Koppla in NAS och Boxee box

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Koppla in NAS och Boxee box

Är i princip okunnig kring allt som har med datorer att göra (med andra ord jag behöver hjälp).

Jag har tröttnat på att bränna dvd-skivor och springa med USB-minnen mellan datorn och tvn så jag har köpt en D-link DNS-320 och en Boxee box. Vet att det kanske inte den bästa NAS:en men jag har inte så höga krav. Jag har lite frågor men den första är nog ganska grundläggande; hur kopplar man in detta? HDMI kabel mellan Boxeen och TV:n, "internetkabel" mellan Boxeen och routern samt "internetkabel" mellan NAS:en och routern, eller?

Jag har även läst lite om gigabit routrar och förstått att det ska gå snabbare med en sådan. MEN gör en sådan router att det går snabbare i överföringen mellan NAS:en, boxeen, tv:n och datorn trots att man har en ganska kass internetuppkoppling (Comhem Bredband Medium)? Tips på bra och billig sådan (om ni tror att det behövs)?

Vet inte om det här är hel fel tråd att posta i, ber om ursäkt annars. Stort tack på förhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Du tänker rätt om hur du ska koppla sakerna.
Och "alla" nyare routers har ju inbyggds gigabit switchar så det är ju ingenting du behöver oroa dig för.

http://www.dustinhome.se/asus-rt-n56u-gigabit-dualband-wirele...
Är känd som en väldigt bra och snabb router.
Men det finns såklart andra och billigare som funkar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Aug 2006

Min NAS kör bara i 100 Mbit och det är inga problem mellan den och boxee'n. Du ska ju bara streama över nätet. Det kommer att funka fint ihop!