Permalänk

2 snabba frågor, hdmi/dvi? + CDON

Hej!

Kan börja med att säga att jag letat febrilt men hittar ej den aktuella SWEC koden för denna månad, nån som har lust att ge mej den? (fraktfritt om jag ej minns fel)

Dessutom så får vi om några dagar hem våran nya TV, och min fråga är då om jag ska använda HDMI-HDMI eller DVI-DVI koppling från datorn till TVn?

Tack så mycket på förhand

EDIT: såg nu att TVn endast har HDMI så valet vart ju lätt xD Dock är jag då nyfiken på om jag bör titta efter en speciell kvalité på sladden? Eller är det bara en pengafälla?

Permalänk
Medlem

Pengafälla.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Pengafälla.

Vilket utförligt svar.

Till Trådskaparen, här har du koden, 15% rabatt på upp till 5 varor. (utvalda endast, se länk)
http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2b_sweclockers/default?177...

SWECFEB

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Vilket utförligt svar.

Till Trådskaparen, här har du koden, 15% rabatt på upp till 5 varor. (utvalda endast, se länk)
http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2b_sweclockers/default?177...

SWECFEB

Tack så mycket
Och ska jag vara ärlig så behövde jag inte mer utförligt än så just nu ändå, även om det faktiskt ser drygt ut så är det istortsätt all info jag behöver.

Permalänk
Medlem

Det du behöver är en high speed HDMI kabel. Köp den billigaste du kan hitta i rätt längd.

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Hej!

Kan börja med att säga att jag letat febrilt men hittar ej den aktuella SWEC koden för denna månad, nån som har lust att ge mej den? (fraktfritt om jag ej minns fel)

Dessutom så får vi om några dagar hem våran nya TV, och min fråga är då om jag ska använda HDMI-HDMI eller DVI-DVI koppling från datorn till TVn?

Tack så mycket på förhand

EDIT: såg nu att TVn endast har HDMI så valet vart ju lätt xD Dock är jag då nyfiken på om jag bör titta efter en speciell kvalité på sladden? Eller är det bara en pengafälla?

Med HDMI får du ju med ljudet har jag för mig.. med DVI måste du ha en till ljudkabel om du vill ha ljudet från TV:n.. eller har jag fel?

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Det du behöver är en high speed HDMI kabel. Köp den billigaste du kan hitta i rätt längd.

Har tyvärr väldiga problem att hitta en kabel nu som det visade sig, då mitt kort tydligen bara hara miniHDMI (v1.4a).
Råkar du veta nått får du jätte gärna länka!

Permalänk
Skrivet av jakob.ee.:

Med HDMI får du ju med ljudet har jag för mig.. med DVI måste du ha en till ljudkabel om du vill ha ljudet från TV:n.. eller har jag fel?

Jo det var precis så jag misstänkte att det var!
Detta spelar nog ingen roll då jag ändå mest tänkt kolla film igenom datorn/mediacenter.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nikkop:

Till Trådskaparen, här har du koden, 15% rabatt på upp till 5 varor. (utvalda endast, se länk)
http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2b_sweclockers/default?177...

SWECFEB

Det finns också SWEC1202 om du vill ha 5 % rabatt på alla datorkomponenter.

Skrivet av ozo64:

Det du behöver är en high speed HDMI kabel. Köp den billigaste du kan hitta i rätt längd.

Det räcker gott med en kabel för 79:- på Gekås. Köp helst en med HDMI 1.4, men 1.3 duger också.

Skrivet av jakob.ee.:

Med HDMI får du ju med ljudet har jag för mig.. med DVI måste du ha en till ljudkabel om du vill ha ljudet från TV:n.. eller har jag fel?

Du har rätt. Har man ett AMD-grafikkortet går det dock att använda en DVI till HDMI adapter och på så sätt få ljud genom DVI-utgången på grafikkortet.

Skrivet av Dark_Widget:

Har tyvärr väldiga problem att hitta en kabel nu som det visade sig, då mitt kort tydligen bara hara miniHDMI (v1.4a).
Råkar du veta nått får du jätte gärna länka!

HDMI är bakåtkompatibelt, så du behöver inte oroa dig för versionen om du inte ska köra monsterhöga upplösningar. (1.3 klarar upp till 2560x1600.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

HDMI är bakåtkompatibelt, så du behöver inte oroa dig för versionen om du inte ska köra monsterhöga upplösningar. (1.3 klarar upp till 2560x1600.)

Aaah vad trevligt, TVn vi får är nämligen 1920x1080

Permalänk
Medlem

Finns inga versionsnummer på HDMI-kablar längre. High Speed är det du ska ha.

Den här kanske räcker? Finns längre också http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

finns säkert billigare på andra ställen.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dark_Widget:

Aaah vad trevligt, TVn vi får är nämligen 1920x1080

Redigerade, men det tog tre år på iPad. Du får gärna ändra ditt citat av mig om du orkar.

HDMI 1.3 klarar nämligen upp till 2560x1600 @ 75Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Finns inga versionsnummer på HDMI-kablar längre. High Speed är det du ska ha.

Den här kanske räcker? Finns längre också http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

Blir kanon behöver dock runt 5m men det löser jag själv!

Permalänk

Påtal om ingenting, det värkar finnas ett gäng kunniga i den här tråden så kan likagärna fråga direkt!

När jag när får hem TVn, är det bara plug'n'play? Eller måste jag greja runt med massa inställningar och isåfall vilka?

Det jag vill göra är alltså att duplicera bilden från monitor till TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Till Trådskaparen, här har du koden, 15% rabatt på upp till 5 varor. (utvalda endast, se länk)
http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2b_sweclockers/default?177...

SWECFEB

hehe, kul att få reda på detta nu. hade sparat över 700 spänn på mitt datorköp häromveckan med den där koden ;|

Visa signatur

Antec P280 | OCZ 850W ZX Series | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Intel Core i5 2500k @ 4.2 GHz | 16GB Corsair Vengeance DDR3 @ 1600Mhz | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP @ 1125/1525 | 120GB Intel 510 Series SSD | NZXT SENTRY LX Fan Controller med 5x Scythe Gentle Typhoon 1850rpm | Corsair Hydro H100 med 2x Cougar Vortex 120mm PWM | Diverse hårddiskar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Påtal om ingenting, det värkar finnas ett gäng kunniga i den här tråden så kan likagärna fråga direkt!

När jag när får hem TVn, är det bara plug'n'play? Eller måste jag greja runt med massa inställningar och isåfall vilka?

Det jag vill göra är alltså att duplicera bilden från monitor till TVn.

Duplicera kan du endast göra om din monitor har exakt samma upplösning som din tv. Aldrig ngn bra ide att duplicera. Bättre att köra extended desktop på den ena så får du större yta istället.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Duplicera kan du endast göra om din monitor har exakt samma upplösning som din tv. Aldrig ngn bra ide att duplicera. Bättre att köra extended desktop på den ena så får du större yta istället.

Jo, så långt vet jag. Men då jag kör på 1680x1050 på monitorn så bör det väl gå att sänka TVn's till desamma?
Problemet med extended är ju att jag inte har skärmarna brevid varandra, så navigering blir ett helvete.
Dessutom så drar väl extended ganska mycket prestanda?

Är också så att min sambo brukar tycka om att kolla när jag spelar, vilket såvitt jag vet, extended hindrar (eftersom jag spelar på monitorn och hon kollar på igenom TVn)