Byta från nVidia till ATI

Permalänk
Medlem

Byta från nVidia till ATI

Som titeln säger. Så skall jag byta mitt nVidiakort till ett Radeon 7970.
Behöver jag tänka på något vid installation? Förr i tiden blev ju datorn tjurig om man bytte mellan de båda tillverkarna , om man inte var noga med att ta bort ALLT vad rester av den gamla drivaren hette.
Ofta rekommenderade man en total ominstallation...
Är det fortfarande så? Eller räcker det med att jag helt enkelt tar ut det gamla och sätter i det nya och installerar dess drivrutin?

(ja, det är nog mer än tio år sedan jag körde nått annat än nVidia...)

Permalänk
Medlem

Jag har också gjort detta bytet mellan Nvidia och AMD som det heter idag ( ATI för några år sedan ).
Jag skulle nog rekomendera att omformatera ( Windows standard typ ) vid varje hårdvarubyte, iaf mellan tillverkare.
Men det går att bara ta bort dina gamla drivers och köra med ett program som typ CCcleaner eller liknande, och se om det funkar bra ( om inte kör omformatering ).

MVH Robert

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det är lika tjurigt idag. Använd driver sweeper, avinstallerar ALLT och rensar även registret etc.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

Du behöver endast avinstallera nVidias forceware i kontrollpanelen.... Sedan stänger du av burken och startar om den med dit AMD (inte ATi ) Radeonkort i burken. Sedan installerar du Catalysten du plockat hem innan bytet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Ska sanningen fram så måste du egentligen inte avinstallera någonting alls. Detta då Windows 7 kan ha två olika grafikkortsdrivrutiner från olika tillverkare installerade samtidigt, helt utan problem.

Med det sagt så är det ju onödigt att ha kvar Nvidias drivrutin om du inte har ett sådant grafikkort i din dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Ska sanningen fram så måste du egentligen inte avinstallera någonting alls. Detta då Windows 7 kan ha två olika grafikkortsdrivrutiner från olika tillverkare installerade samtidigt, helt utan problem.

Med det sagt så är det ju onödigt att ha kvar Nvidias drivrutin om du inte har ett sådant grafikkort i din dator.

Hoppas han inte har VISTA då

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag bytte bara ut korten, startade upp i felsäkert läge (fick BSOD vid "vanlig" uppstart, skyller detta på Nvidia-drivers), driversweeper->ta bort allt grafik-relaterat från nvidia->senaste catalyst->Omstart->klart. Inget krångel med att formatera om diskar och hålla på..

Jag kör Windows 7 btw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Ska sanningen fram så måste du egentligen inte avinstallera någonting alls. Detta då Windows 7 kan ha två olika grafikkortsdrivrutiner från olika tillverkare installerade samtidigt, helt utan problem.

Med det sagt så är det ju onödigt att ha kvar Nvidias drivrutin om du inte har ett sådant grafikkort i din dator.

Man bör åtminstone avinstallera grafikkortet i enhetshanteraren innan byte, gäller all hårdvara för den delen, då laddas inte drivrutinerna efter omstart.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Man bör åtminstone avinstallera grafikkortet i enhetshanteraren innan byte, gäller all hårdvara för den delen, då laddas inte drivrutinerna efter omstart.

Det behövs inte i detta fallet. Det är dock helt onödigt att ha de kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Det behövs inte i detta fallet. Det är dock helt onödigt att ha de kvar.

Pratar av erfarenhet (fast mest vid virtualisering) när det gäller annan hårdvara och OlleTheGreat fick ju BSOD så helt onödigt verkar det inte vara om man vill var på den säkra sidan. Kan bespara en lite onödigt merarbete bara s.a.s... även om det inte är en katastrof.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

OK då skall jag strax avinstallera mina nVidiadrivrutiner då
För mig kommer det alltid heta ATI, lite som att min mamma kallar alla optiska medier för CD.

Permalänk
Medlem

Och där var det färdigt Nu skall vi se om det blev nån prestandaökning

Permalänk
Medlem

Varför köpa ett 7970 när Nvidas kort inte är långt borta? Dem första korten ska ju rullas ut nu i mars.. värt att se vad som erbjuds imo.

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Och där var det färdigt Nu skall vi se om det blev nån prestandaökning

Vilket var ditt gamla nvidia kort? Jag kör benchmark innan jag byter ut kort för att det är roligt att jämföra siffror

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av jakbob:

Varför köpa ett 7970 när Nvidas kort inte är långt borta? Dem första korten ska ju rullas ut nu i mars.. värt att se vad som erbjuds imo.

För man kanske inte orkar vänta 1månad?;)
Sen kommer dom första nog inte vara "Top-of-the-line" korten. Jag skulle tro motsvarighet till 580 fast 6** skulle jag tro säkert in i mitten i april...

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakbob:

Varför köpa ett 7970 när Nvidas kort inte är långt borta? Dem första korten ska ju rullas ut nu i mars.. värt att se vad som erbjuds imo.

Mjo, så brukar jag också resonera. men den här gången tänkte jag att det skulle vara intressant att prova något nytt. Tiden får utvisa om jag gjorde fatalt fel eller om det är hugget som stucket.
Personligen så irriterar jag mig på företag som konstant skjuter på sina releasedatum och inte håller vad de lovar tidsmässigt. Nu tänkte jag att det kunde vara värt att ge en konkurrent en chans då de hade vad jag sökte. (Sedan drabbades jag av bonus på lönen, nyinsatta gamla växelpengar OCH en segdragen upgrade-itis, samtidigt...)

Mitt gamla kort var ett GTX 460 av referensdesign och den viktigaste anledningen till bytet är att det blir varmt som min varmluftspistol och den boxade radialfläkten snurrar på i tusentals varv per minut Andra anledningen var att jag började stöta på spel som kortet inte orkade leverera bibehållen framerate med tillräckligt trevlig bildkvalitet.

Nu tog jag ett kort med Gigabytes trefläktskylare. Knäpptyst i idle och tyst i spel. (Nu måste jag däremot fixa nätaggsfläkten som började höras.)

Vad gäller prestandan så har jag testat två spel hittills Skyrim och SWTOR.

Upplevelse nr 1 var mycket trevlig. 60 FPS på Ultra även i städerna (tom Markarth). Den frameraten orkade inte mitt gamla kort ens på high.

Upplevelse nr 2 fick mig att svära och gråta inombords. Ingen direkt märkbar prestandaökning utan snarare så att frameraten blev ojämnare, Istället för 35-45 på nått ställe i republic fleet så låg jag på 25-60. Antar att detta kan ha något att göra med fundamentala designskillnader mellan A och n. Eventuellt har nVidia en bättre implementation av triple buffering (om det nu går att köra i D3D?).
Jag tror att det ser snyggare ut dock. Fungerar AA annorlunda på AMD och nVidia?
Jag kan återkomma senare med mer upplevelser därifrån när jag testat i annat än kraftigt populerade zoner.

Permalänk
Skrivet av Gabrioth:

Mjo, så brukar jag också resonera. men den här gången tänkte jag att det skulle vara intressant att prova något nytt. Tiden får utvisa om jag gjorde fatalt fel eller om det är hugget som stucket.
Personligen så irriterar jag mig på företag som konstant skjuter på sina releasedatum och inte håller vad de lovar tidsmässigt. Nu tänkte jag att det kunde vara värt att ge en konkurrent en chans då de hade vad jag sökte. (Sedan drabbades jag av bonus på lönen, nyinsatta gamla växelpengar OCH en segdragen upgrade-itis, samtidigt...)

Mitt gamla kort var ett GTX 460 av referensdesign och den viktigaste anledningen till bytet är att det blir varmt som min varmluftspistol och den boxade radialfläkten snurrar på i tusentals varv per minut Andra anledningen var att jag började stöta på spel som kortet inte orkade leverera bibehållen framerate med tillräckligt trevlig bildkvalitet.

Nu tog jag ett kort med Gigabytes trefläktskylare. Knäpptyst i idle och tyst i spel. (Nu måste jag däremot fixa nätaggsfläkten som började höras.)

Vad gäller prestandan så har jag testat två spel hittills Skyrim och SWTOR.

Upplevelse nr 1 var mycket trevlig. 60 FPS på Ultra även i städerna (tom Markarth). Den frameraten orkade inte mitt gamla kort ens på high.

Upplevelse nr 2 fick mig att svära och gråta inombords. Ingen direkt märkbar prestandaökning utan snarare så att frameraten blev ojämnare, Istället för 35-45 på nått ställe i republic fleet så låg jag på 25-60. Antar att detta kan ha något att göra med fundamentala designskillnader mellan A och n. Eventuellt har nVidia en bättre implementation av triple buffering (om det nu går att köra i D3D?).
Jag tror att det ser snyggare ut dock. Fungerar AA annorlunda på AMD och nVidia?
Jag kan återkomma senare med mer upplevelser därifrån när jag testat i annat än kraftigt populerade zoner.

SWTOR är inte särskilt krävande grafikmässigt, det begränsas oftast av processorns hastighet.
Vilken CPU har du? kan hjälpa att överklocka, min kompis hade liknande fps med sitt 560ti och han kör med en core2 quad i 2.5GHz sen drog vi en snabböverklockning till 3.0GHz vilket gav mycket mer än att byta grafikkort.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk

Tänk va många som som kommer ångra sig då kepler släpps.

5000spänn för en gpu som 7970, isch

Väntade mig mer flås med mindre arkitektur

off topic, sorry

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

SWTOR är inte särskilt krävande grafikmässigt, det begränsas oftast av processorns hastighet.
Vilken CPU har du? kan hjälpa att överklocka, min kompis hade liknande fps med sitt 560ti och han kör med en core2 quad i 2.5GHz sen drog vi en snabböverklockning till 3.0GHz vilket gav mycket mer än att byta grafikkort.

En i7 920. Den klockar rätt så fint upp till 3,4Ghz/3,5Ghz. Utan VCoreförändring så får jag utan problem upp den i 3,35-3,4GHz. Jag testar det då isåfall.
Trist att jag måste vänta i flera månader till på mitt IB-system...

Skrivet av Guteklockaren:

Tänk va många som som kommer ångra sig då kepler släpps.

5000spänn för en gpu som 7970, isch

Väntade mig mer flås med mindre arkitektur

off topic, sorry

Hehe, som sagt, tiden får utvisa. Jag är relativt ödmjuk i sådana här situationer och jag har inga problem att medge att jag säkert skulle spara minst en tusenlapp genom att vänta en dryg månad. Jag har gjort ett antal tvivelaktiga pengaplaceringar i IT-hårdvara genom åren (tex Sandforce 2 när det kom) och jag är rätt övertygad att denna har potential att sälla sig till dem. Jag lever inte på marginalen och datorer är mitt största intresse vid sidan om HiFi, så jag ser det som collateral damage att jag ibland gör osmarta och lite lätt överilade investeringar för att tillfredsställa mitt shoppingbehov
Huruvida det kommer vara stor skillnad mellan GTX 670 och HD 7970 prestandamässigt låter jag vara osagt. Av tidigare erfarenheter kan man dock anta att nVidia kommer att ha ett övertag, men heh, de har haft ett antal månader extra på sig att förfina sin arkitektur så om de INTE är stabilare och snabbare så borde de skämmas...

Permalänk
Skrivet av Gabrioth:

En i7 920. Den klockar rätt så fint upp till 3,4Ghz/3,5Ghz. Utan VCoreförändring så får jag utan problem upp den i 3,35-3,4GHz. Jag testar det då isåfall.
Trist att jag måste vänta i flera månader till på mitt IB-system...

Som jag har fattat det så kan spelet inte använda mer än en kärna, om du testar att stänga av hypertreading borde du få mer prestanda per kärna, inte den bästa lösningen men värt att testa.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

SWTOR är ju optimerat som en blöt handduk.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

SWTOR är ju optimerat som en blöt handduk.

Ja, jag vet, men normalt sett så brukar mer beräkningsprestanda medföra bättre output. Oavsett om båda talen är "dåliga" i jämförelse med annat, så brukar det iaf innebära en förändring.

Dock så trro jag att min processor kan sätta stop, eftersom jag får konstanta FPSvärden, men de varierar så mkt som 25-60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Som jag har fattat det så kan spelet inte använda mer än en kärna, om du testar att stänga av hypertreading borde du få mer prestanda per kärna, inte den bästa lösningen men värt att testa.

TACK för tipset Eftersom jag kollade CPU-load hela tiden och den aldrig gick över 80% och alltid var spridd över alla kärnor trodde jag inte att den var ett problem. Oj vad fel jag hade.

Klockad till 3,2GHz så får jag jättefina FPSer under omständligheterna och jag vet dessutom till 100% att jag behöver köpa nytt mobo+propp när IB kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

SWTOR är ju optimerat som en blöt handduk.

Håller med, en jävligt blöt handduk...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Håller med, en jävligt blöt handduk...

Jag skulle vilja säga att en blöt handduk kan vara optimal vid vissa tillfällen, särskillt om den är varm också.
SWTORs motor är aldrig optimal. Snarare banal och pinsam... Trist på ett spel som passar mig och och jag kände mig riktigt underhållen utav.

Permalänk
Skrivet av Gabrioth:

TACK för tipset Eftersom jag kollade CPU-load hela tiden och den aldrig gick över 80% och alltid var spridd över alla kärnor trodde jag inte att den var ett problem. Oj vad fel jag hade.

Klockad till 3,2GHz så får jag jättefina FPSer under omständligheterna och jag vet dessutom till 100% att jag behöver köpa nytt mobo+propp när IB kommer

Kul att det fixade sig:) Kollade lite mer och det verkar vara nåt skumt me fler än 6 trådar som gör så att en sexkärnig (eller 8 trådar på 4 kärnor) presterar sämmre än en 4 kärnig även om de har liknande prestanda per kärna.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Om någon följer tråden så kan jag säga att jag är bortom nöjd med huvudanledningen till kortbytet, ljudnivån.
Med fläktarna på 33% hörs inte kortet om jag inte stoppar de andra fläktarna i lådan, vilka är rätt tysta (endast luftflöde hörs). Temperaturen går inte över 73C ens i spel på den hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

För man kanske inte orkar vänta 1månad?;)
Sen kommer dom första nog inte vara "Top-of-the-line" korten. Jag skulle tro motsvarighet till 580 fast 6** skulle jag tro säkert in i mitten i april...

Motsvarigheten till 560Ti släpps först enligt SweC-artikel, GTX670Ti, den sägs ha bättre prestanda än AMD7950 och GTX580 och baseras på GK104 (mellanklassen), GK100 som ska vara prestandaklass finns det som synes inget datum för, men visst, april är inte helt omöjligt.

http://www.sweclockers.com/nyhet/15083-nvidia-lanserar-geforc...

http://www.sweclockers.com/nyhet/15134-rykte-nvidia-kepler-la...

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Om någon följer tråden så kan jag säga att jag är bortom nöjd med huvudanledningen till kortbytet, ljudnivån.
Med fläktarna på 33% hörs inte kortet om jag inte stoppar de andra fläktarna i lådan, vilka är rätt tysta (endast luftflöde hörs). Temperaturen går inte över 73C ens i spel på den hastigheten.

Härligt! Roligt att du är nöjd!
Upplever du någon prestandaökning?

Mvh Rasmus

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Härligt! Roligt att du är nöjd!
Upplever du någon prestandaökning?

Mvh Rasmus

Jag har min lilla ritual där jag drar igång Bethesdas gamla spel som jag inte kunnat spela på fullt bara för att känna hur det känns när det flyter i fem minuter. Annars har jag nu i helgen bara hunnit med lite Skyrim och mest SWTOR.

Det förstnämnda veritabelt krossar det nya kortet. I Markarth (där jag förr kunde få så lågt som 30-35 FPS på "high") har jag solitt 60FPS på Ultra, förutom i vissa fall då det verkar vara mycket AI-beräkningar eller något liknande eftersom frameraten går ned på ~45-55. Jag drog slutsatsen att processorn var flaskhals här, eftersom belastningen gick upp på 100% på vissa kärnor.
Detta löste sig genom en mindre Vcoreökning och klock till 3,6GHz.
Vid den frekvensen är ju dessvärre inte datorn, som Doktor Alban skulle sagt, stabil. Så jag håller redan på att göra upp planer för inköp av moderkort/processor när IB släpps i maj/juni (hoppas bara kunna använda mina gamla minnen)

Även med SWTOR är det samma slutsats, stabila och fina 60FPS hela tiden, utom i vissa konstiga situationer där det visas speciella partikeleffekter (inte helt säker på att det är rätt ord) tex en stor eld som brinner, ett rör som spyr ur sig grönt miljöfarligt vatten osv. Där kan jag märka en monumental hit, i stil med att frameraten går ned på 30-40 FPS. Då är det bara i en viss specifik vinkel. Ofta kan jag titta på samma objekt men ligga på 60 stabilt om jag kollar från motsatta hållet. Min gissning är att det är SWTORs urusla grafikmotor som orsakar detta när partikeleffekter kombineras med hög AA och att det knappt skulle räcka med trippel-CF, men om någon har något tips tas det välkommet emot.
Annars är det det jag tidigare nämnt, processorn som flaskar när man är i områden med många spelare.

Jag skall föröska mana mig till att dra in 3Dmark, men jag tror att med nuvarande setup så kommer resultatet bli missvisande pga processorn.

Så, min slutsats är att Radeon HD 7970 äter processorer till frukost och bör kombineras med en betydligen mer högpresterande propp än i7 920, ävenom man klockar den till 3,3-3,4GHz.