Apple bjuder in till lanseringen av Ipad 3 den 7 mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Instämmer till fullo...extremt tröttsamt. Är ni inte intresserade så läs inte artikeln, är inte svårare än så!

Ja, de måste definitivt ge den en kraftfullare GPU. Jag skulle bli mycket förvånade om de inte gjorde det. En gissning är ju att de kommer öka antalet kärnor på den befintliga GPUn från två till fyra. Alltså samma GPU som används i Sony Vita.

Jo med en sådan GPU kanske det fungerar lite bättre Får bara hoppas att Apple och alla andra väljer att byta upp sig. Känns dock som att det kommer komma billiga versioner i framtiden som hackar mycket på grund av detta...

Skrivet av Kel:

Mmm... alla dessa flamewars börjar bli VÄLDIGT uttjatat... Jag äger inte en enda Apple produkt men tycker ändå att det är kul när de släpper något, för det brukar oftast sätta fart på alla andra tillverkare...

OT: Är också orolig över flytet :/ måste vara en svår balans där, mer hästar kräver mer ström, mer skärm kräver mer ström, modet kräver tunna plattor osv... Det finns ytterst få produkter som skulle LIDA av större batterier, speciellt nu när batterierna knappt väger något alls, jag kan lätt tänka mig att skarva på 1-2 mm tjocklek för fördubblad batteritid, men det kanske bara är jag?

Tycker fler tillverkare borde göra som huawei tänker göra med nån av deras lurar, släppa den i både 1600 och 2500 mah variant, hatar att ladda varje dag! >.<

Man vill ju liksom att diskussionen ska få handla om det som nyheten rapporterat. Inte hur mycket Apple är värt gentemot hur mycket pengar dom vill tjäna på stackars Svensson...

Måste verkligen hålla med dig om batteriet. Jag skulle verkligen inte må dåligt av att min telefon byggt på någon milimeter för bättre skal, starkare batteri, snyggare skärm, snabbare CPU/GPU, osv osv...

Skrivet av kvicksilv3r:

Lär ju bli ÄNNU tyngre om skärmen har 4ggr upplösningen Typcker 1080p skulle räckt, då inget är i högre upplösning ändå, finns ju inte så högupplöst film ännu så varför använda det?

Haha jo men glöm inte att det är Apple. Precis som med deras 4a så vill de väl ha ett eget pixelformat som liknar 4:3 snarare än 16:9 som 1080p är

En intressant sak är hur många fler pixlar det faktist blir i den nya iPaden om den omryktade upplösningen stämmer. Antalet pixlar på höjden resp. bredd fördubblas, men totalt antal pixlar ökar med det fyrdubbla. iPad 2 som har 1024x768(786.432st) kan då mäta sig med 3an som med sina enorma 2048x1536 ger 3.145.728 pixlar totalt. Prestandaskillnaden på datorn minskar FPSen med ca. 30% per dubblering av pixlar, så vi kan nog med säkerhet säga att iPad3 kommer kräva minst den dubbla, om inte den tredubbla prestandan under skalet för att inte prestera sämre än iPad2 i miljöer där högsta upplösningen används.

GLHF

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

iMessage tillåter att man skickar meddelande mellan samtliga iOS enheter.. Tror dock det bara gäller inom Apple famlijen

Viber finns väl även till ios, där kan man också "ringa och sms" men det nyttjar ju inte sim-kortet. Eller....

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MooD:

Jo det där har jag väntat länge på. Nog det enda direkta som också skulle kunna motivera att köp.

Det är ju en lite speciell formulering: We have something you really have to see. And touch.

And touch i en egen mening.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Det är ju en lite speciell formulering: We have something you really have to see. And touch.

And touch i en egen mening.....

Vore väldigt galet, även om det varit snack om det länge så känns det fortfarande SCI-FI, spciellet om det är fullt fungerande. Och apple skulle nog inte släppa något som är halvdant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Om du ägde ett företag som tillverkade en produkt som säljer i miljontals exemplar där efterfrågan konstant är större än vad du hinner med att tillverka (man dubblar inte tillverkningen av den här typen av produkter i en handvändning). Köerna är långa till butikerna flera månader efter lansering *trots* att du har flera miljoner exemplar redo till lanseringsdagen. Skulle du i det läget *sänka* priserna på din produkt för att *ytterligare* öka efterfrågan på din produkt?

Mig veterligen tillämpas inte den typen av strategi av någon som verkar på en marknad som styrs av tillgång och efterfrågan. Sänker man priset så betyder det oftast att man vill öka efterfrågan helt enkelt därför att man säljer för dåligt. Eller vill ta ytterligare marknadsandelar och kan möta ökad efterfrågan.

Google har många många miljarder dollar på sitt bankkonto. Jag hör ingen som tycker att Google borde sänka priset för sitt annonsnätverk för att de tjänar "för mycket". Oljebolagen har haft den här typen av vinster i 10 år och ingen påstår att de borde skänka bort oljan under nåt år eller två för att kompensera för sin stora kassa.

Den dagen Apple sänker priserna ytterligare beror det på att man vill nå ett nytt kundsegment tex med en billigare produkt eller att man vill ta marknadsandelar på bekostnad av marginalen...

Inte direkt rocket sience det här.

De flesta här verkar leva i en alternativ verklighet där de tror att allt styrs efter en planekonomi, allt är svart och vitt och det är en ständig kamp mellan det "onda" och "goda".

Marknaden styr och företag existerar endast för att de finns konsumenter som efterfrågar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Viber finns väl även till ios, där kan man också "ringa och sms" men det nyttjar ju inte sim-kortet. Eller....

Vågar tyvärr inte svara på den...

Edit:
Eller rättare sagt, Kan inte svara på det...

Permalänk
Medlem

80% av de man gör på en platta är att surfa, kan man surfa i så fet upplösning och allt fungerar SMOOTH då jävlar kan de slå. Men vi får se vad WMC visar fram nu dom nästa dagarna... flera högupplösta plattor. Ryktas att SG3 ska få 1080p hur nu det ska gå till...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Betyder detta att butiker kommer att sälja ut ipad 2 med kraftigt sänkta priser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janeway:

Betyder detta att butiker kommer att sälja ut ipad 2 med kraftigt sänkta priser?

Apple fungerar sällan så. Det har alltid varit mer eller mindre konstanta priser det vill säg att sista dagen som modell X såldes kostar den ungefär lika mycket som modell Y.

Men på senare tid har modell X hamnat som ett budget alternativ, men kraftigt sänkta priser är det inte. Detta gäller iphone, så om ipad börjar följa detta mönster blir det så. Men deras bärbara, ipods, tidigare ipads har prissatts enligt system 1.

Permalänk
Medlem

Hög upplösning är trevligt när man läser, vilket jag gör till 95% på min platta. Dock så tröttnar jag på ios och vill inte ha det på en platta.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Jag tror inte man kan ringa med en Android 3g-platta. Sms fungerar iaf. Hur är det med Apple?

Så länge det finns en 3G-modul med stöd för röstsamtal, en högtalare och en mikrofon som alla är kompatibla med android finns det inga hinder så länge inte tillverkaren medvetet programmerar så att det inte går.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte hur dessa säljer(eller kommer sälja), inte för att jag vill basha apple men en ny ipad varje år vem fan köper det?

Permalänk
Medlem

Hoppas på en större omarbetning av iOS för att bättre passa tablet-formatet, speciellt om upplösningen höjs. Honeycomb och ICS känns klart bättre anpassade för större skärmar och högre upplösning. iPad känns mer som en uppblåst telefon än en vanlig dator.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Skaffade just iPad2 till tjejen, funderar själv på att skaffa en. Men kanske man ska vänta nu då XD

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Hoppas på en större omarbetning av iOS för att bättre passa tablet-formatet, speciellt om upplösningen höjs. Honeycomb och ICS känns klart bättre anpassade för större skärmar och högre upplösning. iPad känns mer som en uppblåst telefon än en vanlig dator.

Exakt. Största anledningen till att jag inte har en ipad är för att det bara känns som en ipod med större skärm. Inget nytt bara en större skärm.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsf:

Förstår verkligen inte hur dessa säljer(eller kommer sälja), inte för att jag vill basha apple men en ny ipad varje år vem fan köper det?

Har inte samsung släppt 4 tablets på 2 år och apple hälften på samma tid?!

Permalänk
Medlem

Ipad1 och Ipad2 var det väl ingen större skillnad på förutom tvåan var mer slim? Tror inte, att vi efter "iphone5" ha för stora förväntningar. Var längesen Apple släppte något som faktiskt var nytänkande.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Haha jo men glöm inte att det är Apple. Precis som med deras 4a så vill de väl ha ett eget pixelformat som liknar 4:3 snarare än 16:9 som 1080p är
GLHF

va? de har aldrig bytt skärmformat
iphone "liknar" inte 4:3, de är 3:2 allihopa, från 2g till 4s. Och det här har ingenting med varken bildförhållanden eller med vad Apple vill att göra.

retina är en nödlösning på att de målat i sig i ett hörn med en skamligt låg skärmupplösning. Alla appar för iphone pre-4 var gjorda för 480x320, och uppskalning blir aldrig riktigt bra om det inte görs "dubbelt upp".

nu gör de helt enkelt precis samma sak med ipaden.

Permalänk
Medlem

Retina är väl bara Apples egnapåhittade ord för IPS?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Retina är väl bara Apples egnapåhittade ord för IPS?

Retina display är Apples namn för skärmar med högre pixeltäthet än 300ppi. Har inget med skärmpanel att göra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Har inte samsung släppt 4 tablets på 2 år och apple hälften på samma tid?!

samsung har flera olika skärmstorlekar(7", 8.9" och 10.1" om jag minns rätt) så på vilket sätt är det anmärkningsvärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

iMessage tillåter att man skickar meddelande mellan samtliga iOS enheter.. Tror dock det bara gäller inom Apple famlijen

Har för mig att det funkar att du skickar din signal via internet istället för 3G/2G. Det blir dock inte billigare om du har gratis surf (om du inte använder dig av WiFi.). iMessage tjänsten funkar bara mellan Apple produkter med iOS 5.0 och upp!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozrr:

Har för mig att det funkar att du skickar din signal via internet istället för 3G/2G. Det blir dock inte billigare om du har gratis surf (om du inte använder dig av WiFi.). iMessage tjänsten funkar bara mellan Apple produkter med iOS 5.0 och upp!

Ifall jag förstod korrekt så kommer iMessage ersätta iChat i Mountain Lion så att du kan köra samma system på alla Apple enheter.. Tydligen funkade filövering också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

samsung har flera olika skärmstorlekar(7", 8.9" och 10.1" om jag minns rätt) så på vilket sätt är det anmärkningsvärt?

Det säger jag inte. Men att peka på apple och påstå att de släpper nya modeller ofta känns inte helt verklighetsförankrat.

Permalänk
Medlem

Nice

Ser framför allt fram emot skärmen! Läser en hel del på min iPad och det hade varit nice med högre upplösning.
4:3 kommer de sannolikt inte att röra eftersom så många applikationer (läs: spel ) skulle behöva anpassas. Dessutom fungerar 4:3 bättre ENLIGT MIG (tyvärr ingen universell sanning ) för surfning/läsning.

Tanke gällande Apple i allmänhet och läsare av tekniksiter i synnerhet:
Apples primära målgrupp läser antagligen inte swec (sorry ). Det absolut viktigaste för denna kundgrupp är att saker och ting ska fungera smärtfritt (eller iaf nära). Detta innebär ganska ofta att det är the Apple way or the highway (but your car probably isn't compatible with that kind of way ).
Dessutom är själva hårdvaran helt irrelevant. Det är resultatet som hårdvaran kan leverera till användaren som är i fokus. Antagligen är det därför Apple inte pratar om specifikationer i sin marknadsföring utan istället funktionalitet.

Tänkte på detta när jag såg en reklam för någon motorola lur, kan ha varit en razr, kan ha varit något annat. Det första säljargumentet på affischen var: 1.2GHz Dual Core processor. WTF? Vilken "normal" (läs: en som inte läser swec) användare behöver veta vad det sitter för CPU i sin telefon? Varför inte istället fokusera på vad just den här telefonen kan göra med sin 1.2GHz Dual Core processor? Jag inbillar mig att detta är för att de flesta tillverkare kör en hyfsat standard variant av android så där har de inga speciella konkurrensfördelar. Enda som är kvar att fokusera på blir hårdvaran (iaf som går att marknadsföra på ett vettigt sätt). T.ex. nu när det trillar in quad core mobiler. istället för att skriva: 1.xGHz QUAD Core CPU så kan de skriva något om att den hanterar många samtidiga program bättre, har mer responsivt GUI etc.

Skulle inte förvåna mig om marknadsföringen och försäljningen av smartphones går mot samma håll som PC. Det blir ett teknikfokus där den potentiella kunden drunknar i en teknisk spec istället för vad telefonen kan göra. Slutar förmodligen med att experterna (för argumentets skull så antar vi att de verkligen vet vad de pratar om) kommer att rekommendera den produkt som de har högst marginal på.

Jag ser absolut fördelarna i att köra samma OS (Android i det här fallet) i flera telefoner men det är ju groteskt trist när produkterna blir så lika? Har tillverkarna inte lärt sig någonting från PCmarknaden? Att konkurrera med i princip identiskt funktionalitet och snarlik hårdvara gör att det endast är volym som kompensera för marginalerna som pressas ner av allt för många aktörer på marknaden? Har man inget unikt så har man väldigt många konkurrenter!

Cred dock till de företagen som inte bara slänger ut en vanilla version av Android utan verkligen använder den som en plattform för att utveckla ytterligare förbättringar/funktionalitet för användaren.

Nu blev det här lite av en rant, sorry Det är viktigt att notera att det som står ovan är mina ÅSIKTER, inte tyngre grejor än så.
Ps. "The Apple way" kan vara sjukt störig ibland! Ds.

Edit:

Skrivet av MooD:

Det säger jag inte. Men att peka på apple och påstå att de släpper nya modeller ofta känns inte helt verklighetsförankrat.

Det känns som Apple håller en topplacering i listan av tillverkare som sällan uppdaterar sina produkter (vanligtvis en gång per år?). http://buyersguide.macrumors.com/

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

OnT: Jag ser fram emot att se hur Apple tänkt med iPaden. Den höga upplösning är väl mer eller mindre ett faktum, men hur ska dom driva runt det? Det är faktist något som jag oroar mig mest för, oavsett märke. Om skärmupplösningarna ökas måste ju även prestandan ökas. Eller kan man inte likna det vid datorvärldens upplösningar och prestandaskillnader?

Minns när jag skaffade min 2560x1440-skärm och försökte driva den med mitt 5770. Vilken sirap. skrivbordsmiljö javisst, men när något spel startades så såg jag närmare 30-40% fps-minskning gentemot min gamla 1080p-skärm.

Någon som tänker som jag gör?

Det handlar främst om vad som är enkelt att marknadsföra som "unikt", inte egentligen funktionalitet.

Troligtvis så kommer de flesta 3d spelen att släppas i 720p eller lägre upplösning.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Tanke gällande Apple i allmänhet och läsare av tekniksiter i synnerhet:
Apples primära målgrupp läser antagligen inte swec (sorry ). Det absolut viktigaste för denna kundgrupp är att saker och ting ska fungera smärtfritt (eller iaf nära). Detta innebär ganska ofta att det är the Apple way or the highway (but your car probably isn't compatible with that kind of way ).
Dessutom är själva hårdvaran helt irrelevant. Det är resultatet som hårdvaran kan leverera till användaren som är i fokus. Antagligen är det därför Apple inte pratar om specifikationer i sin marknadsföring utan istället funktionalitet.

Jag vet inte hur det är i övriga landet, men på Stockholms universitet är det i princip enbart tjejer som har iphone/ipad.
Det handlar inte så mycket om funktionalitet eller prestanda utan snarare en snygg accessoar.

Apple är enormt skickliga på att marknadsföra sig själva, likså är de alltid duktiga på att följa och ofta tom skapa trender för design. De lyckas även pga deras prissättning skapa en exklusivitet kring sin produkt.

Det är samma grundstenar som gör ett modeföretag framgångsrikt.

Nu måste man också påpeka att iphone 4s bortsett ifrån batteritid är en grym produkt, och ipad 3 kommer gissningsvis att vara "topnotch" på prestandaskalan ett par månader. Så även vi tekniknördar borde vara intresserade av denna produkt.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Jag förväntar mig en högupplöst skärm och en 4-kärnig processor i ett skal som är förvillande lik generation 2, där tar även förväntningarna slut. Apple har den tråkigaste produktportfölj som blivit populär någonsin.

Permalänk
Avstängd

Alltså som jag ser det så riktar sig Apple inte tilll datorentuasister som de flesta här är.

Vi köper hellre varan med bäst specs medans den stora massan hellre köper idiotsäkra varor dvs Apple om än dyrare och sämre.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av cloned:

Jag förväntar mig en högupplöst skärm och en 4-kärnig processor i ett skal som är förvillande lik generation 2, där tar även förväntningarna slut. Apple har den tråkigaste produktportfölj som blivit populär någonsin.

Precis som samtliga tillverkare de senaste åren alltså. Större skärm och snabbare processor...vad är skillnaden?

Skrivet av Maikel:

Alltså som jag ser det så riktar sig Apple inte tilll datorentuasister som de flesta här är.

Vi köper hellre varan med bäst specs medans den stora massan hellre köper idiotsäkra varor dvs Apple om än dyrare och sämre.

Trångsynt sätt att se på det. Vem säger att Apples produkter är sämre? Det beror helt på vilka prioriteringar du har. För mig personligen är iPhone/iPad/Mac ett bättre val (eller rättare sagt Apples hela ekosystem) men jag förstår självklart att det inte gäller för alla andra.