Män inte har rätt till medbestämmande i abortfrågor vs tjejer med lättklädda bilder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av silvr:

Sammanfattningsvis menar Boo att kvinnan med statens hjälp själv väljer att föda ett barn och sen tvinga mannen betala för det. Jag menar att två parter tillsammans väljer att ha sex och då kan det bli barn och blir det barn tar man hand om det. Hjälper inte att sitta och bemöta varje foliehatt-detalj när de inte har med saken att göra.

Foliehatt? Är det någon som kommit med konspirationsteorier?

Boo har en poäng, den är värd att bemötas med riktiga argument. Oavsett om poängen är riktig eller ej.

Din invändning:

Skrivet av silvr:

Varför ska samhället betala din utbildning bara för att du inte valt att ta livet av dig? Du har dig själv att skylla ju. Samma logik.

...innehåller ju inte alls samma logik. Det är skillnad på om staten är självpåtaget "tvingad" eller ålagd till något än att en individ är det, därför att någon annan, dvs just staten, säger det. Rent spontant känns det som att trollet här är någon annan än Boo...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av silvr:

Sammanfattningsvis menar Boo att kvinnan med statens hjälp själv väljer att föda ett barn och sen tvinga mannen betala för det. Jag menar att två parter tillsammans väljer att ha sex och då kan det bli barn och blir det barn tar man hand om det. Hjälper inte att sitta och bemöta varje foliehatt-detalj när de inte har med saken att göra.

Precis, två personer väljer att ha sex. Båda är ansvariga för det beslutet och båda är delaktiga i akten. Så varför får då bara kvinnan bestämma över vad som händer sen?

Påståendet att män på något sätt skull godkänna att bli föräldrar bara genom att de väljer att ha sex är inte bara befängt, det är absurt. Det faller dessutom direkt när man kommer till alternativet där mannen vill behålla barnet och kvinnan ändå väljer att inte göra det. Ska då akten att ha sex gälla som både godkännande till att bli förälder OCH ett godkännande till att INTE bli förälder. Hur hade du tänkt dig det? Sex som godkännande fungerar bara inte.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Det är därför man ska ha skriftliga avtal så att det går att bevisas. De flesta gatuslagsmål går dock till som de flesta uteligg, man spanar in någon på krogen och gör det man ska, man vet knappast vad den andra heter och definitivt inte diskuterar hur kostnader som kan uppstå ska fördelas.

Skillnaden som jag ser den mellan gatuslagsmål och krogragg – om det nu finns någon, jag är obekant med gatuslagsmålkulturen – är att syftet med krograggande är djupt underförstått i den kultur vi lever i. Man hittar en lämplig partner som vill ha sex och har sedan sex. En man och kvinna som har sex två timmar efter att de har träffats för första gången gör det inte rimligtvis med avsikten att ha ett barn tillsammans.

Skrivet av bud_bundy:

Så om man väljer att skriva ett kontakt med kvinnan innan man väljer att fortplanta sig med henne så går man hyfsat säker, jag vill minnas att det finns exempel på där detta inte fungerade. (en man som valde att befrukta en lesbisk kvinna som hade ett förhållande med en annan kvinna)

Av det jag har läst så ska eventuella kontrakt vara underordnade lagen och därför vara ogiltiga om kvinnan hävdar sin lagstadgade "rätt" att få ekonomisk ersättning av mannen. Kanske kan den juridiskt kunnige personen tidigare i tråden hjälpa till här?

Skrivet av bud_bundy:

Att plantera sperma i en livmoder på en kvinnan som man inte vill ha barn med, ja antagligen är man korkad eller vårdlös enligt mitt tycke.

Jag skulle påstå att kvinnan är den vårdslösa parten, då hon väljer att föda ett barn till en värld där det bara finns en förälder. En ensamstående förälder saknar i regel tid och ekonomisk möjlighet att ge barnet en bra uppväxt. [källa] Hon och bara hon kan välja att skona barnet från en stressad barndom som kommer att sätta en negativ ton i resten av barnets liv.

När kvinnor väljer att eller visar sig villiga att axla hela ansvaret för barnets välmående själva när de har möjlighet att helt enkelt inte sätta sig i den situationen till att börja med så ringer mina varningsklockor. Då handlar det inte längre om barnets behov, utan om moderns behov att ha ett barn. Sådana kvinnor behöver terapi, inte ekonomisk uppmuntran till fullföljande.

Låt oss säga att mannen istället för att ejakulera sperma klöser kvinnans rygg under samlaget och efteråt erbjuder sig att återställa kvinnans rygg genom att betala för läkarbehandling av såret. Kvinnan nekar. Klössåret blir infekterat. Kvinnan blir blodförgiftad. Kvinnan dör. Ska mannen hållas ansvarig för kvinnans död?

Vet inte riktigt vad mer jag kan säga. Det känns som att jag börjar slira med de sista paragraferna. Jag kanske behöver sova på saken.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Foliehatt? Är det någon som kommit med konspirationsteorier?

Jag har ett och annat att säga om hur statens artificiellt högt satta levnadsstandard för svenska folket leder till kraftigt ökade utgifter, som leder till högre skatter, som leder till att båda föräldrar måste jobba för att ha råd att leva på det som blir över efter skatten, som leder till att barnen blir magasinerade på dagis, som leder till att barnen inte utvecklar de starka känslomässiga familjeband som gör barn till trygga, nyfikna och välmående människor, som leder till att barnen rättfärdigar allt det onda i världen för att slippa granskning av sin egna trasiga barndom, men det hade varit lite off-topic för just denna diskussion.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Tyvärr har jag ingen källa och kommer inte heller försöka leta upp någon, det är bara den uppfattningen jag fått av det jag har läst omkring detta. Ämnet är för övrigt bara flyktigt intressant för mig och som du uppenbarligen har märkt har jag bara tramsat i den här tråden.

Jag lämnar helt enkelt över tråden till folk som Boo och Belga som verkar ha mer tid och intresse på att hålla den här tråden på en lite högre nivå än vad jag skulle göra.