1 st 7990 vs 2 st 7970?

Permalänk
Avstängd

7990
för 2560 upplösning.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Flopper:

7990
för 2560 upplösning.

a vill du ha troligtvis ett kort som låter som en grävmaskin och har temp på väldigt höga nivåer.

SKulle alldrig i hela mitt liv köpa mer dubbla GPU kort för att det är helt sämst när man ska uppgradera.

OM man inte köra 7990+7970 men då vill man nog ha vatten på båda.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Egentligen inte, men om man har v-sync på måste man ha något som inte drar för mycket prestanda relativt till kraften man har. Microstuttering beror på något som heter AFR, Alternate Frame Rendering. Detta betyder att när dina två grafikkort ska visa något på skärmen så turas de om att visa varje bild. Om du har v-sync på och då visar 60 bilder i sekunden betyder detta att varje grafikkort renderar 30 bilder var per sekund, i tur och ordning. I teorin uppstår inte ms om grafikkorten är perfekt synkade, men i praktiken blir det inte så.

Alltså innebär det här att om det hade fungerat perfekt så hade varje kort tagit exakt 1/30 sekund på sig att visa varje bildruta. Efter att grafikkort 1 har renderat 30/30 bilder och grafikkort två precis har blivit färdig med den 30:e bilden, har det gått en sekund i verkliga livet. Sen börjar de om, och grafikkort 1 renderar bild 1/30, och grafikkort 2 renderar sin 1/30, sen renderar grafikkort 1 bild 2/30 och så fortsätter det till sekund 2 har gått.

Med andra ord ska det ta 1/30 (en trettiondels) sekund för varje grafikkort att rendera EN bild. Två bilder blir 2/30 sekund, tre bilder blir 3/30 sekund etc. när det har gått en sekund har 60 bilder totalt blivit renderade, och tillsammans över tid får man ett bildflöde.

Problemet som är känt som microstuttering uppstår eftersom varje bild inte tar lika lång tid på sig att renderas. Säg att vi börjar från början, med bildruta 1. Alltså har grafikkort 1 som uppgift att rendera sin 1/30, och den gör det på 1/30 av en sekund. Grafikkort 2 gör samma sak med sin 1/30, men sen börjar det bli lite fel. Grafikkort 1 är uppe i 5/30 men renderar inte den bilden på 1/30 av en sekund utan något långsammare, säg 1/60 (hälften så snabbt). Detta betyder att grafikkort 2 måste vänta på grafikkort 1 innan grafikkort 2 kan rendera sin bild. Tänk på att bilderna inte kan renderas i förväg, utan görs "på beställning". Detta resulterar till slut, när 1 sekund har gått, att inte alla bilder har kommit ut i tid, och därför har man under den sekunden kanske 30 FPS istället för 60 FPS. Nästa sekund kanske kortet tar igen det, och då får man kanske 90 FPS, tredje sekunden kanske den är nere på 30 FPS igen, och så fortsätter det. Detta var en överdrift, men poängen tydliggörs. För ögat ser det inte ut som att det flyter på, men datorn visar ändå en hög FPS. Varför? Eftersom den tar ut alla FPS och visar bara genomsnittet. Alltså kan datorn visa att du har 75 FPS (i genomsnitt!) men ändå ser det ut som att du bara har 40 FPS. Detta problemet existerar inte på enskilda grafikkort, då samma kort renderar alla bilder.

Säg att du istället har tre grafikkort (eller två riktigt snabba grafikkort, utan v-sync). Då kommer samma sak hända, men din FPS kommer att vara så hög att det kvittar. Du kanske pendlar mellan 80-200 FPS, med genomsnittet på 140 FPS, och det kommer för ditt öga se ut som kanske 80-90 FPS, men det är så högt så att det stör inte. Det flyter alltså på. Om man har v-sync stryper man bilderna till max 60 bilder (frames) per sekund, och lägsta-FPS hamnar under det.

Ju lägre max-FPS man har, desto mer syns microstuttering.

Ursäkta för den långa texten, men jag hoppas det är lite tydligare nu.
En artikel som förklarar det med bilder på ett mycket bättre sätt än vad jag gjort.

Tack du är en pärla som kunde få en novis att förstå
Mycket väl beskrivet. Då behöver jag inte oroa mig för att skaffa två kort nu känner jag i alla fall.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Microstuttering ( INTE "Ms") kan ju enklast förstås om man säger att gpu #2 nån gång per tusende frame råkar göra en dublett av bilden på gpu #1 och då upplevs den som Microstutter, microlagg.

Permalänk
Medlem

Jag har ett exempel här så kan vi se om det är Microstuttering vi pratar om eller något annat.

Jag är en sådan person som måste ha Vsync på för att jag stör mig något ohyggligt på den screentearing som uppstår om Vsync inte är påslaget. Säg att jag kör lite Skyrim och märker då att när jag är inomhus och rör kameran något mot en vägg eller ett hörn (säg ½ meter ifrån) så märker jag av stuttering trots att MSI Afterburner säger 60fps. Samma om jag tittar ned mot marken i en grotta så upplever jag stuttering men tittar jag upp så försvinner det. Det finns ett program som heter Dxtory som är en FPS limiter. Jag kickar igång det och kör Skyrim och tittar mot samma vägg som tidigare, stutteringen är som bortblåst.

Har detta med Skyrim att göra?

Annars tycker jag verkligen inte jag märkt av något stuttering på det sättet även om jag har halvlångsamma kort (förutom FPS drops men det beror på drivrutiner, t ex skillnaden mellan 12.1 WHQL och 12.3RC). Tänkte bara på detta i relation till Jean-Luc Picards teori.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9