Prisvärd dator från Telenor?

Permalänk
Medlem

Prisvärd dator från Telenor?

Hej!

Telenor har precis förnyat sitt datorutbud och en av datorerna är en HP Pavilion DV6 (exakt modell okänt för tillfället).

Spec:
15,6" HD LED BritghtView 1366x768
Intel Core i5 2,5 GHz
6gb RAM DDR3 1333 MHz
750gb - 5400 varv/min
AMD Radeon HD 7470M - 1gb dedikerat minne
Blu-ray SuperDrive

Denna dator kan man få för 300kr/mån (tot: 7200kr).

Är det en någorlunda prisvärd dator?

Hur är datorn när det gäller spel?

Tack!

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/hp_pavilion_dv6-6c50eo_core_i5-2...

Denna verkar vara identisk förutom den inte har någon Bluray.. så priset där verkar bra.. sen hur bra datorn är lämnar jag osagt

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av Tokas:

Hej!

Telenor har precis förnyat sitt datorutbud och en av datorerna är en HP Pavilion DV6 (exakt modell okänt för tillfället).

Spec:
15,6" HD LED BritghtView 1366x768
Intel Core i5 2,5 GHz
6gb RAM DDR3 1333 MHz
750gb - 5400 varv/min
AMD Radeon HD 7470M - 1gb dedikerat minne
Blu-ray SuperDrive

Denna dator kan man få för 300kr/mån (tot: 7200kr).

Är det en någorlunda prisvärd dator?

Hur är datorn när det gäller spel?

Tack!

Ingen höjadre med spel med 7470m, http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-7470M.67752.0.html

I den prisklassen hade jag kollat på någon med Nvidia GT 555m om du nu vill satsa på nyare spel med någorlunda inställningar.

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar inte att det finns bättre datorer i samma prisklass, men urvalet av datorer på Telenor är ganska begränsat, minst sagt..

Frågan är hur bra/kass den är att spela med. Jag förstår att man inte kan ha högsta inställningar med BF3, men klarar den av att köra BF3 över huvud taget, eller spel som Fallout 3, nyare Assassins Creed, Skyrim, LA Noiare på okej inställningar?

Permalänk
Medlem

varför måste du ha den genom telenor? de flesta butikerna har väl någon form av avbetalning som alternativ om cash är ett problem? som sagt så finns det bättre datorer för det priset, antingen med hd-skärm eller bättre grafikkort för att spela

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Visst, de flesta bolag har olika avbetalningar såklart, men det är ganska svårt att komma runt alla "dolda" avgifter, som startavgifter och framförallt de extra "avi"-avgifterna som gör att avbetalningarna springer iväg i kostnad ganska mycket.

Dessutom så ska jag täckna avtal med Telenor inom kort oavsett, så jag tänke ta två flugor i en smäll typ.

Permalänk
Skrivet av Tokas:

Jag tvivlar inte att det finns bättre datorer i samma prisklass, men urvalet av datorer på Telenor är ganska begränsat, minst sagt..

Frågan är hur bra/kass den är att spela med. Jag förstår att man inte kan ha högsta inställningar med BF3, men klarar den av att köra BF3 över huvud taget, eller spel som Fallout 3, nyare Assassins Creed, Skyrim, LA Noiare på okej inställningar?

Jag kan citera lite text från länken som jag visade dig på mitt förra inlägg översatt till svenska.

Den prestanda av den högre klockade GDDR5 version är omkring på en nivå av Mobility Radeon HD 550V / GeForce GT 325 . Därför är kortet placeras i den nedre medelklassen och gör det möjligt att spela dagens spel i medelstora detaljer och inställningar upplösning. I våra tester med liknande Radeon HD 6490M i en 15 "MBP nådde moderna spel som Starcraft 2 eller Mafia 2 Om 30fps i medelstora detalj inställningar med en upplösning på 1024x768. Mindre krävande och äldre spel som Trackmania också sprang i höga detaljer och upplösning inställningar. kan dock Battlefield 3 inte köra alls och krävande spel som Dirt 3 kommer endast att spelas i låga inställningar.

Så summa summarum så kan BF3 inte spelas alls.

Jag skulle istället köpa en laptop som är bättre för samma pengar i butik med räntefri avbetalning om du har ont om stålar.

Permalänk

Alldeles för liten skärm.

Permalänk

Ett gt550 eller liknande presterande kort är det som behövs. sedan så är ju skärmen redan lågt upplöst, så du kan nog vrida upp inställningarna en del

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Jag kan citera lite text från länken som jag visade dig på mitt förra inlägg översatt till svenska.

Den prestanda av den högre klockade GDDR5 version är omkring på en nivå av Mobility Radeon HD 550V / GeForce GT 325 . Därför är kortet placeras i den nedre medelklassen och gör det möjligt att spela dagens spel i medelstora detaljer och inställningar upplösning. I våra tester med liknande Radeon HD 6490M i en 15 "MBP nådde moderna spel som Starcraft 2 eller Mafia 2 Om 30fps i medelstora detalj inställningar med en upplösning på 1024x768. Mindre krävande och äldre spel som Trackmania också sprang i höga detaljer och upplösning inställningar. kan dock Battlefield 3 inte köra alls och krävande spel som Dirt 3 kommer endast att spelas i låga inställningar.

Så summa summarum så kan BF3 inte spelas alls.

Jag skulle istället köpa en laptop som är bättre för samma pengar i butik med räntefri avbetalning om du har ont om stålar.

google translate? men ja, är det spel som är ändamålet kommer den där datorn inte klara det, troligen inte ens på lägsta inställningarna i nyare spel.

Skrivet av Tokas:

Visst, de flesta bolag har olika avbetalningar såklart, men det är ganska svårt att komma runt alla "dolda" avgifter, som startavgifter och framförallt de extra "avi"-avgifterna som gör att avbetalningarna springer iväg i kostnad ganska mycket.

Dessutom så ska jag täckna avtal med Telenor inom kort oavsett, så jag tänke ta två flugor i en smäll typ.

en bättre dator kan hittas billigare, så totalpriset behöver inte bli dyrare för det med avbetalning inräknad. tex denna http://cdon.se/hemelektronik/acer_as5750g-2674g50mnkk_i7-2670... går på bara 6 tusen och är redan rätt mycket bättre med både core i7 och geforce 540m

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Okej, tack för alla svar!

Då skiter jag i datorn, helt enkelt.

Tack!

Permalänk
Avstängd

Kostanden för datorn är 300 sedan tillkommer måndasavgiften för det mobila bredbandet.

Kollar via BBB nu men det bör vara något liknande eller rent av samma

Totalt månad 1-12: 399 kr / månad
Totalt månad 13-24: 449kr / månad

Detta 'r d¨med mobilt bredband 16

Permalänk
Skrivet av Starric:

google translate?

Ja :p, inte orkar jag sitta och översätta allt själv.