Kan ej aktivera Crossfire med mina 6950s.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2008

Kan ej aktivera Crossfire med mina 6950s.

Fick mitt andra grafikkort (se sign.) med posten idag. Jag tryckte i kortet i den andra pci-e porten och sätte dit Crossfirebryggan. Sedan sätte jag igång drivesweeper och rensade drivrutinerna. Efter denna procedur installerade jag CCC. Problemet är nu att jag inte kan aktivera Crossfire i CCC, jag har inte ens alternativet att göra det.

Jag har försökt med att byta plats på Crossfirebryggan, det fungerade ej. Det fungerade inte med att rensa drivrutinerna för att installera dem på en annan disk. Varken GPU-Z eller MSI Afterburner hittar det andra grafikkortet.

Lite information om min dator:
- Har de komponenterna som i min sign + Corsair 8GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz vengance lp.
- Windows 7 64bitar installerat på min SSD

Nu efter ett par frustrerande timmar med att försöka fixa detta problem som en äkta hemmafixare, så kommer jag nu hit och undrar om någon här på Sweclockers har några tips.

Problemet är alltså att jag inte kan aktivera Crossfire.

Tack på förhand - 51eYez.

Nanananananananananana.....nananananananananana.... BATMAN!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm, Sverige
Registrerad
Jul 2001

Hittas båda korten i enhetshanteraren? Kanske finns det någon option i bios för att aktivera den andra PCIEx-porten? Om det inte hjälper - uppdatera bios till senaste version.

Litet projekt

yayaya I am Lorde yayaya

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Eftersom du så detaljerat beskrev installationsförloppet och där ändå inte stod något om strömsladd så frågar jag; Har du satt i strömsladden?

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2010

Testat med en annan crossfire brygga?

Dator: Intel S2600CP2J, 2x Xeon E5 2670V1, 128GB DDR3 1600MHz ECC, RX 480 8GB, EVGA Supernova G2 750W
Ljud: O2+ODAC, HD650, Blue Snowball.
Laptop: Sony Vaio PRO 13. Telefon: OnePlus One

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av CCWarlock:

Hittas båda korten i enhetshanteraren? Kanske finns det någon option i bios för att aktivera den andra PCIEx-porten? Om det inte hjälper - uppdatera bios till senaste version.

1. Bara ena kortet syns i enhetshanteraren.
2. Finns ingen alls option för att aktivera någon PCIE-port i bios.
3. Då ska jag testa att uppdatera bios.

Skrivet av Rydisen:

Eftersom du så detaljerat beskrev installationsförloppet och där ändå inte stod något om strömsladd så frågar jag; Har du satt i strömsladden?

Jag har till och med sätt in båda kablarna.

Skrivet av bjinko:

Testat med en annan crossfire brygga?

Nej det har jag inte, ska testa alldeles strax.

Edit: en annan crossfirebrygga hjälpte inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Dec 2011

vad händer när du ploppar i skärm kabeln i andra grafikkortet?
prova endast med det nya grafikkortet så det funkar (misstänker att du redan testat det)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Rydisen:

Du hade delvis rätt. När jag kollade diverse kablar så hittade jag ett fel, det var en glapp strömkabel som satt i nätagget. Bytte snabbt ut denna, tur att man äger ett modulärt nätagg.

Case closed, tack för alla svar.