IDE hårddiskar i raid?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2011

IDE hårddiskar i raid?

Går det att sätta IDE hårddiskar i raid? har nämligen 2 hårddiskar på 40 gb var som jag vill sätta i raid. Men det är inte samma märke och modell på de.
Hur ska man gå tillväga för att sätta raid på dessa?

[CENTER]Hell awaits you

[/CENTER]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2003

Kolla om ditt moderkort har:
1. Kontakter för IDE (PATA).
2. Kontrollern har raid-funktion.

Om ovan inte stämmer, skaffa ett extrakort för raid.
Ex: http://www.webhallen.com/hardvara/101803-deltaco_pci-kontroll...

Workstation: i7-6700K @ 4 GHz - Asus Maximus VIII Hero - Corsair Vengeance 2x16GB 3200MHz - MSI GTX 1070 Gaming X 8GB - Samsung 950 Pro MVMe 256GB - Samsung 850 Pro 512GB - Crucial MX500 750GB - Crucial MX500 2x1TB - Sandisk Plus 2x1TB - Corsair AX850 - Corsair H80i v2 - Silverstone FT02 - Dell 2410 - Corsair RGB Strafe mx-brown

Server: i7-3930K @ 4.3GHz - Asus P9X79WS - Corsair Vengeance 48 GB - Samsung 850 Evo 256GB - Crucial MX300 2x750GB.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Du behöver en hårddiskkontroller som stödjer RAID, det är allt (inbyggt på moderkortet eller löst instickskort). Ingen som helst skillnad på att raida IDE diskar eller SATA diskar i användning.

Inställningar för att aktivera RAID gör du i BIOS. Sedan efter BIOS post får du en förfrågan om att gå in i RAID interfacet (liknande BIOS fast bara för diskarna) där du konfigurerar hu du vill ha raiden.

Om du har gjort det med SATA diskar tidigare är det precis samma procedur med IDE.

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Kolla om din Windoz har stöd för RAID - isf kan du köra mjukis