Jättekonstigt datorhaveri, kan det vara mitt 6950? Vad göra?

Permalänk
Medlem

Jättekonstigt datorhaveri, kan det vara mitt 6950? Vad göra?

Hej, försökte hitta liknande trådar om detta men var lite svårt att söka på.

Jag har ett ASUS P5Q-E moderkort, en E8400 processor och ett Gigabyte 6950-kort (2 Gb). Igår fick jag en bluescreen och en omstart, fast bilden kom inte tillbaks. Vid upprepade bootförsök hörde jag att PC Speakern inte ens pep vid minneskoll som den brukar, man hör att datorn går inte in i Windows heller (inget hårddisk-ljud). Så jag tog ut grafikkortet, stoppade in det igen, och startade, och då fick jag bild och Windowsboot. Så var jag i Windows (7) i kanske två timmar och sedan hände det igen. Ingen boot och ingen datoraktivitet förutom fläktarna.

Jag har inte konvertat kortet till ett "6970", även om jag har lust snart för Skyrims skull, och processorn var bara lite överklockad genom BIOS, från 3.0 till 3.16 GHz kanske, så varför händer detta med en omstart och bildbortfall, som bara återställs (tillfälligt) om man tar ut och stoppar i kortet? Och hur kan datorn veta att jag dragit ut och stoppat in kortet? Strömmen är ju urdragen.

Ingen Windows Update-nyhet har kommit på en månad, jag har inte varit inne i Regedit eller MSConfig, vet inte vad som framkallar detta.
Jag kan tyvärr inte testa kortet på någon annan dator, ingen av datorerna på jobbet har ett tillräckligt starkt strömagg.

Tips?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Hedersmedlem

Det skulle kunna vara kortet som inte funkar fullt ut. Klarar du att spela/benchmarka med datorn?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)