Trött på alla överdesignade tangentbord, nu ska det fixas ett nytt.

Permalänk
Medlem

Sjukt nöjd med mitt Steelseries 6GV2. Det enda jag stör mig på är att '* knappen sitter helt åt helvete(nere vid höger shift).

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

CM Storm Quickfire är ett fint tangentbord.
Inget onödigt krimskrams, smalskalat för att skapa skönare ergonomi när man gejmar men ändå de nödvändiga multimedia funktionerna.

Jag har kollat på det och det ska tydligen finnas med svensk layout och med flera olika brytare att välja på. Red ska tydligen komma snart.

Men jag vill gärna testa ett tb innan jag köper och jag har hittills inte hittat något fysisk butik som säljer dem. Du (eller någon annan) råkar inte känna till någon?

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Steelseries har ju två som är så avskalade man kan få:P

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

Har ett Filco tenkeyless med bruna MX, underbart tangentbord. Men det är som sagt en smaksak vilken typ av brytare man gillar, det går att beställa med andra brytare. Dock lite dyrt men imho väl värt pengarna. Högt så handledsstöd behövs.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Det här tycker jag är klockrent (tar liten plats (utan handlovsstödet), dräglig känsla och "analog" volymkontroll):

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Personligen,

Brytare: Mekaniska svarta

Knappar: Separata multimedia knappar som inte är i still med fn+F1

Mervärde: En extra usb, en rad macro knappar ala g15v2, och en enkel skärm ala g15v2. Oh, även bakgrundsbelysta knappar.

Prisklass: För ett tangentbord som fyller alla dessa saker hade jag kunnat betala runt 2,5k för.

Utseende: Enkelt stilrent liknande Qpad mk-80/Mionix Zibal 60 fast med överstående inmatat, ska vara helt svart när tgb-belysningen är av.

En högst personlig uppfattning^^

Permalänk

Brytare: mekaniska, och att de finns att man kan välja om man vill ha blåa, bruna, röda eller svarta i samma keyboard med samma layout

Knappar: Bara standard knapparna, inget krussedull, alt. endast isåfall media knappar, "Play", "Pause", "Stop", och en analog volymkontroll man kan höja volymen med. Inga "macro" keys..

Mervärde: Spelar ingen roll, bara den inte har en massa extra sladdar utanför, som man kan koppla in headset, mic, osv, endast en usb till koppla in tangentbordet i datorn räcker. Helst inga extra usb slots osv.

Prisklass: 600-1200

Utseende: Vill att du först o främst trycker upp de i två olika färger, både svart och vit. (nej inte grå, utan vit som apple's) och svart. Och så vill jag den ska ha LED ljus bakom (ja helst LED, inte RBG) så man kan välja färg vilken den ska lysa. (Röd, blå, grön, gul, orange, lila) under knapparna. Inget obehagligt starkt ljus, utan mer lagom, jag tycker Razer har lagom belysning på sina tangentbord. Alt. att trycka upp ett lite "billigare" med helt utan bakgrundsbelysning. Så isåfall blir det 4x vita (med olika switches), 4x svarta, och 1 vit och 1 svart utan bakgrundsbelysning. Så 10 olika modeller. Sen inga konstiga onödiga texter på tangentbordet heller, som att de står "Dell" på det, eller "Qpad", eller liknande. En loga är okej, men gärna då så den sitter diskret (t.ex nånstans vid media knapparna) eller på spacebar, eller byta ut logan mot Windows-knapp symbolen med windows flaggan till er loga ist. Och vill att knapparna inte ska vara hård plast utan skön bekväm mjuk plast. (kan ej materialet), och varken ha "etched" text på knapparna eller laserprint, utan att dom ska vara "genomskinliga" så även bakgrundsbelysningen lyser upp bokstaven (så har man blå blir t.ex bokstaven M blå), fast då inte på dom utan bakgrundsbelysning. Då ska det vara laserprint (billigast och snyggast), åker färgen bort, så kan ni även sälja extra-knappar lösa som man kan köpa och byta ut t.ex (vilket också är en bra idé om man vill ha en annan färg på Esc eller WSAD), t.ex Gröna, röda, blåa.
*Man kan ju alltid drömma*
Men det här hade varit det ultimata tangentbordet.

Edit:
Video med LED-bakgrundsbelyst tangentbord , ser ut och ha sköna knappar med.
http://www.youtube.com/watch?v=yrRSnH0rREM&feature=related

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Brytare: Vilken slags brytare fördrar ni till spel/vanligt användande.

Bruna eller röda. Kanske blåa/svarta för F-tangenter osv.

Skrivet av ODDNAME:

Knappar: Vad vill ni se på tangentbordet, ska den klara vissa funktioner som är vanliga eller kanske inte annars finns?

Jag klarar mig utan makrotangenter, men några små, välintegrerade mediatangenter bör finnas där.

Skrivet av ODDNAME:

Mervärde: Ska den erbjuda något mer än just tangentbordsfunktion? T ex USB-hubb?

Hörlursuttag är IMHO bortkastat. Hub kan vara OK, men isåfall minst två uttag och allra helst USB 3.0 och framtidssäkrat från början.

Skrivet av ODDNAME:

Prisklass: Vettiga tangentbord kostar runt +1000 med mekaniska brytare, anser ni detta rimligt eller vill ni betala mindre.
(Smålänningen i oss alla vill väl givetvis ha det gratis, men det går ju ej

Tusenlapp är OK om det är en riktig kvalitetsbräda.

Skrivet av ODDNAME:

Utseende: Försöka förklara utseendet som önskar av ett tangentbord som i era ögon är "snyggt, stilrent, modernt" vad ni letar efter helt enkelt.

Jag skulle vilja få ner höjden på tangenterna så mycket som möjligt, med en låg montering och ev tangenter med lite extra låg profil... Hitta kompromissen på arbetshöjd som gör att även scissor-key älskarna (laptopstuket) kan tänka sig prova ett mekaniskt. Det bör ge tangentbordet ett mer slimmat intryck och en skönare arbetsvinkel utan att behöva krystade handledsstöd.
Fixa även en mycket robust bas i alu eller plast som ser/känns påkostad ut och som absolut inte sviktar, knakar osv. Lägg extremt mycket kvalitetskontroll på att tangenter osv inte är skeva, och se till att långa tangenter (space, shift mm) har den bästa lösningen för att de ska röra sig så konsekvent som möjligt. Plus se till att de har text som håller utan att slitas. Det måste kännas lyxigt att använda brädan. Spara inte en ynka spänn på detta!

Layouten bör i grunden vara standard. Tenkeyless får gärna finnas som option, men jag trivs rätt bra med mina numeriska tangenter.
Raka enkla linjer och minimalistisk stil föredrar jag. Kompakt layout utan slösaktiga ytor. Inte tråkplast, men å andra sidan så går även pianolackat på ytor där man har händerna bort! Samtidigt behöver brädan sticka ut lite, och bör nog inte vara för "tråkstandard" i utseendet. Bakgrundsbelysning är inte nödvändigt, utom möjligen i toppmodellen.
Nått sånt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Javisstja - bakgrundsbelysning hade varit nice. INTE i någon färg som t ex blå som är skitsvår att fokusera på i mörker (VW har eller hade iaf dille på blå instrumentbelysning och det var ju vedervärdigt). Vit eller grön föredras - justerbar ljusstyrka - vissa gillar ju att sitta och "sola" - andra inte.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Blå tycker jag e mest behaglig av alla ljus, däremot Röd e den mest jobbiga färgen som finns.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Skrivet av Anaii:

Jag har kollat på det och det ska tydligen finnas med svensk layout och med flera olika brytare att välja på. Red ska tydligen komma snart.

Men jag vill gärna testa ett tb innan jag köper och jag har hittills inte hittat något fysisk butik som säljer dem. Du (eller någon annan) råkar inte känna till någon?

Dessvärre inte - och jag tror inte att någon på SweClockers har det tangentbordet heller, men alla videorecensioner säger att det är ett ypperligt tangentbord, så jag kanske tar och köper mig ett sådant senare..

Man kan ju hoppas på att SweClockers köper ett till kontoret och testar det

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Hedersmedlem

Brytare: Cherry MX, mest van vid Clear och Black men eftersom det är "lätt" att byta så spelar det inte någon större roll.

Knappar: För det första, gjutna tangenttoppar! Omöjliga att slita ut om man inte lyckas nöta ner nån millimeter av plasten. Gärna helt slät yta utan någon textur och lagom skålning.

Mervärde: Stabilt byggt, PS/2-anslutning med möjlighet till USB för de som föredrar det, nkey-rollover är självklart. Extraknappar, njäaeeee.. i så fall helt utanför standardlayouten och inga "dubbelknappar" med fn-tangent som riskerar att krångla ihop med invanda användningsmönster.

Prisklass: Runt tusenlappen och något mer om det är rätt i alla avseenden och håller lika länge som de äldre cherry-tangentborden från tidigt 90-tal.

Utseende: Enkelt, avskalat. Vanlig svensk/engelsk standard på layouten. Det vore guld värt med samma layout som Cherry G81-1800. I stort sett lika smalt som ett tenkeyless, men med numpad och närmare till pgup/pgwn/home/end/insert/delete. Mycket snabbjobbat!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Har ett Filco tenkeyless med bruna MX, underbart tangentbord. Men det är som sagt en smaksak vilken typ av brytare man gillar, det går att beställa med andra brytare. Dock lite dyrt men imho väl värt pengarna. Högt så handledsstöd behövs.

http://www.keyboardco.com/keyboard_images/filco_tenkeyless_sw...

Beställde faktiskt ett exakt sånt igår (bruna) + filcos handledstöd i läder. Tyckte det såg sjyst ut även om det var dyrt.

Bara att vänta och hoppas det uppfyller mina förväntningar

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk

jag skulle vilja ha ett som ser utt som qpad mk85. Fast med svarta brytare. och byta ut dom röda dioderna till dioder som man kan bestäma vilken för dom skall ha. pris 1000-1500 kan jag tänka mig. då har man ett gamalt stil som är snygt

Permalänk
Medlem

Brytare: mekaniska, men inte för långt slag.

Knappar: INGEN NUMPAD, jag har letat och fortsätter leta efter ett sådant med vit försiktig belysning

Mervärde: bra tyngd är önskvärt och rejält stabila fötter som går att justera i höjd, den vita försiktiga belysningen med justerbar styrka. Ska det finnas mediaknappar kan dom få sitta tillsammans med en lös numpad (så kan jag slänga skiten O.O)

Prisklass: ca 1000:- är ok för mig

Utseende: Apples tangentbord tycker jag är stilrena och snygga och har den typ av belysning jag gillar.

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem

Brytare: Cherry MX White

Knappar: Knapparna ska vara standard i svensk layout. De ska helst luta någon grader. Windows knappen ska se ut som en flodhäst. (lol)

Mervärde: Naa, inget speciellt här. Håll det stilrent.

Prisklass
: Skulle kunna betala mellan 700 - 1000 kr för detta tangentbord.

Utseende: Version 1: Självaste knapparna ska vara svarta med vit led belysning och ramen ska vara vit. Version 2: Svart ram, svarta knappar och vit led belysning. Ramen ska se helt enkelt simpel ut.

EDIT: Det vore nice och ha typ en stålbit på baksidan med sitt namn ingraverat som på Alienware datorerna.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem

En bild säger mer än tusen ord.

Föll för detta för "många" år sedan, och har ännu inte sett något som har fått mig att ens överväga ett byte! Det är perfekt. Inga direkta nackdelar som jag anser bekymrar mig. Tog några dagar att vänja sig vid de platta knapparna, men sen var jag såld, och kunde inte gå tillbaka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av L'ombra:

En bild säger mer än tusen ord.
Föll för detta för "många" år sedan, och har ännu inte sett något som har fått mig att ens överväga ett byte! Det är perfekt. Inga direkta nackdelar som jag anser bekymrar mig. Tog några dagar att vänja sig vid de platta knapparna, men sen var jag såld, och kunde inte gå tillbaka.

Sånna där har man gått igenom några stycken, tror jag var uppe i drygt 6st trasiga före jag gav upp och började köpa andra tangentbord. Men sköna var de, tills man kom på att mekaniska brytare fanns.

Mitt drömtangentbord skulle vara ett Topre Realforce tenkeyless, fast med valfria brytare istället för topres brytare, typ ergoclear brytare eller kanske bucklingspring.

Permalänk

Brytare: Cherry MX Blue. Skriver mkt så det är skönt. Annars funkar Brun. Kan tänka mig röda

Knappar: Blanka tangenter. Inga tryck på. Eller som Filco Ninja. Tryck på framsidan av knapparna

Mervärde: Inget lull lull!

Prisklass: Runt 1000 kr låter bra om det är bra kvalite på tangentbordet

Utseende: Likt ett Filco. Inget lull lull. Standard knappar. Braided cable. Röda Leds för numlock osv. Eller inte starka leds iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

En bild säger mer än tusen ord.
Föll för detta för "många" år sedan, och har ännu inte sett något som har fått mig att ens överväga ett byte! Det är perfekt. Inga direkta nackdelar som jag anser bekymrar mig. Tog några dagar att vänja sig vid de platta knapparna, men sen var jag såld, och kunde inte gå tillbaka.

De verkar ha slutat sälja UltraX serien. Någon som känner till ett mer eller mindre identiskt tangentbord? Det är lätt bland de skönaste tangentborden jag haft!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C