Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2010

SLI ?

är SLI Som det ser ut som? man samman kopplar 2 grafikkort för att kunna använda båda till en skärm?
så man kan koppla in en skärm till ena grafikkortet så används båda för att jobba?

CPU: Intel Core i5 4670K | GPU: EVGA Geforce GTX 780 | MOBO: AsRock Z87 Pro3 | PSU: Fractal Design Integra R2 750w |
RAM: Corsair Vengeance Low Profile 2x4gb | CHASSI: Fractal Design Define R4 White Window | SSD: Samsung 840 250gb |
HDD: Seagate Barracuda STX000DM001 2TB + 3TB | CPU-FAN: CoolerMaster Hyper 212 Evo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av felix-97:

är SLI Som det ser ut som? man samman kopplar 2 grafikkort för att kunna använda båda till en skärm?
så man kan koppla in en skärm till ena grafikkortet så används båda för att jobba?

hur man konfigurerar skärmar i sli är ett eget kapitel men grundprincipen med sli är som du säger att låta 2 kort jobba tillsammans för att öka prestandan

//SchaaSchaa

"Gullet" {Switch 810 vit} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 3820} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Asus GTX 770 DC2 SC (SLI)} {Evga GTX 460 (PhysX)} {Corsair AX1200i} {Phanteks PH-TC14PE} {Samsung 850 256 GB} {6 TB HDD }

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

SLI heter Nvidias teknik för att koppla ihop 2 st grafikkort för att sammarbeta. Hur många skärmar du har kopplade till dem har ingen betydelse. CF (Crossfire) heter AMDs motsvarighet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2010

Men så man kan koppla ihop alla kort med SLI som är från Nvidia? såsom asus, geforce osv.?

CPU: Intel Core i5 4670K | GPU: EVGA Geforce GTX 780 | MOBO: AsRock Z87 Pro3 | PSU: Fractal Design Integra R2 750w |
RAM: Corsair Vengeance Low Profile 2x4gb | CHASSI: Fractal Design Define R4 White Window | SSD: Samsung 840 250gb |
HDD: Seagate Barracuda STX000DM001 2TB + 3TB | CPU-FAN: CoolerMaster Hyper 212 Evo

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av felix-97:

Men så man kan koppla ihop alla kort med SLI som är från Nvidia? såsom asus, geforce osv.?

Det måste vara samma grafikchip på kortet och samma mängd minne på det. Tillverkare spelar mindre roll, men kan ibland ställa till det.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Jalle64:

Det måste vara samma grafikchip på kortet och samma mängd minne på det. Tillverkare spelar mindre roll, men kan ibland ställa till det.

för att förklara lite bättre då han inte kan något.. Du måste ha 2 kort av samma modell om man säger så.. Till exempel 2x gtx 570.. Du kan inte köra crossfire med 2 olika kort som till exempel gtx 570 och sedan ett gtx 560..
Sen från vilken tillverkare det kommer som till exempel (ASUS, zotac, HIS) osv spelar ingen större roll..

Chassi: Phanteks P300, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX Z370-F, CPU: Intel Core i5 8600K @5.2ghz 1.36v, CPU Kylning:Corsair h110i, GPU: Gigabyte Aorus Geforce GTX 1060 6GB , RAM:Corsair Vengeance LED Red 16GB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]HDD: Skärm:Acer Predator XB271HU 165Hz, BenQ TFT 24" XL2410T 120Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2008

Inte för att vara grinig, men om folk hade orkat spendera två minuter på wikipedia innan de postade trådar, så skulle inte forumet översvämmas av väldigt grundläggande frågor som besvarats om och igen.

Ett tips är du (och alla andra som råkar ta åt sig av kritiken) först läser på i några minuter, sedan postar ni inlägget för att få hjälp att reda ut de detaljer ni inte lyckades få insikt i genom att läsa själva.

Här har du lite info, mer finns på engelskspråkiga wiki: http://sv.wikipedia.org/wiki/Scalable_Link_Interface

Skrivet av Jalle64:

Rätta mig om jag har fel, men nog fungerar det bra med olika minnesmängder?
Det som händer vid olika minnesmängder är väl att konfigurationen begränsas till mängden på kortet med minst vram?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Jory89:

Inte för att vara grinig, men om folk hade orkat spendera två minuter på wikipedia innan de postade trådar, så skulle inte forumet översvämmas av väldigt grundläggande frågor som besvarats om och igen.

Ett tips är du (och alla andra som råkar ta åt sig av kritiken) först läser på i några minuter, sedan postar ni inlägget för att få hjälp att reda ut de detaljer ni inte lyckades få insikt i genom att läsa själva.

Här har du lite info, mer finns på engelskspråkiga wiki: http://sv.wikipedia.org/wiki/Scalable_Link_Interface

Det som händer vid olika minnesmängder är väl att konfigurationen begränsas till mängden på kortet med minst vram?

Tyckte jag googlade och höll på och sökte i forumet utan att hitta så jag startade en tråd

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Jory89:

Ja det var så förr när det gällde SLI, men det kan ju ha ändrats sedan ett tag?! CrossFire funkar med olika mängd minne iaf.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2011

Kollade upp på Nvidias hemsida, det står att man kan ha två kort med olika VRAM, men att det kan bli ostabilt.

"Can I mix and match graphics cards with different sizes of memory?

When purchasing a second graphics card, you should try to match the memory size so that you are ensured full value and performance from your purchase. However, while it is not recommended, NVIDIA does offer the flexibility to run graphics cards with different sized memory by using CoolBits. Using CoolBits (value set to 18), you can force both of the cards to use the lower of the two memory sizes and operate them together in SLI mode. When dissimilar memory sizes are enabled to work together using CoolBits, the effective memory size for each card becomes the smaller of the memory sizes."

http://www.geforce.com/Hardware/Technologies/sli/faq#c19

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av felix-97:

Tyckte jag googlade och höll på och sökte i forumet utan att hitta så jag startade en tråd

Hur kunde du missa wikipedia när du "googlade" ?

CPU: 4670k @ 4GHz | GPU: GTX760 2GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av felix-97:

JAg googlade just SLI, det är väldigt svårt att missa... väldigt enkelt att bara klicka på första wikipediaartikeln du får upp.

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold