Vilket presterar bäst 2st 6870 crossfire eller ett 570

Permalänk

Vilket presterar bäst 2st 6870 crossfire eller ett 570

Som sagt vilket presterar bäst båda kostar lika 2st 6870 crossfire, 1st 570 vilket är bäst av dom?

Permalänk
Hedersmedlem

6870 Crossfire presterar bättre rent siffermässigt. Däremot ger det ofta problem med microstuttering och and miltiGPU-fel, vilket gör det lite besvärligt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

6870 Crossfire presterar bättre rent siffermässigt. Däremot ger det ofta problem med microstuttering och and miltiGPU-fel, vilket gör det lite besvärligt.

Talar du av egen erfarenhet här Leifson, eller är du påverkad av fredagspanelen? Finns gott om 6870 CF-användare på Sweclockers (inklusive mig), och hittills har jag inte sett någon av dem/oss säga att de upplever microstuttering med 6870 CF.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är nått speciellt med HD6870 men jag har inte haft några nämvärda problem i CF med någon av mina grafikkort.
Om det sedan är bäst sedan är väl en smaksak
nvidia har jag ingen erfarenhet av

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Talar du av egen erfarenhet här Leifson, eller är du påverkad av fredagspanelen? Finns gott om 6870 CF-användare på Sweclockers (inklusive mig), och hittills har jag inte sett någon av dem/oss säga att de upplever microstuttering med 6870 CF.

Håller helt med dig. Sitter också på 6870 och har aldrig haft problem.

Men jag tycker inte det är fel av Leifson att ta upp microshuttering, eftersom det är ju ändå ett problem som kan förekomma. Men hans poäng var nog i alla fall att det blir lite besvärligare med CF. Spel som inte stödjer CF osv.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Håller helt med dig. Sitter också på 6870 och har aldrig haft problem.

Men jag tycker inte det är fel av Leifson att ta upp microshuttering, eftersom det är ju ändå ett problem som kan förekomma. Men hans poäng var nog i alla fall att det blir lite besvärligare med CF. Spel som inte stödjer CF osv.

Förvisso, men jag tolkar hans inlägg som att han varnar för att 6870 i CF kan ge microstuttering - vilket är ovanligare än vad de flesta verkar tro.
Själv anser jag att värmeproblem är ett större problem än microstuttering med 6870 CF.

TS: Som Leifson dock också sa, så kommer 6870 CF att prestera ganska mycket bättre än ett ensamt 570. Vad har du tänkt spela/använda korten till?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Microstuttering är inte ett problem som man kan få eller inte få, alla med SLI/crossfire har det. Det gör att din FPS ser sämre ut än vad du får ut för siffra, något som kan mätas.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallungs:

Microstuttering är inte ett problem som man kan få eller inte få, alla med SLI/crossfire har det. Det gör att din FPS ser sämre ut än vad du får ut för siffra, något som kan mätas.

Frågan är ju hur många som har det i så stor utsträckning att det märks...

Permalänk
Medlem

Jag hade nog kört på ett 570 om du spelar bf3 eller andra krävande fps spel, då jag har sjukt mkt microstuttering i just bf3 med 6870 cf, annars funkar det perfekt

Visa signatur

Intel i7 4790k | Gigabyte Z97 HD3 | GeForce GTX STRiX 980 | 16 GB G.Skill RipJaws 2133 MHZ | Corsair Hydro H90 | NXZT h440 | SSD: OCZ Trion 500GB | BenQ TFT 24'' XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

kör på 570, vem vill ha 2 "dåliga" kort i CF istället för 1 starkt? Ser inte någon anledning att ta 2 svaga gentemot 1 starkt. (MIN ÅSIKT)

Permalänk

Inte en enda tråd där det är 2grafikkort kan håla sig borta microstuttering... Men säger som andra har sagt, vissa märker av det mer medans andra inget/lite... Sen blir det ljudnivån(oftast) och värme problem med CF/Sli:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

kör på 570, vem vill ha 2 "dåliga" kort i CF istället för 1 starkt? Ser inte någon anledning att ta 2 svaga gentemot 1 starkt. (MIN ÅSIKT)

Den som söker bästa prestandan för pengarna?

Permalänk
Medlem

Det är väl oftast så att man köper ett grafikkort som man kör på ett tag, sedan köper man ett till för CF/sli.
Då är det ju försvarbart att köpa två kort.
Men att köpa två kort samtidigt kan ju vara ett vågspel.
Jag hade tur med mina två HD6950 som gick att låsa upp (fick reda på det efter köp)
Då kan man ju tillochmed ha dom i olika datorer

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Jag har 2st 6970m i min laptop = 2st 6850 desktop, och ett GTX570, 2 st 6850 presterar som ett GTX580 oklockat, så 2st 6870 kommer vara ca 15% snabbare än ett GTX580.

Jag har själv inte haft något nämnvärt porblem med 6970m CF problem förutom med äldre drivrutiner.
Märker inte av MS överhuvudtaget, flyter överlag väldigt fint,någon enstaka ryckning märks av lite av o till men inte ofta.
Problemen med CF och SLI är så jäkla överdrivna här på SC pga panelen,hade det varit sånna problem skulle jag aldrig använda SLI och CF som jag gör regelbundet.

Därimot skulle jag själv välja mellan 2st 6870 som är ca 15% snabbare än ett GTX580 så skulle jag nog välja GTX570,men enbart pga att man senare kan skaffa ännu ett GTX570.

Felskrivet
Permalänk
Medlem

Hade microstuttering med mina GTX460 SLI,otroligt irriterande. Tillslut köpte jag ett singleGPU kort och då försvann alla problem. Vissa är känsliga för stuttering, andra inte. Om du ska spela BF3 så kommer du garanterat få problem. Om du inte vill förneka det ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Jag har 2st 6970m i min laptop = 2st 6850 desktop, och ett GTX570, 2 st 6850 presterar som ett GTX570 oklockat, så 2st 6870 kommer vara snabbare än ett GTX570, nästan som ett GTX580.

Jag har själv inte haft något nämnvärt porblem med 6970m CF problem förutom med äldre drivrutiner.
Märker inte av MS överhuvudtaget, flyter överlag väldigt fint,någon enstaka ryckning märks av lite av o till men inte ofta.
Problemen med CF och SLI är så jäkla överdrivna här på SC pga panelen,hade det varit sånna problem skulle jag aldrig använda SLI och CF som jag gör regelbundet.

Därimot skulle jag själv välja mellan 2st 6870 som är ca 15% snabbare än ett GTX570 så skulle jag nog välja GTX570,men enbart pga att man senare kan skaffa ännu ett GTX570.

Men snälla, kolla upp hur starka korten är först innan du klämmer ur dig att "6870cf är nästan lika starkt som ett GTX580" Eller att "2st 6870 är ca15% snabbare än ett GTX570". 6870CF presterar lika bra som ett 7970 som är bra mycket bättre än ett GTX580.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Men snälla, kolla upp hur starka korten är först innan du klämmer ur dig att "6870cf är nästan lika starkt som ett GTX580" Eller att "2st 6870 är ca15% snabbare än ett GTX570". 6870CF presterar lika bra som ett 7970 som är bra mycket bättre än ett GTX580.

Ja jag vet hur dom presterar då jag ägt dom,så det behöver ja inte kolla upp, jag hade 6850CF i huvet när jag jämförde, dom presterar som är som ett GTX580.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Frågan är ju hur många som har det i så stor utsträckning att det märks...

Nej frågan är vilka kort som har det. Ifall du inte märker av det så skulle du inte heller märka av en lägre FPS, FPS är vad vi mäter korten i så microstuttering motsvarar lägre FPS. Hur illa korten är drabbade av microstuttering är något som går att mäta och speciellt de något billigare korten har ganska så hög microstuttering i CF/SLI.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Talar du av egen erfarenhet här Leifson, eller är du påverkad av fredagspanelen? Finns gott om 6870 CF-användare på Sweclockers (inklusive mig), och hittills har jag inte sett någon av dem/oss säga att de upplever microstuttering med 6870 CF.

Heller aldrig märkt av något, kör med 6870 CF. Mer än nöjd är jag.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallungs:

Nej frågan är vilka kort som har det. Ifall du inte märker av det så skulle du inte heller märka av en lägre FPS, FPS är vad vi mäter korten i så microstuttering motsvarar lägre FPS. Hur illa korten är drabbade av microstuttering är något som går att mäta och speciellt de något billigare korten har ganska så hög microstuttering i CF/SLI.

Så du påstår att alla kort drabbas utav exakt procentuellt samma microstuttering? Trots att MS beror på att bilderna skickas ut med öjämna mellanrum (slumpmässigt)? Okej. Då är det väll så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ifall du inte märker av det så skulle du inte heller märka av en lägre FPS, FPS är vad vi mäter korten i så microstuttering motsvarar lägre FPS.

Ursäkta, men detta är skitsnack.

Microstuttering =/= falsk FPS. 'Hackandet' beror på något helt annat.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Minsc S2:

Talar du av egen erfarenhet här Leifson, eller är du påverkad av fredagspanelen? Finns gott om 6870 CF-användare på Sweclockers (inklusive mig), och hittills har jag inte sett någon av dem/oss säga att de upplever microstuttering med 6870 CF.

Inga erfarenheter av Crossfire, däremot av SLI. Jag får en del ms med mina 460's, och det är ju inte så kul. Att Sweclockerskillarna säger sig ha problem med det tolkar jag också som att det definitivt finns ett problem där, och jag tycker inte man kan rekommendera något som "nog" gör TS nöjd.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Om alternativet står mellan två svagare kort och ett kraftigare, så välj alltid det kraftigare kortet.
Skyrim är ett klockrent exempel på varför, 3 veckor för amd att får ut crossfire drivrutinen.

Enda anledningen att köra med 2 kort är om man redan har ett, och även då skall man ta sig en funderare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Ursäkta, men detta är skitsnack.

Microstuttering =/= falsk FPS. 'Hackandet' beror på något helt annat.

Slumpvis längre tid mellan bilduppdateringen ser ut som längre tid mellan bilduppdateringen, vart ligger problemet?

Edit: Vad är detta "annat" du talar om?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk

Om man jämför 6970 2gb mot 570 1gb vilket är bäst av dom två?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Montolaya:

Om man jämför 6970 2gb mot 570 1gb vilket är bäst av dom två?

570. Det presterar väldigt likt med 6970 (i stort sett identiskt).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Microstuttering suger först när man vet om att det finns. Stör mig på det nu, men inte innan jag visste om det.

Typ som när nån säger vad högt en klocka tickar.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk

Två 6870 presterar ganska precis som ett 7970 (i benchmark med nästan perfekt CF-skalning). I spelande där skalningen är sämre så lär det fortfarande prestera bättre än ett 570.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

570. Det presterar väldigt likt med 6970 (i stort sett identiskt).

Skickades från m.sweclockers.com

I hög upplösning verkar ju 6970 prestera bättre, slår t.o.m. 580 ibland: http://hexus.net/tech/reviews/graphics/32406-sapphire-radeon-...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Förvisso, men jag tolkar hans inlägg som att han varnar för att 6870 i CF kan ge microstuttering - vilket är ovanligare än vad de flesta verkar tro.
Själv anser jag att värmeproblem är ett större problem än microstuttering med 6870 CF.

TS: Som Leifson dock också sa, så kommer 6870 CF att prestera ganska mycket bättre än ett ensamt 570. Vad har du tänkt spela/använda korten till?

Jag har tänkt att spela Tex Battlefield 3 och massa andra spel men nu lutar det åt 7870 det verkar vara ett grymt kort som kommer ut i mars. För jag hade ändå tänkt att köpa data i sommar.