Ny HTPC, liten chassi är ej nödvändigt.

Permalänk
Inaktiv

Ny HTPC, liten chassi är ej nödvändigt.

Hej, jag är helt ny inom detta område.

Jag har en budget på 5-8 k
Vill ha en bra paket så att jag kan titta på 1080 P kvalité samt som ska klara av 3-5 år framöver.
Jag vet inte vad för OS man bör ha.

Mvh

Permalänk
Medlem

Kolla in köpråd-tråden...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Skrivet av anon152135:

Hej, jag är helt ny inom detta område.

Jag har en budget på 5-8 k
Vill ha en bra paket så att jag kan titta på 1080 P kvalité samt som ska klara av 3-5 år framöver.
Jag vet inte vad för OS man bör ha.

Mvh

Skall du bara titta på film från hårddisken, eller vill du kunna kolla på TV/spela in TV?

Om du bara skall spela upp 1080P från hårddisken, så klarar i princip alla moderna datorer det, även de med integrerad grafikkrets (så länge man ställer in i filmuppspelaren att uppspelningen skall hårdvaruaccelereras av grafikkretsen).
Sedan om du vill ha en front-end programvara, som gör det lättare att styra uppspelning med t.ex. en fjärrkontroll, så finns ju XBMC och Media Portal.
Som OS funkar både Windows och diverse linuxdistributioner.
Skall du använda burken till något mer, spel t.ex. ? Några andra krav, som att burken skall vara hyfsat tystlåten?
Skall du kunna spela upp Blu-Ray skivor?

Visa signatur

~Pelle~