Nätverk via elnät (Powerline, HomePlug) för IPTV

Permalänk

Nätverk via elnät (Powerline, HomePlug) för IPTV

Hej på er alla!

Jag har en fråga som jag inte riktigt kan hitta några bra svar på, eller erfarenheter kring.

Jag bor i en lgh med fiberuppkoppling (bredbandsuttag i hallen) där jag kommer köra IPTV genom BBB och skulle vilja koppla tv-boxen till routern/gatewayen via elnätet. Det finns många olika manicker för det och även om man inte får ut full hastighet enligt spec tycker man att det borde räcka till. BBB sa själva i det muntliga avtal man spelar in när man tecknar TV att det tar ca. 6 mbit bandbredd. Skulle även vilja koppla in min ATV2 på samma sätt men det är inte lika viktigt, den funkar hyfsat bra trådlöst.

Så min fråga är om någon har några tips, erfarenheter, varninger eller liknande från att köra IPTV via elnätet?
Tacksam för alla svar!

Visa signatur

Silverstone SG05B | GigaByte H67 | 2500K | Patriot Pyro SE 120Gb |8GB Corsair XMS3 | Samsung P2450H

Permalänk
Medlem

jag kör med
http://shopping.blocket.se/Devolo_dLAN_200_AVmini_Starter_Kit...
fast den första modellen (detta är inte den första)

det funkar felfritt för mig. enligt sweclockers tester så ska den gamla .v bara klara 50 Mbit/s (tror jag) av de 200 Mbit/s som de säger att den ska klara. de nya vet jag inte.

hoppas jag var till någon hjälp. annars tror jag det kommer funka bra. det ända märket jag hade undvikit är D-link, bara skit att ha o göra med.

Permalänk

Så du kör alltså iptv genom din Devolo?

Hur har du kopplat? Jag har tänkt köra bredbandsuttag > router/gateway > homeplug > (switch) > digital-tv-box & ATV2.
Sedan kör jag trådat till stationär, trådlöst till laptop och mobil.

Det enda frågetecknet jag har är angående kopplingen till digitalboxen.

Visa signatur

Silverstone SG05B | GigaByte H67 | 2500K | Patriot Pyro SE 120Gb |8GB Corsair XMS3 | Samsung P2450H