Problem med hårddisk

Permalänk
Medlem

Problem med hårddisk

Hej!

Det här problemet kanske har funnits tidigare i forumet, men jag visste inte alls vad jag skulle söka efter, så jag prövar att göra en ny tråd i vilket fall.

Jag tänkte installera en till intern hårddisk i min burk, en SATA-hårddisk. Problemet är att strömkabeln som går mellan nätagget och hårddisk-dvd-spelare etc är på "fel håll". Knepigt att beskriva, men förenklat, för att koppla in strömkabeln på vägen måste jag vrida kabeln så att L-klaffen passar åt rätt håll, och detta förkortar ju kabeln avsevärt, så om jag vill få in en till hårddisk så verkar inte det gå i dagsläget, bara pga. kabeln. Gör jag något fundamentalt fel eller bör jag köpa en kabel som är längre?

Kan lika gärna smita in en annan fråga, den hårddisken jag har installerad nu (min enda) är en Samsung HD103SJ. Jag vet inte om den är på upphällningen, men ibland när jag startar datorn så vill den inte boota upp, Windows 7 startar helt enkelt inte (animationen med logotypen vid uppstart inträffar inte). När jag senare vill utföra reparation eller motsvarande så säger den att det kan vara ett I/O-fel, vilket inte säger mig särskilt mycket. Bör jag vara beredd på att den här hårddisken inte håller länge till, eller kan jag rädda den med bättre underhåll (typ diskrensning, fragmentering eller motsvarande)

Tack på förhand!

Permalänk

Prova att använd en 4 pin molex

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”