Permalänk
Medlem

Bygglogg: Kompakt HTPC

Tjohej!
Då var det äntligen dags att sälla sig till skaran av moddare med ett ärligt försök till bygglogg!
Som det framgår av titeln så är det ett kompakt bygge som står på schemat, närmare bestämt en HTPC för främst film. Då jag har en tendens att ivrigt påbörja en massa projekt utan att göra klart dem så har jag väntat lite med att starta en bygglogg, detta för att inte svika alla kära "SweC:are" med ett oavslutat projekt. Det innebär alltså att jag redan tjuvstartat lite... Men nog om det, här följer en liten beskrivning av bygget och vad som komma skall.

Hårdvaran införskaffades för rätt längesedan och är som följer:

  • Zotac ION ITX A-E

  • A-Data 2048MB 800MHz

  • Samsung 8X Slot-In, SATA Slim

  • Samsung 250Gb 2.5" 5400rpm

  • Seagate 320Gb 2.5" 5400rpm

Planen var från början att bygga ett chassi helt från scratch med lite specialfunktioner såsom inbyggd touchscreen. Då jag inte fick tag i en fungerande adapter till lcd-skärmen så rann bygget ut i sanden och har sen dess sett ut såhär:

Inte särskilt charmerande, men den gör sitt jobb!

Efter att ha levt med kartong-datorn ett tag så började jag leta efter passande chassin. Det jag sökte var ett kompakt litet chassi som rymde de komponenter jag hade. Det visade sig att det var lättare sagt än gjort, de som faktiskt rymde sakerna bra var alldeles för stora i mitt tycke. Jag kom då på den briljanta idén att man kanske skulle kunna modda ett chassi som "nästan" passar för att klämma in allt! Jag menar, vad är det roliga i att allt passar från början?

Chassit som valdes blev ett Emko Case EM-150, även benämnt Cheese Case. Kanske inte det snyggaste valet, men billigt och relativt lättarbetat. Alla dessa hål bidrar ju även till en massa monteringsmöjligheter!
Tänkte att det kanske är bra att be om ursäkt för bildkvalitéten på en gång, tyvärr är mobilkameran det enda jag har att tillgå för tillfället...

Någon slags storleksjämförelse. (Ja, chassit är uppochner på bilden..)

Chassit är byggt för att husera ett Mini-Itx moderkort samt en 2.5" HDD, no more, no less.
Målet är dock att få plats med alla dessa delar:

Kan nog bli väldigt trångt och mysigt!

Provmontering av moderkortet. Ser redan fullt ut..

Chassit har ett förborrat hål för Wi-Fi antenn, är osäker på om jag kommer använda det då är inkluderat på "backplaten".
Kanske placerar kontakten för strömadaptern där istället, åsikter?

En liten idé om hur hårddiskarna skulle kunna monteras, dock var chassit kortare än förväntat.
Dessa hårddiskar kan monteras vertikalt utan att ta skada hoppas jag? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Totalrensade chassit för att skapa mer utrymme.

Fortfarande för lite plats för att montera hårddiskarna på det viset.

Chassit är dessutom några millimeter för lågt, detta ska åtgärdas och jag drar då nytta av att chassit är delbart på mitten.

Funderar kring placeringen av dvdläsaren.

Efter ett tag kom jag fram till en lösning som skulle kunna fungera. Jag monterade dit plåten som ursprungligen var till för fäste av hårddisk, jag vände dock på plåten och fick på så vis ett perfekt fäste för dvdn. Kommer troligen att tillverka en egen plåt bara för detta ändamål, istället för att modifiera originalet. Dvdn kommer således att matas från sidan av chassit, vilket gör att ett spår måste fräsas upp.

Hårddiskarna skulle då kunna monteras på följande vis:

Frågan är ju nu om det fungerar att placera dvd-läsaren så tätt ovanpå cpu-kylaren? Åsikter på detta?

Provade att sätta ihop allt, och visst fungerar det! Som sagt så måste överdelen monteras ett par millimeter högre på grund av hårddisken som står vertikalt, men det borde gå att lösa. Kanske med någon schysst list som täcker "gapet" som uppstår?

Borde kanske även nämna att fronten antagligen kommer få någon slags face-lift!

Detta var allt jag hade att komma med för tillfället, men jag lovar att uppdatera med så mycket som jobb och högskolestudier tillåter!

Visa signatur

// X

Permalänk
Medlem

Ser ju ut att vara gott om plats ovanpå den liggande hårddisken för den du har stående nu.
Sen så tror jag att hålet i chassit faktiskt är till för just ström till PSU
Och där din stående disk är nu så skulle du ju kunna trixa dit en utsugsfläkt (en tunn jäkel då) som med lite plast/papp skivor över CPU flänsen fixar CPU kylning, utan den nuvarande fläkten då

Permalänk
Medlem

Det har du ju alldeles rätt i! Provade att ha båda hårddiskarna där den liggande var placerad, och det kan faktiskt fungera. Känns ju dock som att man inte vill placera hårddiskarna för tätt intill varandra dock. Då slipper jag dessutom höja chassit lika mycket, kanske tillochmed går att få ihop ändå. Tackar för idén!

Visa signatur

// X

Permalänk
Medlem

Så lite så
En liten glipa mellan diskarna borde räcka fint, 2.5" saker är ju ganska tåliga.
Är du ändå orolig så kan du ju skruva dom på var sin sida av en alu-plåt.
Bara spånar lite, du gör såklart som du vill

Permalänk
Medlem

Gjorde en snabb CAD-modell över fästet till dvdn, ska fundera ut ett passande fäste för hårddiskarna också.

Återkommer senare med lite uppdatering kring monteringsidéer och utformning.

Visa signatur

// X