7970 problem samlingstråd!

Permalänk

7970 problem samlingstråd!

Hej det är jag igen (till er som har besvarat en del trådar från mig den senaste tiden)

Har byggt min första speldator för någon vecka sedan Jag använder ett 7970 och har STORA problem (har hört att en hel del har problem). I spel så for jag stora fps drops/ det känns ibland som 5-30fps när fraps säger att det är 45+. Har även allmänt lägra fps än andra användare (10-20fps mindre) i t.ex. crysis,crysis 2, crysis bench loop (min gpu aktivitet enligt msi afterburner i bench loop är 75-85,95-97 i kombuster 1080p, D3D11 Post processin, är detta onormalt). Har även fått svarta linjer mm på skärmen då och då. Är väldigt nedstämd tack vare detta och funderar på att skicka tillbaka mitt kort och ersätta det med ett gtx 580.

Har också upplev hackande i spelet (som att det fryser i 0,5s) samtidigt som framdropsen uppstod.
Dessutom så ökar hastigheten på 7970 fläkten (väldigt mycket) utan anledning.

Inställningarna i CCC är standard och jag har senaste drivers dvs: 12,3 catalyst & 8.95-120214a-133662E-ATI

Nu undrar jag vad ni har upplevt för problem med era 7970 (dvs om ni har upplevt några). Tycker ni jag ska vänta ut det tills det finns nya drivers eller byta ut skiten på en gång?

Några förslag från experterna?

Tack för information i allmänhet

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem

Tycker du ska hålla dig lugn tills det kommit ut en WHQL drivare. Detta är något man får räkna med när man köper det absolut senaste eftersom marknaden tvingar ut dessa produkter innan de är helt klara. Tror Blizzard är ett av få företag som har råd att vänta med att släppa saker tills det är så gott som färdigt

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Skrivet av tsc:

Tycker du ska hålla dig lugn tills det kommit ut en WHQL drivare. Detta är något man får räkna med när man köper det absolut senaste eftersom marknaden tvingar ut dessa produkter innan de är helt klara. Tror Blizzard är ett av få företag som har råd att vänta med att släppa saker tills det är så gott som färdigt

Jag vet tyvärr inte vad en WHQL driver är har också upplev hackande i spelet (som att det fryser i 0,5s) samtidigt som framdropsen uppstod

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipknot882222:

Jag vet tyvärr inte vad en WHQL driver är har också upplev hackande i spelet (som att det fryser i 0,5s) samtidigt som framdropsen uppstod

Det är en drivrutin som gått igenom en test med lite högre krav. Den bör fungera mer felfritt om man säger så.

Visa signatur

Fips!

Permalänk

Ok tackar

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Avstängd

Kan vara lite av varje.
värme, klocken går ned i 2d läge pga att man har webbläsare öppen med tex youtube i bakgrunden, bios på moderkortet, gamla drivrutiner skräpar, fel på kortet. För tillfället är drivrutinerna inte bra.
svårt att säga.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett ganska frustrerande problem och det är att spänningen av någon outgrundlig anledning efter ett tag går tillbaks till standardinställningen och då blir det ju problem med överklockningen!

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Skrivet av Flopper:

Kan vara lite av varje.
värme, klocken går ned i 2d läge pga att man har webbläsare öppen med tex youtube i bakgrunden, bios på moderkortet, gamla drivrutiner skräpar, fel på kortet. För tillfället är drivrutinerna inte bra.
svårt att säga.

Värme är inget problem (ligger på 70-75 grader i spel) och det är en ny installation av windows, inga gamla drivers. Vad kan det vara för fel i moderkorts bioset? Är rädd att jag fått ESD skador på kortet, men jag röde vid metall innan så jag borde ju vart jordad?

Skrivet av tsc:

Jag har själv ett ganska frustrerande problem och det är att spänningen av någon outgrundlig anledning efter ett tag går tillbaks till standardinställningen och då blir det ju problem med överklockningen!

Fan, 7970 är ju som gjord för att bli överklockad

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem

Håll i hatten tills nya drivers kommer.
Låg stabilt på 80 fps i går med drops ner till runt 7 fps med jämna mellanrum i deus ex. Senaste drivers har gett mig mycket sämre prestanda än vad mitt 6970 gav mig
Gå tebax ett steg i drivers eller invänta nya.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Håll i hatten tills nya drivers kommer.
Låg stabilt på 80 fps i går med drops ner till runt 7 fps med jämna mellanrum i deus ex. Senaste drivers har gett mig mycket sämre prestanda än vad mitt 6970 gav mig
Gå tebax ett steg i drivers eller invänta nya.

Testade att spela crysis 2 igår (1080p ultra dx11 + high res textures) och jag fick förvånandsvärt höga fps (jämfört med det jag hade innan, det var dock multiplayer, har inte testat singelplayer än). Mitt lägsta var 45fps (men som sagt kändes som <30fps) och högsta 90 (eller 100, vet inte ), låg mest mellan 50-70. Tror att det här är ganska normala resultat med ett 7970. Vad tror du?

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slipknot882222:

VVad kan det vara för fel i moderkorts bioset?

Fan, 7970 är ju som gjord för att bli överklockad

Ibland kan senare bios vara bra för nyare kort.
gjort en del felsökning i mina dar så man testar allt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipknot882222:

Testade att spela crysis 2 igår (1080p ultra dx11 + high res textures) och jag fick förvånandsvärt höga fps (jämfört med det jag hade innan, det var dock multiplayer, har inte testat singelplayer än). Mitt lägsta var 45fps (men som sagt kändes som <30fps) och högsta 90 (eller 100, vet inte ), låg mest mellan 50-70. Tror att det här är ganska normala resultat med ett 7970. Vad tror du?

Ärligt. ingen aning ^^
Har faktiskt hållt mig borta från crysis-spelen plus att jag kör i 5990x1080 (5760x1080 utan bezeladjust).

Personligen tycker jag att 45fps känns väldigt segt och ryckigt, så dippar du från 90 ner till 45 så kan jag gissa att det känns ännu mer.
Testa ställa ner AA eller liknande lite så du får upp minfps till 55, 60. Kan som sagt vara faktumet att du halverar dina fps som gör att dom känns lägre än vad dom är. Så vida du faktiskt inte märker av det minimala MS du kan få med även ett kort.

Reserverar mig för att jag missförstått dig då jag sitter på jobbet och känns som jag kan somna när som helst... vilket inte är bra om chefen kommer in XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Tre problem jag stött på hittills:

1. Senaste drivrutinen 12.3 pre-certified eller vad den heter fungerar ej med sapphire trixx om du ska överklocka, det är inte ens värt att försöka.
2. Drivrutinen som kom ut den 26 januari (reviderad version av 11.12) alltså inte samma som skivan gör att Total war: Shogun 2 krashar efter 5 minuter. När jag upptäckte det först så trodde jag först min överklockning av grafikkortet var instabil (trots en hel dags BF3 spelande utan problem), när standardfrekvenser inte heller löste problemet så trodde jag min processor börjat dö, detta trots stabil körning på nuvarande överklockning sedan tidigt 2010. Två timmar senare och en google-sökning så fann jag att problemet är tydligen känt och drivrutins-relaterat.
3. 12.3 pre-certified tror jag inte heller fungerar så bra med MSI afterburner då klockfrekvenserna står på noll och går inte att ändra, detta kanske ändrats om en nyare beta av afterburner finns ute, vilket jag inte vet om det gör.

EDIT: editerat inlägg med information och formatering av text.

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Ärligt. ingen aning ^^
Har faktiskt hållt mig borta från crysis-spelen plus att jag kör i 5990x1080 (5760x1080 utan bezeladjust).

Personligen tycker jag att 45fps känns väldigt segt och ryckigt, så dippar du från 90 ner till 45 så kan jag gissa att det känns ännu mer.
Testa ställa ner AA eller liknande lite så du får upp minfps till 55, 60. Kan som sagt vara faktumet att du halverar dina fps som gör att dom känns lägre än vad dom är. Så vida du faktiskt inte märker av det minimala MS du kan få med även ett kort.

Reserverar mig för att jag missförstått dig då jag sitter på jobbet och känns som jag kan somna när som helst... vilket inte är bra om chefen kommer in XD

Är nog som du säger om fpsen eftersom den kanske dippar från 60-70 ner till 45 ganska snabbt så känns det mycket lägre. Brukade spela på konsol så 45fps borde kännas väldigt bra konstiga är att direkt när det går upp till 50+ igen så känns det mjukt... Och kan man få micro stuttering på ett kort!? är inte microsguttering (tror jag). Det är mer som att spelet stannar upp i 0,25-0,5 sekunder.

Skrivet av Zeuxlarsson:

Felrapport: Senaste drivrutinen 12.3 pre-certified eller vad den heter fungerar ej med sapphire trixx. Kan vara bra att veta för vissa. En annan sak är att den från skivan, 11.12 gör att shogun 2 krashar.

Tack för informationen. Precis det den här tråden behöver, lite anmäll information om 7970

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem

Skärmen startar inte med 7970

Tjena.

Fick mitt xfx 7970 idag. Dell 2209wa skärmen startar inte, men hör att allt annat gör det. Funkar bra med mitt radeon 5850 och alltid gjort.

Mobo: Ga-p55-ud3
650 W corsair-h
i5 750 OC 3,9 ghz
16 gb hyper x minnen.

Verkar som det finns andra med liknande problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojjMojj:

Tjena.

Fick mitt xfx 7970 idag. Dell 2209wa skärmen startar inte, men hör att allt annat gör det. Funkar bra med mitt radeon 5850 och alltid gjort.

Mobo: Ga-p55-ud3
650 W corsair-h
i5 750 OC 3,9 ghz
16 gb hyper x minnen.

Verkar som det finns andra med liknande problem?

Det undrar jag med.
När jag testade ett annat 5850 så fungerade inte skärmen men efter lite pill hit och dit så löste det sig, dock minns jag inte vad jag gjorde.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av MojjMojj:

Tjena.

Fick mitt xfx 7970 idag. Dell 2209wa skärmen startar inte, men hör att allt annat gör det. Funkar bra med mitt radeon 5850 och alltid gjort.

Mobo: Ga-p55-ud3
650 W corsair-h
i5 750 OC 3,9 ghz
16 gb hyper x minnen.

Verkar som det finns andra med liknande problem?

Skrivet av Mocka:

Det undrar jag med.
När jag testade ett annat 5850 så fungerade inte skärmen men efter lite pill hit och dit så löste det sig, dock minns jag inte vad jag gjorde.

(Till er båda) Hade också det problemet en gång. När jag anslöt den tilll min skärm och startade datorn visades inget på skärmen. Jag startade om datorn och det funkade igen, konstigt...

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk

Mer upptäckte problem

Har också upplev hackande i spelet (som att det fryser i 0,5s) samtidigt som framdropsen uppstod.
Dessutom så ökar hastigheten på 7970 fläkten (väldigt mycket) utan anledning.

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem

Har haft lite trubbel med mitt 7970 också. Det mesta har ju varit relaterat till överklockning.

Installerade 12.2 preview först men klockade inget men sen märkte jag att det inte ens gick.
Mycket läsande senare så hade jag testat regedit fixarna med ULPS osv men inget funkade.

Då installerade jag drivrutinerna som jag hade på cd'n och klockning funkade men mer än 100mhz gpu ökning och "ATI display driver has stopped working" började komma fram efter skärmen slocknar efter BF3 spelande speciellt.
Och så har det varit nu även efter massa fixande... Går installera cd-skivans drivrutin och sedan installera 12.3 rakt på genom att uppgradera. Klockning funkar då med.. Dock så har jag samma krångel.

Väntar bara på en vettig catalyst release nu.

Permalänk
Skrivet av Spacer:

Har haft lite trubbel med mitt 7970 också. Det mesta har ju varit relaterat till överklockning.

Installerade 12.2 preview först men klockade inget men sen märkte jag att det inte ens gick.
Mycket läsande senare så hade jag testat regedit fixarna med ULPS osv men inget funkade.

Då installerade jag drivrutinerna som jag hade på cd'n och klockning funkade men mer än 100mhz gpu ökning och "ATI display driver has stopped working" började komma fram efter skärmen slocknar efter BF3 spelande speciellt.
Och så har det varit nu även efter massa fixande... Går installera cd-skivans drivrutin och sedan installera 12.3 rakt på genom att uppgradera. Klockning funkar då med.. Dock så har jag samma krångel.

Väntar bara på en vettig catalyst release nu.

Skönt att se att jag inte är ensam om det problemet. Spelar ingen roll om jag klockar så lite som 10 Mhz, datorn svarar med att skärmen blir svart och ett frysande ljud som leder till reset av hela burken så fort kortet belastas lite grafiskt. Med tanke på alla recensioner om hur klockvänligt 7970 ska vara så blir man ju lite lagom förbannad.

Är detta något som enbart har med halvtaskiga drivare att göra?

Permalänk
Skrivet av Slipknot882222:

Är rädd att jag fått ESD skador på kortet, men jag röde vid metall innan så jag borde ju vart jordad?

Du är inte jordad för att du rört metall...
Inte heller skulle det hjälpt det minsta att vara jordad, det som hjälper är ESD-armband runt din arm som är kopplat till en omålad bit av chassit du ska pilla i.

Orkar inte förklara varför nu mitt i natten, men om du är nyfiken så kan jag väl göra en snabb förklaring imorgon

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RagnarSickan:

Skönt att se att jag inte är ensam om det problemet. Spelar ingen roll om jag klockar så lite som 10 Mhz, datorn svarar med att skärmen blir svart och ett frysande ljud som leder till reset av hela burken så fort kortet belastas lite grafiskt. Med tanke på alla recensioner om hur klockvänligt 7970 ska vara så blir man ju lite lagom förbannad.

Är detta något som enbart har med halvtaskiga drivare att göra?

Lär det vara för folk klockar ju på för fullt utan problem.
Leta här efter bra info om 7970 drivisar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av RagnarSickan:

Skönt att se att jag inte är ensam om det problemet. Spelar ingen roll om jag klockar så lite som 10 Mhz, datorn svarar med att skärmen blir svart och ett frysande ljud som leder till reset av hela burken så fort kortet belastas lite grafiskt. Med tanke på alla recensioner om hur klockvänligt 7970 ska vara så blir man ju lite lagom förbannad.

Är detta något som enbart har med halvtaskiga drivare att göra?

Använder du ati catalyst 12.2 eller 12.3 så är nog det problemet, fixa 11.12 från skivan eller 11.12 från 26 januari så går det nog bra. Fungerar det inte så har du otur som fått ett dåligt kort.

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Du är inte jordad för att du rört metall...
Inte heller skulle det hjälpt det minsta att vara jordad, det som hjälper är ESD-armband runt din arm som är kopplat till en omålad bit av chassit du ska pilla i.

Orkar inte förklara varför nu mitt i natten, men om du är nyfiken så kan jag väl göra en snabb förklaring imorgon

Men som jag uppfattad det av experterna så behöver kag bra röra t.ex. Ett gammalt chassi gjort i metall så att jag blir jordad och inget kan hände med grafikkortet? ESD band är väl bara för att det ska vara enklare och att man inte ska behöva tänka på att röra metall hela tiden?

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Använder du ati catalyst 12.2 eller 12.3 så är nog det problemet, fixa 11.12 från skivan eller 11.12 från 26 januari så går det nog bra. Fungerar det inte så har du otur som fått ett dåligt kort.

Tack för svaret.

Jag använder 11.12-drivarna. Det som gör mig fundersam är att det inte verkar spela någon roll hur mycket jag än höjer volten? Resultatet blir ändå densamma.

Permalänk
Skrivet av Slipknot882222:

Men som jag uppfattad det av experterna så behöver kag bra röra t.ex. Ett gammalt chassi gjort i metall så att jag blir jordad och inget kan hände med grafikkortet? ESD band är väl bara för att det ska vara enklare och att man inte ska behöva tänka på att röra metall hela tiden?

Då är dina experter inte några vidare insatt sådana. Du är inte ute efter att vara jordad över huvudtaget, och för att bli jordad måste du ta i t.ex ett element eller en diskbänk, att ta i ett annat chassi hjälper inte.

ESD skador uppstår om du har annan laddning än komponenterna du ska pilla med i t.ex ditt chassi och du då ger dem en stöt när du rör dem, för att undvika detta räcker det inte med att ta i chassit, utan du behöver ett ESD-armband som då har ett motstånd, detta gör att du långsamt får samma laddning som chassit, och inte direkt så att komponenter kan bli skadade.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Då är dina experter inte några vidare insatt sådana. Du är inte ute efter att vara jordad över huvudtaget, och för att bli jordad måste du ta i t.ex ett element eller en diskbänk, att ta i ett annat chassi hjälper inte.

ESD skador uppstår om du har annan laddning än komponenterna du ska pilla med i t.ex ditt chassi och du då ger dem en stöt när du rör dem, för att undvika detta räcker det inte med att ta i chassit, utan du behöver ett ESD-armband som då har ett motstånd, detta gör att du långsamt får samma laddning som chassit, och inte direkt så att komponenter kan bli skadade.

Jag säger inte att du ljuger, men har du någon källa för det här? Det jag sa innan har jag ju hört från ncixcom och newegg mm.

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Skrivet av Slipknot882222:

Jag säger inte att du ljuger, men har du någon källa för det här? Det jag sa innan har jag ju hört från ncixcom och newegg mm.

Haha, jag orkar inte bry mig längre, stå du i dina ylletofflor, och stoppa ett par enkronor i munnen så blir du nog ordentligt jordad ^^

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Haha, jag orkar inte bry mig längre, stå du i dina ylletofflor, och stoppa ett par enkronor i munnen så blir du nog ordentligt jordad ^^

Gör väl det då

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger