TV-kort till dator, hur blir det med den andra TVn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Apr 2008

TV-kort till dator, hur blir det med den andra TVn?

Hej!

Kort fråga bara. Har letat runt som en tok men inte hittat något svar (eller så är det så lätt att ingen ens tänkt tanken att fråga detta förut).

Vi har ett TV-uttag i väggen där kabeln går ifrån. Den går in i en digitalbox som är ansluten till den första TVn med scartkabel. Sedan går en kabel från "CABLE OUT" till den andra TVn i sovrummet som använder CA-modul, så den går direkt in i TVn. Om man köper ett TV-kort till en HTPC som skall kopplas in på den första TVn, hur får jag då den andra TVn inkopplad? Vad jag har sett så finns det ju inga TV-kort med en motsvarighet till digitalboxens "CABLE OUT", så hur gör man då om man vill ha TV-kanalerna till båda apparaterna?

Känner mig helt vilsen och har inte hittat någon information om detta någonstans. Någon som skulle kunna reda ut detta åt mig?

EDIT:

http://www.terratec.net/en/products/faq_and_manuals/faq_und_h...

Vid en närmare titt ser den ut att innehålla en cable out-utgång. Kommer det bli samma sak? Känner mig lite dum om det nu är fallet, men av alla andra TV-kort jag tittat på har det endast funnits ett uttag för antennkabeln, men denna verkar ju ha två stycken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003

Ser inte att du skrivit vad du ska kolla på men då du länkar till en DVB-C kort så antar jag att det är Comhem du har.
Dessa kan du köra en vanligt T-splitt på men lite förlust av signalstyrka naturligtvis.

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Cribbe:

Ser inte att du skrivit vad du ska kolla på men då du länkar till en DVB-C kort så antar jag att det är Comhem du har.
Dessa kan du köra en vanligt T-splitt på men lite förlust av signalstyrka naturligtvis.

Oj! Vi kör Tele2, digitalbox via TV-uttaget vilket jag har uppfattat som DVB-C. Okej, så det finns alltså alternativ till det. Aldrig hört talas om någon T-splitt, men det låter ju som en bra lösning och som inte är allt för dyr. Men med TV-kortet jag länkade behöver man väl inte ha en sådan i och med att det finns en utgång för vidaresändningen till nästa TV?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003

DVB-C över coax kan man splitta så du kan ta vilket DVB-C kort du vill som stödjer ditt OS och kryptering från Tele2.
Det är vanligare med cable out på DVB-S som går över sattelit där du måste mata parabolen med lite ström vilket du inte behöver på DVB-C.

Jag skulle lägga mera krut på att se till att du kan avkryptera kanalerna och att kortet fungerar bra med ditt OS

Denna borde funka fint.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156696960

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Cribbe:

DVB-C över coax kan man splitta så du kan ta vilket DVB-C kort du vill som stödjer ditt OS och kryptering från Tele2.
Det är vanligare med cable out på DVB-S som går över sattelit där du måste mata parabolen med lite ström vilket du inte behöver på DVB-C.

Jag skulle lägga mera krut på att se till att du kan avkryptera kanalerna och att kortet fungerar bra med ditt OS

Denna borde funka fint.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156696960

Jaså, ja det var ju en enkel lösning!

Kan man då kanske få tag på ett billigare TV-kort än det jag länkade? Känns i så fall onödigt att betala extra för kabelutgång om man kan lösa det problemet för 39 spänn!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003

Det finns mycket billigare TV-kort men du får själv googla lite på vilka som kan fungera med Tele2.
comhit.net är en bra sida att söka på.