Få ut info snabbt till arbetskamrater??

Permalänk

Få ut info snabbt till arbetskamrater??

Vi har behov att kunna få ut information snabbt till utvalda arbetskamrater.
Gränssnittet måste vara enkelt och det bör finnas en bra app.
Mjukvaran måste vara gratis.

Twitter tänkte jag!

Men det måste fungera med tvåvägskommunikation i slutna grupper och detta stödjer väl inte Twitter utan tredjepartsmjukvara?

Alltså, kommunikation av typen privata forumtrådar med ett enkelt gränssnitt och ett bra notifieringssystem (typ pling i telefonen vid nytt meddelande).

Kan dra ett scenario.

Jag är medlem i en arbetsgrupp som är utspridd över en stor arbetsplats. Vi har tillgång till massor av lastbryggor och ibland kommer grejerna fel och omärkta. Då vore det guld att fota och slänga upp på nätet.
Det plingar till i alla medlemmarnas telefoner och man får reda på inom några minuter var grejen egentligen skulle.

Som det är nu så får man själv åka runt och leta om man misstänker att grejerna inte dyker upp vilket kan ta ett par dagar.

Det är ingen sekretessbelagd kommunikation men mjukvaran måste vara såpass säker att man inte får in en massa spam i kommunikationen.

Finns det något smidigt att kolla vidare på?

Permalänk
Entusiast

MMS?
Annars finns det det en hög med messengerklienter för mobiler. Själv kör jag med what's app och jag tycker den är smidig. Ska gå att bygga en grupp där så det borde bara vara att öppna klienten, ta en bild och skicka iväg så får alla den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Whatsapp kan du skapa grupper i och skicka bilder etc. Kanske kostar 10 kr eller nåt sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Bra tips men vi är ca 2400 potentiella användare bara i den här staden så mms går bort men what's app skulle kanske kunna vara något.

Tycker dock att det borde finnas gratisalternativ som är smidiga nog.

Permalänk
Entusiast

Jag har inte betalat något för What's App. Det är gratis till Android.
https://market.android.com/details?id=com.whatsapp
Verkar dock kosta en tia till iOS.
http://itunes.apple.com/us/app/whatsapp-messenger/id310633997...

Gisses vad det var omotiverat krångligt att kolla på Appstore online. Apple vill inte att icke-appleanvändare ska få se vad som finns?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Vi har behov att kunna få ut information snabbt till utvalda arbetskamrater.
Gränssnittet måste vara enkelt och det bör finnas en bra app.
Mjukvaran måste vara gratis.

Twitter tänkte jag!

Men det måste fungera med tvåvägskommunikation i slutna grupper och detta stödjer väl inte Twitter utan tredjepartsmjukvara?

Alltså, kommunikation av typen privata forumtrådar med ett enkelt gränssnitt och ett bra notifieringssystem (typ pling i telefonen vid nytt meddelande).

Kan dra ett scenario.

Jag är medlem i en arbetsgrupp som är utspridd över en stor arbetsplats. Vi har tillgång till massor av lastbryggor och ibland kommer grejerna fel och omärkta. Då vore det guld att fota och slänga upp på nätet.
Det plingar till i alla medlemmarnas telefoner och man får reda på inom några minuter var grejen egentligen skulle.

Som det är nu så får man själv åka runt och leta om man misstänker att grejerna inte dyker upp vilket kan ta ett par dagar.

Det är ingen sekretessbelagd kommunikation men mjukvaran måste vara såpass säker att man inte får in en massa spam i kommunikationen.

Finns det något smidigt att kolla vidare på?

Nu har jag ingen koll alls på smartphones men email genom mail-listor? Borde väl gå rätt lätt att ställa in så man får en signal när man får ett mail från en specifik adress? Då slipper ni dessutom hålla på med massa mjukvara och special-appar.

Permalänk
Skrivet av WaR:

Nu har jag ingen koll alls på smartphones men email genom mail-listor? Borde väl gå rätt lätt att ställa in så man får en signal när man får ett mail från en specifik adress? Då slipper ni dessutom hålla på med massa mjukvara och special-appar.

Bra idé men det är det inte risk att det blir för mycket administration?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Bra idé men det är det inte risk att det blir för mycket administration?

Det finns nog folk som är mer sakkunniga här än vad jag är men jag tror att det är väldigt enkelt att skapa och administrera maillistor. Tror att Google groups har en bra lösning för det.

Permalänk
Medlem

Det här är ju absolut något man skulle fnula på på sin fritid. För då äger inte arbetsgivaren programmet. Sen säljer man det för en fin summa efter en presentation av hur effektivt och bra det är! Fördelen är att man kan skräddarsy den och få till även andra funktioner som kan underlätta. Behöver ju inte krävas mycket mer än att man känner nån kompis som kan lite programmering.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

En betydligt mer kostsam metod skulle kanske kunna vara en rfid-lösning som automatiskt meddelar och administrerar felaktigt placerat gods, beroende på hur verksamheten ser ut.

Något att tänka på är att vissa programvaror, och gissningsvis appar, inte är tillåtna för företag att använda på samma sätt som för privatpersoner. Det kan vara värt att kolla upp, så att ni inte får några problem med framtida revisioner.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Kan säga direkt att Whats App inte är något alternativ. Deras grupper går enbart att vara 10 personer samtidigt i.

Men e-post är garanterat det lättaste.
För jag gissar på att erat företag redan har en e-postserver och att alla anställda har en egen e-postadress. Ifall alla äger en smartphone så är det bara att man har push-notiser aktiverat på mailprogrammet.

Tada, alla får ett mail när du mailar till gruppen och problemet är löst!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Får kolla över en maillösning lite mer verkar det som.

@Nightcrawl Vi har redan en rfid-lösning i företaget. Dock i ett produktionslager och på en annan ort. Vi har helt manuell reservdelshantering och detta går inte att lösa på ett annat sätt.
Det finns dock många fler exempel som kanske passar bättre in för att beskriva vårt behov.

Många personer har nyckelkompetens och denna nyckelkompetens vill man komma åt snabbt, t.ex. genom att slänga ut en fråga som alla får ta del av omgående. T.ex: Vilken ersättningsmotor för "insert random type" kan användas i "insert random place".
I dag får man sitta i telefon i flera timmar för att leta upp rätt person.

Eftersom det finns vääldigt många experter på olika grejer här så är det princip omöjligt att lista detta. Många har dessutom flera decenniers erfarenhet av olika problem och hur dokumenterar man detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Får kolla över en maillösning lite mer verkar det som.

@Nightcrawl Vi har redan en rfid-lösning i företaget. Dock i ett produktionslager och på en annan ort. Vi har helt manuell reservdelshantering och detta går inte att lösa på ett annat sätt.
Det finns dock många fler exempel som kanske passar bättre in för att beskriva vårt behov.

Många personer har nyckelkompetens och denna nyckelkompetens vill man komma åt snabbt, t.ex. genom att slänga ut en fråga som alla får ta del av omgående. T.ex: Vilken ersättningsmotor för "insert random type" kan användas i "insert random place".
I dag får man sitta i telefon i flera timmar för att leta upp rätt person.

Eftersom det finns vääldigt många experter på olika grejer här så är det princip omöjligt att lista detta. Många har dessutom flera decenniers erfarenhet av olika problem och hur dokumenterar man detta?

En annan idé är att använda sig av forum likt detta. Skapa ett forum med olika sektioner för olika ämnen, kanske ett för motorer och ett annat för växellådor, eller ett för Ford och ett annat för Volvo eller något. Sen har ni en annan sektion där nyregistrerade medarbetare presenterar sig och sina kompetensområden. Med det som utgångspunkt gör ni så att folk prenumererar på forumsektioner eller trådar som de kan tänkas ha kunskap om, och på det sättet får ett mail varje gång en ny post kommer in, och pling i mobilen. Löses det optimalt och strukturerat med klistrade index-trådar och regler för hur man ska sätta rubriker och beskriva problem/frågor, kommer ni likt detta forum (fast mer strukturerat) få ett slags uppslagsverk över problem och lösningar och folk kan enkelt bläddra igenom forumet för att hitta svar eller skapa nya trådar om det är något som inte tagits upp innan. Kommer kanske krävas en eller två anställda för heltidsadministration av forumet, men teoretiskt sett skulle det kunna vara en mycket bra och effektiv lösning. Jag tror att de flesta forummjukvaror har funktioner för att kunna läsas i smartphones såväl som på datorer också. Det hade nog varit mindre klumpigt än maillistor också, och lättare att hantera.

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på gmail?

Och om ni nu har 2400 anställda så borde ni nog ha råd att läta någon bygga systemet va? Känns lite väl stort för att man ska lita på en massa gratisprogram

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Otroligt att de rapporterar så positivt om Facebook för internkommunikation imo. Bortsett från alla tekniska tillkortakommanden med buggar, ingen möjlighet till att strukturera diskussioner, osv, är ju Facebook egentligen ett community och ett socialt nätverk. Visst är det bättre än inget och det är ju iaf en bra start om man börjar från noll för ett relativt litet företag, men jag tror inte det är hållbart i det långa loppet eller vettigt om man tänker efter. Då är till och med Google Groups bättre och mer anpassat till ändamålet, är väl bara att skapa varsitt konto och tanka deras app så kan de köra på lika lätt som med Facebook? Så slipper man dessutom blanda ihop sina företagsdiskussioner med sitt sociala privatliv genom att ha det på samma konto. 2400 användare som bedriver tekniska diskussioner med krav på snabba svar i en facebookgrupp... njä.

Permalänk
Medlem

Om du har iPhone kan du använda iMessge för att göra grupper. Det är gratis och du kan skicka både film och bilder .

Annars gör en grupp på facebook

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av WaR:

En annan idé är att använda sig av forum likt detta. Skapa ett forum med olika sektioner för olika ämnen, kanske ett för motorer och ett annat för växellådor, eller ett för Ford och ett annat för Volvo eller något. Sen har ni en annan sektion där nyregistrerade medarbetare presenterar sig och sina kompetensområden.

God idé helt klart och något vi diskuterat men det kräver att någon programmerar en app till vårt forum. Man kan köpa men detta är ett gratisprojekt än så länge.

Skrivet av darkmoon:

Vad är det för fel på gmail?

Och om ni nu har 2400 anställda så borde ni nog ha råd att läta någon bygga systemet va? Känns lite väl stort för att man ska lita på en massa gratisprogram

Vi är strax under 10000 anställda men ca 2400 på min ort där vi börjar projektet. Vi har massor med pengar att köpa in en tjänst men just nu spånar vi över gratisalternativen. Kan flera millle pers/företag lita till Facebook så bör vårt lilla företag kunna hitta en annan tjänst att lita till.

Skrivet av marukusu:

Ni har inte funderat på att använda Facebook?

Faktiskt men själv vägrar jag Facebook och hur hade det sett ut, en av grundarna i projektet som inte är med i det sedan.
Som nedanstående skribent är inne på så är det aldrig bra att blanda privatliv med företagandet vilket man måste göra här.
Annars ett kanonalternativ då folk får förfrågningar på problem även hemma på ej betald tid.

Skrivet av WaR:

Otroligt att de rapporterar så positivt om Facebook för internkommunikation imo. Bortsett från alla tekniska tillkortakommanden med buggar, ingen möjlighet till att strukturera diskussioner, osv, är ju Facebook egentligen ett community och ett socialt nätverk. Visst är det bättre än inget och det är ju iaf en bra start om man börjar från noll för ett relativt litet företag, men jag tror inte det är hållbart i det långa loppet eller vettigt om man tänker efter. Då är till och med Google Groups bättre och mer anpassat till ändamålet, är väl bara att skapa varsitt konto och tanka deras app så kan de köra på lika lätt som med Facebook? Så slipper man dessutom blanda ihop sina företagsdiskussioner med sitt sociala privatliv genom att ha det på samma konto. 2400 användare som bedriver tekniska diskussioner med krav på snabba svar i en facebookgrupp... njä.

En upp på den!

Skrivet av MuLLvaD3n:

Om du har iPhone kan du använda iMessge för att göra grupper. Det är gratis och du kan skicka både film och bilder .

Vi kör både iOS och Android.

Får tacka för alla åsikter och påpekanden. Har mycket på listan att fundera över.

Permalänk
Medlem

Sharepoint

Permalänk
Medlem

Googles Wave som aldrig slog igenom riktigt och därför upphört att existera låter som något som hade kunnat passa er. Som jag förstod det så var det något liknande dropbox, mail och galleri i ett. Det måste ju finnas något liknande där ute. Tyvärr har jag inte tid att hjälpa till med googlandet.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Jag hittade Microsoft Communicator på min Nokia-mobil idag. Det verkar väl vara något som uppfyller några av funktionerna:

http://www.allaboutsymbian.com/news/item/11483_Microsoft_Comm...

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"