Permalänk
Medlem

Köpa mer ram minne!

Hej, jag har 2 GB ram i min dator och tänkte komplettera det med ett likadant minne på 2GB till. Men då läste jag recensionerna på minnet och en kille skrev att han också köpt ytterligare ett likadant minne men det funkade inte. Ni kan läsa recensionen här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=478999#reviews

Det är ett sånt minne jag har som jag köpte för kanske 2 år sedan, kommer det funka om jag köper ett likadant nu?

Visa signatur

Chassi: Ace Battle 4 | CPU: AMD Phenom II X2 545 3,2 GHz | Moderkort: Asus M4A77TD PRO | GPU: ATI Radeon HD 4770 512MB | RAM: Corsair Value S. DDR3 1333 MHz 2 GB | HDD: Western Digital Caviar Blue 500 GB | Nätagg: Ace 500W | OS: Windows XP Professional 32bit |

Permalänk
Skrivet av Onyq:

Hej, jag har 2 GB ram i min dator och tänkte komplettera det med ett likadant minne på 2GB till. Men då läste jag recensionerna på minnet och en kille skrev att han också köpt ytterligare ett likadant minne men det funkade inte. Ni kan läsa recensionen här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=478999#reviews

Det är ett sånt minne jag har som jag köpte för kanske 2 år sedan, kommer det funka om jag köper ett likadant nu?

För det mesta fungerar det, så länge som specifikationerna på minnet är desamma och de inte gått och bytt OEM för minneskapslarna.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

För det mesta fungerar det, så länge som specifikationerna på minnet är desamma och de inte gått och bytt OEM för minneskapslarna.

Ja samma specifikationer är det tror jag, det andra har jag dock ingen aning om. Men varför funkade det inte för han som skrev recensionen då ?

Visa signatur

Chassi: Ace Battle 4 | CPU: AMD Phenom II X2 545 3,2 GHz | Moderkort: Asus M4A77TD PRO | GPU: ATI Radeon HD 4770 512MB | RAM: Corsair Value S. DDR3 1333 MHz 2 GB | HDD: Western Digital Caviar Blue 500 GB | Nätagg: Ace 500W | OS: Windows XP Professional 32bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

För det mesta fungerar det, så länge som specifikationerna på minnet är desamma och de inte gått och bytt OEM för minneskapslarna.

Alltså jag vet ju att det passar i moderkortet men killen skrev ju i recensionen att minnena inte passade med varandra när han köpte 2 GB till.

Visa signatur

Chassi: Ace Battle 4 | CPU: AMD Phenom II X2 545 3,2 GHz | Moderkort: Asus M4A77TD PRO | GPU: ATI Radeon HD 4770 512MB | RAM: Corsair Value S. DDR3 1333 MHz 2 GB | HDD: Western Digital Caviar Blue 500 GB | Nätagg: Ace 500W | OS: Windows XP Professional 32bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onyq:

Alltså jag vet ju att det passar i moderkortet men killen skrev ju i recensionen att minnena inte passade med varandra när han köpte 2 GB till.

Köp 4 gig (?) för att vara säker att de fungerar tillsammans, det kostar ju ändå inte så mycket...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Köp 4 gig (?) för att vara säker att de fungerar tillsammans, det kostar ju ändå inte så mycket...

Jag tycker ju att det borde passa tillsammans om det är likadana minnen. Men som du säger kan jag köpa 2 av dom minnena och slänga det jag har i nu eller nåt.

Visa signatur

Chassi: Ace Battle 4 | CPU: AMD Phenom II X2 545 3,2 GHz | Moderkort: Asus M4A77TD PRO | GPU: ATI Radeon HD 4770 512MB | RAM: Corsair Value S. DDR3 1333 MHz 2 GB | HDD: Western Digital Caviar Blue 500 GB | Nätagg: Ace 500W | OS: Windows XP Professional 32bit |

Permalänk

Minnena SKA fungera med varandra, finns dock få fall där de inte gör det. Möjligheten att returnera finns alltid, du tappar förstås pengarna på frakten ändå.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Minnena SKA fungera med varandra, finns dock få fall där de inte gör det. Möjligheten att returnera finns alltid, du tappar förstås pengarna på frakten ändå.

Okej, då kanske det är lika bra att beställa 2 av dom (4gb) och ta ut det jag har i nu

Visa signatur

Chassi: Ace Battle 4 | CPU: AMD Phenom II X2 545 3,2 GHz | Moderkort: Asus M4A77TD PRO | GPU: ATI Radeon HD 4770 512MB | RAM: Corsair Value S. DDR3 1333 MHz 2 GB | HDD: Western Digital Caviar Blue 500 GB | Nätagg: Ace 500W | OS: Windows XP Professional 32bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onyq:

Jag tycker ju att det borde passa tillsammans om det är likadana minnen. Men som du säger kan jag köpa 2 av dom minnena och slänga det jag har i nu eller nåt.

Köp ett och testa, jag har blandat minnen huller om buller på vissa datorer av olika märken och hastigheter till och med, dock samma typ och spänning.

Det är väldigt ovanligt att två likadana minnen inte funkar ihop oavsett om de tillhör samma batch eller inte. Väldigt ovanligt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Köp ett och testa, jag har blandat minnen huller om buller på vissa datorer av olika märken och hastigheter till och med, dock samma typ och spänning.

Det är väldigt ovanligt att två likadana minnen inte funkar ihop oavsett om de tillhör samma batch eller inte. Väldigt ovanligt.

haha nu blir jag lite splittrad, ska jag köpa 1 eller 2 ? bestäm åt mig någon!

Vad är batch btw?

Visa signatur

Chassi: Ace Battle 4 | CPU: AMD Phenom II X2 545 3,2 GHz | Moderkort: Asus M4A77TD PRO | GPU: ATI Radeon HD 4770 512MB | RAM: Corsair Value S. DDR3 1333 MHz 2 GB | HDD: Western Digital Caviar Blue 500 GB | Nätagg: Ace 500W | OS: Windows XP Professional 32bit |

Permalänk
Medlem

Ja hade bara kört på ett 4GB istället, 69kr mer bara. http://cdon.se/hemelektronik/corsair_4gb_intel%252famd_pc3-10...
Och skulle då det andra också fungera så är det ju bara plus, då kan du ju ha 6GB istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RellVek:

Ja hade bara kört på ett 4GB istället, 69kr mer bara. http://cdon.se/hemelektronik/corsair_4gb_intel%252famd_pc3-10...
Och skulle då det andra också fungera så är det ju bara plus, då kan du ju ha 6GB istället.

Kanske gör så då, nån som inte håller med ?

Visa signatur

Chassi: Ace Battle 4 | CPU: AMD Phenom II X2 545 3,2 GHz | Moderkort: Asus M4A77TD PRO | GPU: ATI Radeon HD 4770 512MB | RAM: Corsair Value S. DDR3 1333 MHz 2 GB | HDD: Western Digital Caviar Blue 500 GB | Nätagg: Ace 500W | OS: Windows XP Professional 32bit |

Permalänk
Skrivet av Onyq:

haha nu blir jag lite splittrad, ska jag köpa 1 eller 2 ? bestäm åt mig någon!

Vad är batch btw?

Som sagt är det rätt ovanligt att inte två minnen av samma typ fungerar tillsammans. Man vet ju inte om den nya minnesstickan han fick var död från leverantör (eller av ESD vid montering), eftersom det inte står om den nya minnesstickan funkade om han enbart körde med den.
Jag skulle köpt en minnessticka till och testat, skulle det vara som så att det inte funkar, så returnera minnet. Köper du på en webbutik har du 14 dagar på dig att returnera varan efter att du hämtat ut den, enligt distansköpslagen (spara originalemballaget och packa in den igen, kontakta butiken och säg att du returnerar varan). Enligt distansköpslagen skall varan återsändas "i stort oförändrat skick", men brytande av emballage godkänns, eftersom du även har rätt att funktionstesta varan enligt distansköpslagen.

Batch är helt enkelt minne (eller för den delen en annan produkt) som tillverkats vid samma tillfälle, med samma inställning på produktionsmaskiner och samma kretstyper. De sänder ut dem i ett parti (en batch) till underleverantörer (det mesta brukar märkas så att man kan spåra ett fel till en viss batch och därmed veta vad som gått fel vid produktion, t.ex. fel inställda maskiner).

Ang. att köpa en 4GB-sticka istället, så funkar det med, dock går den minnesstickan inte att köra i dual-channel med minnesstickan du redan har (ger ett litet preatandatapp), å andra sidan kan det resultera i 6GB minne (förutsatt att det även går att använda din befintliga minnessticka), vilket kan vara bra i vissa applikationer (dock behöver du ett 64-bitars operativsystem för att kunna utnyttja mer än 4GB).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

För att utnyttja 4GB eller mer måste du även ha 64-bit operativsystem. En 32-bit XP kommer inte fungera som det står i din sign.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Onyq:

Kanske gör så då, nån som inte håller med ?

Jag tycker du ska köpa 2 såna 4gb ram stickor o stoppa i

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

För att utnyttja 4GB eller mer måste du även ha 64-bit operativsystem. En 32-bit XP kommer inte fungera som det står i din sign.

Det är därför jag köper mer ram, ska installera windows 7!

Visa signatur

Chassi: Ace Battle 4 | CPU: AMD Phenom II X2 545 3,2 GHz | Moderkort: Asus M4A77TD PRO | GPU: ATI Radeon HD 4770 512MB | RAM: Corsair Value S. DDR3 1333 MHz 2 GB | HDD: Western Digital Caviar Blue 500 GB | Nätagg: Ace 500W | OS: Windows XP Professional 32bit |

Permalänk
Skrivet av Onyq:

Det är därför jag köper mer ram, ska installera windows 7!

64-bitarsvarianten då antar jag (Windows 7 finns ju i både 32 och 64-bitars variant)?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

64-bitarsvarianten då antar jag (Windows 7 finns ju i både 32 och 64-bitars variant)?

Ja 64 bit!

Visa signatur

Chassi: Ace Battle 4 | CPU: AMD Phenom II X2 545 3,2 GHz | Moderkort: Asus M4A77TD PRO | GPU: ATI Radeon HD 4770 512MB | RAM: Corsair Value S. DDR3 1333 MHz 2 GB | HDD: Western Digital Caviar Blue 500 GB | Nätagg: Ace 500W | OS: Windows XP Professional 32bit |

Permalänk

Jag har moderkortet asus m2n68 - am plus, har 4gb ram just nu, tänkte uppgradera till 8, vilka minnen rekommenderar ni?

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Skrivet av darippsta:

Jag har moderkortet asus m2n68 - am plus, har 4gb ram just nu, tänkte uppgradera till 8, vilka minnen rekommenderar ni?

Moderkortet stöder DDR2-minne, det har bara två minneskortplatser och kan max ta 8GB minne totalt, så ett kit med två 4GB-moduler DDR2 800MHz är väl lämpligt (eftersom det bara finns två minneskortplatser kan du inte använda ditt gamla minne utan måste plocka ur det för att kunna sätta i det nya minnet).

Sedan i övrigt vilken minnestillverkare eller minnesserie spelar mindre roll, köp det som är billigast. Tyvärr är 4GB-minnesmoduler för DDR2 relativt dyra.
Det här var det billigaste 8GB-kit jag hittade på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=869673

Skall jag vara ärlig så hade jag inte brytt mig om att uppgradera till 8GB, det är inte prisvärt för fem öre och 4GB räcker rätt långt ännu.
För 1500kr får man ju både moderkort och 8GB DDR3 minne till AM3/AM3+ som jämförelse (dock kan du inte uppgradera till det om du sitter på en äldre Athlon64-processor). Vad har du för processor nu?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Moderkortet stöder DDR2-minne, det har bara två minneskortplatser och kan max ta 8GB minne totalt, så ett kit med två 4GB-moduler DDR2 800MHz är väl lämpligt (eftersom det bara finns två minneskortplatser kan du inte använda ditt gamla minne utan måste plocka ur det för att kunna sätta i det nya minnet).

Sedan i övrigt vilken minnestillverkare eller minnesserie spelar mindre roll, köp det som är billigast. Tyvärr är 4GB-minnesmoduler för DDR2 relativt dyra.
Det här var det billigaste 8GB-kit jag hittade på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=869673

Skall jag vara ärlig så hade jag inte brytt mig om att uppgradera till 8GB, det är inte prisvärt för fem öre och 4GB räcker rätt långt ännu.
För 1500kr får man ju både moderkort och 8GB DDR3 minne till AM3/AM3+ som jämförelse (dock kan du inte uppgradera till det om du sitter på en äldre Athlon64-processor). Vad har du för processor nu?

Har just nu amd Athlon X2 250 II, tänkte dock, uppgradera till amd phenom X4

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Skrivet av darippsta:

Har just nu amd Athlon X2 250 II, tänkte dock, uppgradera till amd phenom X4

I så fall skulle jag köpt nytt AM3+ moderkort och 8GB DDR3.
Typ detta moderkort:
https://www.inet.se/produkt/1902092/asrock-970-extreme4
och detta minne:
http://www.inet.se/produkt/5315153/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

Då har du möjlighet att uppgradera till Bulldozer. Phenom II är ju på väg bort från marknaden (dock kan man göra klipp på 955BE/965BE på begagnatmarknaden).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

I så fall skulle jag köpt nytt AM3+ moderkort och 8GB DDR3.
Typ detta moderkort:
https://www.inet.se/produkt/1902092/asrock-970-extreme4
och detta minne:
http://www.inet.se/produkt/5315153/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

Då har du möjlighet att uppgradera till Bulldozer. Phenom II är ju på väg bort från marknaden (dock kan man göra klipp på 955BE/965BE på begagnatmarknaden).

Kan man körande fx serien med detta moderkort?
tänkte dock uppgradera om några veckor eller så, tror du den fortfarande är aktuell?

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av darippsta:

Kan man körande fx serien med detta moderkort?
tänkte dock uppgradera om några veckor eller så, tror du den fortfarande är aktuell?

Ja, det är ett AM3+ moderkort gjort för att klara FX.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Ja, det är ett AM3+ moderkort gjort för att klara FX.

Najs, lär ram minnena du länkar till fungera med detta moderkort då? Gigabyte GA-990FXA?

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onyq:

Hej, jag har 2 GB ram i min dator och tänkte komplettera det med ett likadant minne på 2GB till. Men då läste jag recensionerna på minnet och en kille skrev att han också köpt ytterligare ett likadant minne men det funkade inte. Ni kan läsa recensionen här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=478999#reviews

Det är ett sånt minne jag har som jag köpte för kanske 2 år sedan, kommer det funka om jag köper ett likadant nu?

inte för att vara allt för OT men något du bör tänka över är att skaffa ett nytt nätagg.. dom gamla ace nätagen är EXTREMT farliga
http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-a...

så för att inte kosta allt för mycket så kör på deras nya nätagg istället som är extremt prisvärt och gjort av FPS och dom gör extrema kvalitets agg

http://www.sweclockers.com/recension/14768-ace-of-sweden-ac-f...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av darippsta:

Najs, lär ram minnena du länkar till fungera med detta moderkort då? Gigabyte GA-990FXA?

Jag länkade inte till något
Men ja, Vengeance LP är ju DDR3 så det passar. Jag kör själv med de minnena på mitt Sabertooth 990FX. De är bra, för man slipper oroa sig över CPU-kylare som går emot.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av darippsta:

Kan man körande fx serien med detta moderkort?
tänkte dock uppgradera om några veckor eller så, tror du den fortfarande är aktuell?

FX=Bulldozer, så svaret är Ja

Skrivet av darippsta:

Najs, lär ram minnena du länkar till fungera med detta moderkort då? Gigabyte GA-990FXA?

Japp.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Beställde ram minnet och stoppa i det, men datorn starta inte ens, så får beställa 1 till och slänga det gamla. Det jag har nu är likadant men köpte det för 2 år sen så...

Visa signatur

Chassi: Ace Battle 4 | CPU: AMD Phenom II X2 545 3,2 GHz | Moderkort: Asus M4A77TD PRO | GPU: ATI Radeon HD 4770 512MB | RAM: Corsair Value S. DDR3 1333 MHz 2 GB | HDD: Western Digital Caviar Blue 500 GB | Nätagg: Ace 500W | OS: Windows XP Professional 32bit |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Onyq:

Beställde ram minnet och stoppa i det, men datorn starta inte ens, så får beställa 1 till och slänga det gamla. Det jag har nu är likadant men köpte det för 2 år sen så...

Startar den med bara det nya?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |