Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Hej igen.
Har stött på ett mindre problem.
Jag mätte/räkna ut min fettprocent som visade sig vara 26%.
Efter detta så fortsatte jag med att räkna ut mitt rätta underskott jag ska ha i kalorier för att gå ner i vikt utan att tappa muskelmassa.
Hittade ett räkneexempel som såg ut såhär:
98x0.26x69=1758.
98= min vikt
0.26= min fettprocent på 26%
69= så många kalorier fett kroppen maximalt förbränner per timma.

Har kommit fram till att mitt dagliga kaloribehov för att behålla min vikt ligger på 3150 kalorier per dag men som jag nämnt vill jag gå ner i vikt och vill då ha ett underskott på 1750 kalorier per dag vilket resulterar i att mitt nuvarande intag ska vara/är 1350-1450 kalorier per dag.

Jag har delat upp mitt intag såhär:
Kolhydrater: 20%
Fett: 20%
Protein: 60%

Anledningen till att jag äter så mycket protein är för att jag läst mig till att jag bör äta 2-3g protein per kg kroppsvikt under deff utan att minska mina förutsättningar för att kunna bygga muskler.

Till saken är att jag följt detta schemat till punkt och prickar i 1 månad och tränat som en gris men vågen står blixtstilla. Vad kan detta komma sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Blir du starkare?
Mäter du även eventuell skillnad i omkretsen på armar/mage/ben?

Även om du inte ser skillnad på vågen så kanske det händer saker på andra ställen.

I övrigt låter det som du gjort en snabb resa. Bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Jag har gått upp från 93 till 106kg på några månader, gravidkilon (Jag är kille men åt lika som min sambo)

Så nu lär man försöka skippa sötsakerna vilket verkar vara svårt =/ Bulla idag, bulla och paj igår osv.
Rör mig inte så super mycket då tiden inte finns, jag studerar 100% och jobbar lite på sidan om, grabben hämtas kl 16 från fritids och lill-tösen ska ha sin tid med.

Men tänkte iaf lägga om kosten lite, te.x äta endast kvarg (youghurten Arlas) på morgon och kväll, sen minska portionerna på lunch och middag för att även komplettera med att gå med grabben till skolan och även gå och hämta han istället för att ta bilen.

Borde kunna gå ner får man hoppas, kläderna kan jag ha nu men går jag upp lite till så lär jag t.o.m köpa nya kläder.

Jag har lyckats tappa massor av kilon tack vare att jag ersatte allt jag drack till enbart citronvatten (tillbringare med kranvatten och citronskivor i). Sedan har jag strukturerat upp hur min tallriksmodell ser ut: 50% protein, 40% mixad sallad och 10% fullkorns-ris/pasta eller potatis. Äter mycket kyckling och fisk som är enkelt tillagat (kryddat, in i ugnen), men även en del rött kött då det är gott att leva också. Jag tacklar sötsuget genom att alltid ha vattnet bredvid mig att smådricka under dagen och äta frukt ca 1 timme efter måltiderna. Blir det kris så äter jag mint tuggummi. Väldigt lätt att följa, vilket är viktigast för att vara konsekvent och hålla i det livet ut. Det är trots allt ingen "diet" jag kör med, det är en livsstilsförändring för det bättre, då måste det vara enkelt att följa. Så räkna KCAL och skit är ingen idé, men en bra tallriksmodell, lagom med mat och MYCKET vatten ger bättre resultat än man vågar hoppas på.

Kör hårt!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Tips om ni vill gå ner i vikt snabbt utan jätte stor ansträngning: Ät LCHF. Det funkar inte för alla, men det är värt ett försök. Förra sommaren gick jag ner 9 kilo på 1 månad! Kort sagt går LCHF ut på att du skippar alla kolhydrater, alltså inget godis, inga chips, ingen sockrig läsk, ingen pasta, ingen potatis, inget ris, och inga rotsaker så som morötter heller. Men du får äta hur mycket fet mat du vill. Då och då har jag ätit ägg och bacon till frukost varje dag. Och man får alltid äta sig mätt, men inte mer än det. Men om du tagit en stor portion och känner dig hungrig, ta mer.
Det finns många LCHF recept på nätet.

TLTR: LCHF är gott och du går ner i vikt snabbt. LCHF betyder Low Carb, High Fat.

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem

Tänkte höra mig för här efter eventuella kommentarer angående min situation.

Ligger inte så illa till, strax under 25 BMI, 29 år, men hade gärna varit lite plattare. Mår bra i övrigt förutom lindrigare ryggproblem.

Min kost är inget vidare, och det beror till stor del på att mycket få livsmedel faller mig i smaken, och till mindre del att jag inte orkar med att laga mat. Jag äter tre mål om dagen bestående av en skiva hönökaka med smör och ost och dricker mjölk till detta. Mycket sällan ersätts dessa måltider med riktig mat. Någon godiskväll 1-2 gånger i månaden kanske. När jag lagar mat så blir det vit pasta med en "massa" smör och salt. Mer sällan pasta med köttfärsås. Pulvermos med falukorv förekommer. Men som sagt dessa är så sällan att det knappast påverkar överlag? Grönsaker äter jag inga alls. Gurka är det enda jag kan tänka mig att äta, men det är aldrig något jag köper. Frukt äter jag knappt heller. Äpplen och bananer är väl det enda. Helst äpplen, men även där tycker jag det är svårt att hitta en sort som passar.

På fysiska aktivitetsfronten ser det inte mycket bättre ut. Har ingen sysselsättning just nu, så jag sitter i princip 16 timmar om dygnet vid datorn. Har studerat ett antal år till och med i våras. Iom att mina ryggproblem uppstod förra året började jag röra på mig lite, och har numera ett höjbart skrivbord. Promenerandet har inte underlättat ryggproblemen hittills, så motivationen har varit lite sådär. Den senaste tiden har jag tagit en ca 30 minuters promenad innan frukost. Står vid skrivbordet blir lite då och då. Blir jobbigt efter ett tag, så det blir oftast inga längre perioder.

Har inte börjat tänka (eller åtminstone kolla) vikten förrän i år typ. Har inte haft problem tidigare. (och har väl inte det nu heller, egentligen) Ligger ganska stabilt till. Eventuellt gått ner något kilo den senaste månaden.

Men jag är lite nyfiken på om det finns några uppenbara grejer? Då jag inte har några större problem är motivationen att ändra livsstil likaså, men om det finns billiga eller effektiva ändringar som kan göras. Jag har inga planer på att börja äta massa ny mat, till exempel. Jag kan eventuellt tänka mig att laga mat lite oftare, men hur "nyttigt" är pasta (ev. med köttfärsås) eller pulvermos och falukorv egentligen jämfört med vitt bröd och ost? Ersätta något mål med frukt lär väl vara bra dock? Hur mycket nytta gör en 30 minuters promenad om dagen egentligen? (normal takt)

Tack, och hoppas ingen tar illa upp och tror att jag vill gå ner gratis

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Tillsammans med frugan tog jag upp løptraningen igen for tre år sen og forra november nådde jag ett av mina Bucket List-mål om att genomfora ett helt maraton - sprang i Valencia, rekommenderas starkt då organiseringen och omgivningarna var suverana.

Hursom, tatt efteråt åkte jag på en loparskada som skulle visa sig ta extremt lång tid att komma underfund med och behandla (smarta i piriformis - tank Ischias ungefar). Och i samma veva gjorde jag mig illa i axeln och fick lagga ner styrketraningen. Och som alla vet som tranar aktivt, man mår dåligt som fan nar man ar skadad och inte kan trana som man vill. Och så ar det ju aldrig kul med smarta.

Ar 189cm och låg på 80kg då jag sprang. Nu har skitvikten halkat upp till 92 och det ar dags at ta tag i det. Som 41-åring har man fanken inte råd att vara småtjocker. Ont overallt, magen ar i vagen, få på sig strumpor och skor har blivit... ... ... meckigt.

Inser ju sjalv att 92kg på 189cm inte ar så mycket att ojja sig over egentligen men nar man ar van att vaga 12kg mindre så ar det obra.

I grund och botten kan jag ata valdigt bra. Orsaken till att jag gått upp de dar kilona ar brist på aktivitet. Nu hangde jag med några kompisar som sprang Oslo maraton och trots att jag knappt loptranat sista 9 månaderna kunde jag genomfora 10km på 56 minuter, vilket overraskade mig lite men samtidigt kande jag att det blev ett kvitto på att kroppen kanske inte var så nedgången som jag trodde.

Nu har jag ett storre slaktkalas som går av stapeln hemma i Sverige forsta helgen i november, dvs ca fem veckor undan. På 92kg kommer jag inte i finkostymen utan att se ut som en snedskjuten pingvin så nu blir det hårt arbete med pannbenet samtidigt som jag kommer att borja med uppbyggnad av loparstyrkan igjen, kombinerat med latta gympass for att undvika onodiga belastninsskador som forra gången.

De nastkommande fem veckorna kommer cirka att se ut som foljer:

Traning 5-6 dagar per vecka

Traning kan vara allt från 40 minuters lugn løpning till 1h på gymmet eller en långpromenad i kuperad terrang. Huvudsaken ar att gora något! Ser inte det dar som något storre problem så lange jag får vara skadefri. Mår galet bra av att rora på mig, snudd på endorfinberoende.

Frukost

Under korta perioder, som den har, kan jag ata hyggligt enformigt. For mig kommer det nu att innebara mycket havregrynsgrot till frukost. En annan favorit ar kesam (kvarg på svenska, right?) som jag køper naturell. Brukar ata en halv burk till frukost dar jag blandar ner en matsked sylt, tar en liten nave farska blåbar och ett par matskedar musli eller granola. Brukar ata runt 0715 och på det står jag mig fram till 1130-snåret.

Lunch
Kommer att ata helt normala luncher med undantaget att jag kommer att applicera portionskontroll, dvs mangden mat på tallriken.

Kvallsmat
Se frukost. Eftersom jag har fru och två barn (med ett tredje på G i december) så lagas det nastan varje dag en middag. Denna kommer jag ata och kora portionskontroll alt. kora nåt frukostalternativ.

Godis

Nej.

Alkohol
Ett par øl per vecka, jomenvisst. Orka lagga ner livsnjutningen.

Oj, det har blev langre an jag raknat med. Fint att få ventilera lite. Men men, det ar ju inte rocket science det har. Kalorier in, kalorier ut, motion - svårare ar det inte. Och jag ar val mest troligt lite knepigt ihopskruvad i huvudet men jag kanner att jag kan bli lite beroende av den dar hungerskanslan som ibland kryper på en nar man minskar intaget. Hursomhelst, bra tråd det har. Hoppas på lite pepp, kan behovas ibland, heja heja

Citerar min egen post

Hepp, forsta veckan avbetad och allt går enligt plan. Har kakat bra, duckat godis och fått till fem traningspass, mestadels lopning.

Forra måndagen stod vågen på 92,4 och imorse hade den dippat ner till 89,2. Då ska man ju vara valdigt klar over att minst halften av den nedgången beror på det minskade matmangden jag satt i mig, relativt tidigare.

Men andå, yay.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

@kalleteodor: Det kan vara värt att testa att justera upp dina kcalorier lite. "Man" brukar hävda att en karls basala kcaloribehov ligger runt 1800 kcalorier per dygn för att helt enkelt dra runt maskineriet. Det ligger garanterat över 1400-ish kcalorier och har du tränat hårt över en längre tid (vilket jag får intrycket av) kommer din kropp i grunden kräva mer energi än när du började.

Kan det vara så att kroppen inte får in den energi den kräver för att frigöra ytterligare kcalorier i form av den fettvikt du önskar bli av med?

Det värsta som kan hända med ett försiktigare underskott är att du inte går ned i vikt men det verkar du inte göra ändå för tillfället.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Citerar min egen post

Hepp, forsta veckan avbetad och allt går enligt plan. Har kakat bra, duckat godis och fått till fem traningspass, mestadels lopning.

Forra måndagen stod vågen på 92,4 och imorse hade den dippat ner till 89,2. Då ska man ju vara valdigt klar over att minst halften av den nedgången beror på det minskade matmangden jag satt i mig, relativt tidigare.

Men andå, yay.

86,2 idag så det går ju åt rätt håll även om det blev ett rejält avbräck när polarns fru ringde och bad mig komma ner och överraska honom med öl-helg

Känns som löpningen börjar komma igång igen och även o det än så länge "bara" är 6kg ner så känns det som det hjälper till.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Tänkte höra mig för här efter eventuella kommentarer angående min situation.

Ligger inte så illa till, strax under 25 BMI, 29 år, men hade gärna varit lite plattare. Mår bra i övrigt förutom lindrigare ryggproblem.

Min kost är inget vidare, och det beror till stor del på att mycket få livsmedel faller mig i smaken, och till mindre del att jag inte orkar med att laga mat. Jag äter tre mål om dagen bestående av en skiva hönökaka med smör och ost och dricker mjölk till detta. Mycket sällan ersätts dessa måltider med riktig mat. Någon godiskväll 1-2 gånger i månaden kanske. När jag lagar mat så blir det vit pasta med en "massa" smör och salt. Mer sällan pasta med köttfärsås. Pulvermos med falukorv förekommer. Men som sagt dessa är så sällan att det knappast påverkar överlag? Grönsaker äter jag inga alls. Gurka är det enda jag kan tänka mig att äta, men det är aldrig något jag köper. Frukt äter jag knappt heller. Äpplen och bananer är väl det enda. Helst äpplen, men även där tycker jag det är svårt att hitta en sort som passar.

På fysiska aktivitetsfronten ser det inte mycket bättre ut. Har ingen sysselsättning just nu, så jag sitter i princip 16 timmar om dygnet vid datorn. Har studerat ett antal år till och med i våras. Iom att mina ryggproblem uppstod förra året började jag röra på mig lite, och har numera ett höjbart skrivbord. Promenerandet har inte underlättat ryggproblemen hittills, så motivationen har varit lite sådär. Den senaste tiden har jag tagit en ca 30 minuters promenad innan frukost. Står vid skrivbordet blir lite då och då. Blir jobbigt efter ett tag, så det blir oftast inga längre perioder.

Har inte börjat tänka (eller åtminstone kolla) vikten förrän i år typ. Har inte haft problem tidigare. (och har väl inte det nu heller, egentligen) Ligger ganska stabilt till. Eventuellt gått ner något kilo den senaste månaden.

Men jag är lite nyfiken på om det finns några uppenbara grejer? Då jag inte har några större problem är motivationen att ändra livsstil likaså, men om det finns billiga eller effektiva ändringar som kan göras. Jag har inga planer på att börja äta massa ny mat, till exempel. Jag kan eventuellt tänka mig att laga mat lite oftare, men hur "nyttigt" är pasta (ev. med köttfärsås) eller pulvermos och falukorv egentligen jämfört med vitt bröd och ost? Ersätta något mål med frukt lär väl vara bra dock? Hur mycket nytta gör en 30 minuters promenad om dagen egentligen? (normal takt)

Tack, och hoppas ingen tar illa upp och tror att jag vill gå ner gratis

Ät mer grönt och frukt. Finns frusna grönsaker att köpa, innehåller lågt KCAL och fyller magen bra.
Har du problem med ryggen? Börja träna upp musklerna, att inte göra det kommer bara bli värre.
Jag har varit där.. Fick börja köra massa rygg och mag övningar, tog ett par månader sedan blev det bra.

Även om du säger du har motivation, så frågar jag dig om du verkligen har det om du inte vill börja ändra din kost och träna mer?
Tänk såhär, om 10år har du mer ont i ryggen eller mindre? Hur kommer din kropp må?
Allt du gör idag kommer påverka dig om 10 eller 20år.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Från och med Onsdag ska jag lägga om kosten helt.
Ligger på 105kg just nu vill ner till iaf 90kg där omkring mår jag bra och är själv nöjd.

Ska endast äta 4 mål om dagen och dra in på allt vad socker heter.
Frukost: mjölk och havregrynsgröt. (1dl ska tydligen motsvara en portion)
Lunch: Kycklingfile och sallad (inge dressing)
Middag: Vanlig husmanskost (pga. barnen) men dra ner på portionerna.
Kvällsmat: kokta ägg.

Då jag har två små barn + studier och arbete så finns det inte så mycket tid för träning men jag ska byta ut bilen mot att gå dom gånger jag kan göra det.

Man börjar bli äcklad av sig själv, och magen börjar puta.

Men att jag är så illa till som BMI säger är inte riktigt sant, den säger:
Ditt BMI är :
30,03
Överviktig, fetma klass 1.
Din idealvikt är: 75,88
Den övre gränsen är: 87,39
Den nedre gränsen är: 64,69

Vilket jag inte anser, jag ser inte fet ut, jag ser bara lite mullig ut, men jag är rätt bred och har tränat mycket gym och var aktiv i skogen osv innan jag fick barnen så allt kanske inte bara är fett men vad vet jag.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Inte är väl fyra mål om dagen "endast"? Jag äter ett eller två, och det kan väl sägas vara endast jämfört med det genomsnittliga, men fyra mål avviker inte från något.

Permalänk
Medlem

Efter att ha ätit en hel del gottigheter sedan sommaren, så gick man upp 5 kilo på 4 månader, och förra veckan kände jag att det var dags att lägga om kosten och börja röra sig neråt. Började köra strikt LCHF (<20g kolhydrater) förra veckan (15.e) och kämpat mig igenom en del biverkningar som kan vara psykiskt påfrestande och just nu känner jag inte av några biverkningar alls.

Lite statistik

  • Längd: 180cm

  • Startvikt: 86.8 kg

  • Midjemått: 106 cm

  • Höftmått: 94.5 cm

En vecka senare, är nog en del vätska och innehåll i tarmen som påverkat min första vecka och ser fram mot nästa veckas mätning om det gett något resultat.

  • Vecka 1

  • Vikt: 84.5 kg

  • Midjemått: 104.6 cm

  • Höftmått: 93.7 cm

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Men att jag är så illa till som BMI säger är inte riktigt sant, den säger:
Ditt BMI är :
30,03
Överviktig, fetma klass 1.
Din idealvikt är: 75,88
Den övre gränsen är: 87,39
Den nedre gränsen är: 64,69

Vilket jag inte anser, jag ser inte fet ut, jag ser bara lite mullig ut, men jag är rätt bred och har tränat mycket gym och var aktiv i skogen osv innan jag fick barnen så allt kanske inte bara är fett men vad vet jag.

Har du en gnutta muskler blir BMI snabbt ett helt värdelöst mått.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Efter gått upp en hel del under senaste året bestämde jag mig för att testa VLCD (Very Low Calorie Diet) i 2 månader för att se om den fungerar. VLCD innebär att jag max får stoppa i mig 500-800 kcal om dagen helst mindre.
Lite om mig vid starten.
Längd 185 cm
Vikt 114,5 kg

Efter drygt 6 veckor har vågen i princip bara gått neråt.
Jag har ersatt varje mål med måltidsersättning i form av shakes eller proteinbars.
Samt att jag går ut och går i ca 40-60 min varje dag. Samt 2 pass intensiv innebandy på 2h i veckan.
Den första veckan var värst men efter den veckan hade passerat så gick allting som på räls.
Visst har jag blivit allmänt orkeslös men jag känner mig mindre trött (sovtrött).

Nu till resultaten efter 6 veckor
vikt 96.5kg
skillnad -18kg.

Det svåra kommer bli när jag börjar äta vanlig mat igen. För att inte chocka min kropp så måste jag börja äta lite i taget för att inte bli sjuk. Jag har testat lite vanlig mat och jag fick direkt halsbränna.
Samt kommer jag säkert gå upp några kg i form av vätska och annat.

Permalänk
Medlem

Går lite långsammare nu, men går fortfarande åt rätt håll: Gått ner totalt ~13 kg på 2 månader. Vid juletid kanske man nått upp till målet på 25 kg. Inte illa för en "diet" som tillåter chips på lördagarna och casual kebabrulle så här på en måndag kväll.

Vad bättre är att blodtrycket gått från ~155/95 till ~140/80 på dom här två månaderna.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Från och med Onsdag ska jag lägga om kosten helt.
Ligger på 105kg just nu vill ner till iaf 90kg där omkring mår jag bra och är själv nöjd.

Ska endast äta 4 mål om dagen och dra in på allt vad socker heter.
Frukost: mjölk och havregrynsgröt. (1dl ska tydligen motsvara en portion)
Lunch: Kycklingfile och sallad (inge dressing)
Middag: Vanlig husmanskost (pga. barnen) men dra ner på portionerna.
Kvällsmat: kokta ägg.

Då jag har två små barn + studier och arbete så finns det inte så mycket tid för träning men jag ska byta ut bilen mot att gå dom gånger jag kan göra det.

Man börjar bli äcklad av sig själv, och magen börjar puta.

Men att jag är så illa till som BMI säger är inte riktigt sant, den säger:
Ditt BMI är :
30,03
Överviktig, fetma klass 1.
Din idealvikt är: 75,88
Den övre gränsen är: 87,39
Den nedre gränsen är: 64,69

Vilket jag inte anser, jag ser inte fet ut, jag ser bara lite mullig ut, men jag är rätt bred och har tränat mycket gym och var aktiv i skogen osv innan jag fick barnen så allt kanske inte bara är fett men vad vet jag.

Kan rekommendera perodisk fasta, att skippa frukosten helt och enbart äta mellan 12-18. Funkar inte för alla men passar mig perfekt. :=)

Permalänk

Halloj igen! Gått strax över 4 månader nu.
Gått ner totalt 37.2kg.
Allt rullar på som det ska och träningen funkar kanon!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gått ner ca 12 kg med lchf på 3 månader. Har svinat en del på helgerna. Främst krök. Men även där har jag valt kolhydratsfattiga dricker som whisky och vinsorter med mindre socker.

Springer 2-3 ggr i veckan om möjlighet finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Så efter år av...mindre bra leverne.. är det dags att bli av med ett gäng kilon. För mycket chips, öl och stillasittande framför datorn har tagit ut sin rätt. Suttit halva dagen på jobbet och bara slösurfat om olika kurer, dieter, framgångshistorier osv. osv.

Hoppade runt mellan wikipedia och bodybuilding.com och hamnade tillslut på https://startvikt.se/viktnedgang/ga-ner-i-vikt-guiden-till-viktnedgang/ som blev sista spiken i kistan. Nu känner jag mig motiverad att göra något åt saken. Har läst här i tråden att folk haft framgång med LCHF osv, men jag ska nog köra utan.

Ska nog inleda med att börja jogga 2 gånger i veckan och styrketräna 1 eller 2 gånger i veckan och sluta småäta. Ska försöka dra ner rejält på sockret och biran ska jag sluta helt med fram tills nästa sommar. Det är så enkelt när man är taggad och har bombarderat hjärnan med inspiration under hela dagen, men jag vet att det kommer vara tungt om en vecka efter jobbet. Det blir nog det svåraste.

Jaja, om någon har tips på hur man ska lyckas småäta i vintermörkret efter jobbet så är det välkommet. Trött och sliten efter en hård arbetsdag gör att suget efter choklad, öl och feta såser ligger nära till hands. Men skam den som ger sig!

Ska återgå till att läsa tråden nu.

Permalänk

Periodisk fasta har fungerat för mig. Äter 2-3 ggr per dag och fastar minst 16 timmar per dygn. Bara att hoppa över frukosten och mellanmålen samt skippa socker/mjölk i kaffet.

Mår riktigt bra och som det känns nu blir detta livet ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av BlasteRs:

Kul tråd!

Har själv jobbat aktivt senaste 6 månaderna med att gå ner i vikt.
Startade i Januari, då jag fick nog av min vikt. Man blev ju fasen andfådd av att böja sig ner och plocka upp saker från marken
Jag vägde då 146kg, och min fettprocent var på ungefär 28-30%. Mätte tyvärr inte fettprocenten direkt när jag började, utan gjorde en vägning på gymmet efter ca 1 månad, och var då nere på 132 kg, med 26.1% kroppsfett.

http://i.imgur.com/zaTRjgj.jpg

Idag ligger jag på 114kg (18.1% kroppsfett), så gått ner 32kg sen starten.

http://i.imgur.com/f1MusMR.jpg

Har inte lagt om min kost speciellt mycket, utan bara minskat på portionerna. Ligger på 1800-2000kcal per dag, men har en del fuskdagar lite då och då. Det har fungerat extremt bra för mig att bara minska portionerna. Den största fördelen är att jag egentligen inte "saknar" någonting, utan har fortsatt att äta det jag gillar (Inklusive glass, chips mm.) men i mindre mängder, och mindre ofta med onyttigheterna. Försöker hålla mig till att bara äta onyttigt när jag är bortbjuden.

Träningen har jag däremot trappat upp. Har alltid styrketränat (relativt) regelbundet, men har lagt till en del förbränningsträning på Crosstrainern (där jag bränner ca 1100kcal/h).

Uppdaterar nog mer här snart, då det snart är dags för en ny Fettprocent vägning!

Vet inte om jag läser väldigt fel såhär på natten, men menar du att du väger 114kg på högra bilden?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Är nog dags för mig att skriva något här också. Ofta sett denna tråd men mest fått dåligt samvete för att jag vet att jag inte tagit detta på så stort allvar som jag borde.

Har alltid varit överviktig, och vägde som ganska kort 14-åring 85 kg. Vid den punkten började jag försöka röra mer på mig, men jag gjorde ett mer helhjärtat försök när jag var 17. Sprang nästan varje dag under ett halvår, och åt väldigt nyttigt. Rasade i vikt till en nivå jag skulle kunna varit nöjd med, men var totalt sett fortfarande väldigt missnöjd med min kropp då mina bröst fortfarande var oproportioneligt stora till resten av kroppen. Detta dödade viljan totalt, eftersom jag fortfarande inte kunde ha en t-shirt utan att skämmas och känna mig obekväm. I längden ledde detta till att jag sakta men säkert klättrade tillbaks upp i vikt, inte lika högt som tidigare men ändå till vad som klassas som övervikt.

Nu är jag 20 och väger ca 85 kg (176 cm, inte så kraftigt byggd), och bestämde mig för en vecka sedan att det inte blir några onyttigheter fram till jul. Enorm skillnad, på bara 7 dagar känns och syns det stora framsteg. Rör mig en hel del då jag cyklar till universitetet, men har alltid ätit mycket onyttigheter så att det inte spelat någon roll. Tydligen räckte träningen gott och väl till att gå ner snabbt, bara jag slutade med snasket. Känns mycket bra, problemet är bara att jag vet att jag ändå inte kommer bli bekväm med min kropp även om jag fortsätter att gå ner. Är det någon som har/haft samma problem eller någon som vet vad som kan göras åt det? Skulle vara skönt att en gång för alla bli kvitt mina spöken. Att kunna ha en vanlig t-shirt och se normal ut i det hade varit drömmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Är nog dags för mig att skriva något här också. Ofta sett denna tråd men mest fått dåligt samvete för att jag vet att jag inte tagit detta på så stort allvar som jag borde.

Har alltid varit överviktig, och vägde som ganska kort 14-åring 85 kg. Vid den punkten började jag försöka röra mer på mig, men jag gjorde ett mer helhjärtat försök när jag var 17. Sprang nästan varje dag under ett halvår, och åt väldigt nyttigt. Rasade i vikt till en nivå jag skulle kunna varit nöjd med, men var totalt sett fortfarande väldigt missnöjd med min kropp då mina bröst fortfarande var oproportioneligt stora till resten av kroppen. Detta dödade viljan totalt, eftersom jag fortfarande inte kunde ha en t-shirt utan att skämmas och känna mig obekväm. I längden ledde detta till att jag sakta men säkert klättrade tillbaks upp i vikt, inte lika högt som tidigare men ändå till vad som klassas som övervikt.

Nu är jag 20 och väger ca 85 kg (176 cm, inte så kraftigt byggd), och bestämde mig för en vecka sedan att det inte blir några onyttigheter fram till jul. Enorm skillnad, på bara 7 dagar känns och syns det stora framsteg. Rör mig en hel del då jag cyklar till universitetet, men har alltid ätit mycket onyttigheter så att det inte spelat någon roll. Tydligen räckte träningen gott och väl till att gå ner snabbt, bara jag slutade med snasket. Känns mycket bra, problemet är bara att jag vet att jag ändå inte kommer bli bekväm med min kropp även om jag fortsätter att gå ner. Är det någon som har/haft samma problem eller någon som vet vad som kan göras åt det? Skulle vara skönt att en gång för alla bli kvitt mina spöken. Att kunna ha en vanlig t-shirt och se normal ut i det hade varit drömmen.

Börja styrketräna, då får du ordning på kroppsformen. Ju mer fett du blir av med, och ju mer muskler du bygger, desto bättre kommer din kropp att se ut!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av axello:

Börja styrketräna, då får du ordning på kroppsformen. Ju mer fett du blir av med, och ju mer muskler du bygger, desto bättre kommer din kropp att se ut!

Detta! Om man endast motionstränar och ser ut som en boll, så Kommer du bli en mindre boll 🙂
Styrketräning däremot! Du ändrar kroppsformen till det bästa!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Nu slipper jag skriva en bok. En som byter ut sina kalorier mot snabba kolhydrater och går upp 3.2kg på 12 dagar.

https://www.youtube.com/watch?v=6uaWekLrilY

http://thatsugarfilm.com/

Finns hela filmen på youtube också om man kan söka lite.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nu slipper jag skriva en bok. En som byter ut sina kalorier mot snabba kolhydrater och går upp 3.2kg på 12 dagar.

https://www.youtube.com/watch?v=6uaWekLrilY

http://thatsugarfilm.com/

Finns hela filmen på youtube också om man kan söka lite.

Byter ut? Vederbörande ligger uppenbarligen på ett överskott oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Går lite långsammare nu, men går fortfarande åt rätt håll: Gått ner totalt ~13 kg på 2 månader. Vid juletid kanske man nått upp till målet på 25 kg. Inte illa för en "diet" som tillåter chips på lördagarna och casual kebabrulle så här på en måndag kväll.

Vad bättre är att blodtrycket gått från ~155/95 till ~140/80 på dom här två månaderna.

Dags för den "klassiska" 4-månaders-uppdateringen.

Nere i 92 kg nu. Låg på 113 kg när jag började i mitten av augusti, så gått ner 21 kg totalt.
Farten har avtagit, har väl snittat -1 kg/veckan dom senaste veckorna.
Lär inte hinna ner till 85 kg innan jul, men så länge det går åt rätt håll är jag nöjd.

Blodtrycket är nu nere i ~130/70, är förvånad över att det är så lågt som det är men det är väl styrke- och motionsträningen som ligger bakom. Säger väl allt om hur värdelöst BMI-indexet är, då jag enligt BMI-indexet precis ligger vid gränsen för fetma grad 1 (175 cm och 92 kg = 30,04 BMI).

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nu slipper jag skriva en bok. En som byter ut sina kalorier mot snabba kolhydrater och går upp 3.2kg på 12 dagar.

https://www.youtube.com/watch?v=6uaWekLrilY

http://thatsugarfilm.com/

Finns hela filmen på youtube också om man kan söka lite.

Finns även på svtplay, "sockerfilmen"

Permalänk
Medlem

Trodde inte att jag skulle skriva detta, men idag har jag nått min målvikt innan nyår. I juni stod vågen på 98kg, idag står vågen på 79,6!!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

tack så mycket

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻