450I | Corsair Vengeance 3200Mhz 16GB | MSI GTX 660 Ti 2GB

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar.

Permalänk
Medlem

kan du inte fysiskt ta ut disken och kolla? har du råkar mura in datorn i väggen? eller kan du inte läsa ?

Permalänk
Skrivet av hede:

kan du inte fysiskt ta ut disken och kolla? har du råkar mura in datorn i väggen? eller kan du inte läsa ?

Smidigare att titta i enhetshanteraren eller någon annan mjukvara...

Permalänk
Medlem

Gör århundradets bump men va fan.
Jag har två hårddiskar i min burk. E: samt F:, nu har den ena börjat krångla, men vet inte vilken av dem det är, jag vet enhetsbokstaven på den men inte vilken tillverkare, så jag vet inte vilken av dem det är i själva burken. Går det att ta reda på något sätt utan att plocka ur den ena och se viken som är kvar?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Öppna datorhanteraren/computer management och titta under Storage>Disk management. Där kan du högerklicka på disken (obs disken, inte partitionen) och kolla under properties så ser du tillverkare och modellnamn, tyvärr inte serienummer så är det två diskar från samma modell kan jag inte hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Öppna datorhanteraren/computer management och titta under Storage>Disk management. Där kan du högerklicka på disken (obs disken, inte partitionen) och kolla under properties så ser du tillverkare och modellnamn, tyvärr inte serienummer så är det två diskar från samma modell kan jag inte hjälpa dig.

I detta fall kan man använda t.ex CrystalDiskInfo där man får upp serienummer osv.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.