Permalänk
Medlem

Projekt: Lian Li mAtx dator

Detta blir lite av en löpande bygglogg efterhand som framsteg görs. Då jag ofta jobbar långa dagar så blir det eventuellt lite skralt med uppdateringar till en början. Bilder kommer tyvärr tas med en mobilkamera, slutprodukten kommer dock fotas med någon form av systemkamera.

Jag har på senaste tiden gått genom en hel del chassi, bl a FD R3, FC Core 3000 och nyligen Antecs P280. Jag har länge velat modifiera ett chassi men inte kommit till skott innan, men nu är det dags. Jag har alltid varit en "trial and error" kille när det kommer till att mäta och få saker noga. Dock ska jag anstränga mig för att verkligen få det rätt och precist första gången.

Hårdvara:
Lian Li PC-V351 svart
i5 2500k
Asus Maximus Gene-z
Gainward 570 1280mb med Artic Cooling kylare
2x4gb xms3 1600mhz
Corsair AX850
1TB Samsung spinpoint
1 Corsair SSD 60gb
1 OCZ SSD 60gb
Antec Kühler 620 PnP
Fläktkontroller från Scythe
Scythe Gentle Typhoon 1450rpm (antal inte bestämt)
Eventuellt medföljande LL fläktar, beroende på hur effektiva de är.

Jag smygstartade lite igår och borrade bort några popnitar till hårddisk och dvd / enhetshållaren som sitter i taket. Denna ska inte användas alls då den tar upp en hel del utrymme och jag kommer inte sätta i en optisk enhet.

Saker som ska göras:

Tillverka (eller plocka) en smidig hårddiskhållare till min mekaniska disk och på något smidigt sätt se till att resonans inte letar sig ut i chassit. Eventuellt försöka få plats med SSD'erna på hållaren med, annars monteras de där det finns plats.

Skära ut hål för insug och utblås. Just nu finns det 3 fläktplatser, 2x120mm och 1x80mm, standardsetupen är det 80mm in och 120mm ut. Jag hade tänkt ha PnP som utblås på en av 120mm platserna, utblås på den andra 120mm, 80mm som insug samt 2x120mm som insug.

Fronten består av själva ramen samt en lite tjockare aluminiumskiva utan på, det blir inget vidare luftflöde, varken in eller ut så denna kommer troligen flyttas ut någon cm med distanser.

Hela ramen kommer bli ganska ostabil när innandömmet är borta, därför kommer jag förstärka ramen med ett extra lager aluminium på insidan.

Kommer ge mig på gravering också, till en början på en av sidornas insida för träning, sen får jag se om det blir bra eller ej, såfall kommer utsidan få sig en omgång.

Eventuellt sätta plexiglas där luckorna till optiska enheterna sitter nu, så man får lite smakfull insyn. Inga LEDs eller liknande kommer användas.

Nätagget köpte jag av en på swec markanden, han hade gett sig på att sleeva men tröttnade halvvägs, vilket jag kan förstå. Jag kommer dock ge mig på att sleeva så det blir snyggt (även om det knappt kommer synas) Färgschema är svårt, tar gärna emot tips och ideér.

Permalänk
Medlem

Första omgången bilder:

Chassit precis urpackat, stilrent och lagom stort.

Markerat upp vilket som ska kapas av, dock ska inte allt innanför tejpen bort. Kommer lämna en liten ram för att hålla den stabil.
Hade inget blad till sticksågen som är till plåt hemma... provade klippa med en plåtsax (vad tänkte jag där) tur att det är en del som ska av.

Chassit tömt, finns gott om plats för hårdvara nu.

Kommer trots allt använda hållaren till frontfläktarna, kommer sitta 2x120mm insug och fläktfilter. Dessa kommer monteras mot framsidan av chassit, istället för inåt burken då grafikkortet kommer ta emot (och det blir mindre plats för kablar)

Dold text

Kollar färger på djungelapa nu, svårt att bestämma mig som vanligt.

Permalänk
Medlem

ser riktigt snyggt ut, och det kommer nog bli riktigt bra:)
kan dock inte det där med sleeve så bra, men det finns det folk här som kan bra.

Ska följas!:D

Permalänk
Medlem

Oj, såg att några bilder var upp och ner... aja, fötterna borde ju indikera vilken sida som är botten.

Jag är faktiskt förvånad över hur stabil chassit är utan något innandömme, dvs hårddiskhållare, fläkthållare i fronten samt hållare till optiska enhetern som sitter popnitat för att ge extra stadga. Var lite orolig över att den skulle vara lite vek men inte då.

Planen för luftflödet är också ändrat, de två 120mm fläktarna i fronten kommer agera insug, med fläktfilter. Utsuget kommer från cpu kylarens PnP samt 80 mm fläkten i bakdelen. Även PSU kommer suga ut lite luft. Borde ge mer luft in än ut, annars får jag öka rpm i fronten alternativt lägga till en 120mm i sidan eller liknande.