Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Wacom Intuos 5 touch medium

Så ja har sett att dom har dykt upp på webhallen http://www.webhallen.com/hardvara/150448-wacom_intuos5_touch_... (finns också medium utan touch) och jag är sjukt sugen men har varit lite orolig då ja hört att udden på intuos 4 slits ut så fort.

Fick svar på en video idag

"Hi there! Wacom have addressed the issue of the nibs wearing down too quickly by introducing an overlay - the "active area surface" overlay. This now comes as standard with the Intuos 5, but can also be bought separately as an accessory for use with other models. Thanks for your question, and hope that helps."

Om detta är sant tänker ja köpa en tablet då ja är intresserad av att börja rita digitalt. Min fråga är bara, duger medium för nybörjare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östhammar
Registrerad
Dec 2008

Jag kan säga som så att udden inte slits på de nya 4orna (de uppdaterade dem med en ny yta för att minska slitage) så 5orna borde ha samma (eller bättre). Har själv haft en 4a i snart 9 månader och har inte behövt byta udd än. Och man får ändå med 10st.

Och ja! Medium är en utmärkt modell att börja med. Jag har ångrat många gånger att jag köpt en Large eftersom jag bär den fram och tillbaka till min högskola och den får inte riktigt plats i väskan med datorn (vilket en medium gör). Blev ganska shitface när jag fick se igår att de släppt 5an då jag i söndags beställde en Cintiq 24HD, men de lär inte uppgradera inom en snar framtid i alla fall.

Men åter till dig. En medium är ett utmärkt insteg, speciellt om du vill kunna förflytta dig med den. Har du pengarna och vet att du kommer investera tid på digitalt skapande så skulle jag säga att det bara är att slå till. Touch-funktionerna verkar ju bara helt underbara! Skall själv byta ut min 4a så fort jag får råd med det.

TL; DR : Utmärkt modell att starta med om du är säker på att du kommer skapa digitalt i PS eller Zbrush mm. Uddarna kommer inte nötas ut snabbt. 9 månader med samma ud för min del.

Hoppas det klarnade upp lite för dig. Varsågod att fråga om det är något mer du undrar om Wacom plattor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors, Finland
Registrerad
Sep 2007

På frågan "duger medium för nybörjare?". Storleken som är bäst för en själv har inget att göra med ens nivå, utan helt enkelt om hur stora rörelser man föredrar. Tecknar man med stora rörelser ska man ha ett stort ritbord, tecknar man med små ska man ha ett litet.

Nu vet jag inte vilken erfarenhet du har med ritbord men ett ritbord fungerar så att varje punkt på ritbordet motsvarar en punkt på skärmen. Vill man ha pekaren längst ner i vänstra hörnet på skärmen måste man också flytta det till nedre vänstra hörnet på ritbordet. Har man ett A3 ritbord och just haft pekaren uppe i högra hörnet så blir det ju en väldigt stor rörelse. (Jämför med mus där det kan räcka med någon centimeters rörelse ifall man har inställd pekaren på hög hstighet och acceleration.

Själv har hag gjort en hel del jobb med ritbord och jag använder Medium och det är rätt storlek för mig. Jag vågar också påstå att det är en bra standardstorlek. Ifall man köper sitt första ritbord är det ett rätt så säkert val.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östhammar
Registrerad
Dec 2008

Som Joseph här säger är det en smaksak (liksom en fråga om ekonomi då de större är något dyrare). Men jag föreslår att du tar ett A4 papper och skissar. Känn då efter om du jobber mer med handleden eller om du jobber mer med hela armen. Dvs Handled->Medium Arm -> Large.

Men att tänka på är att en ritbord absolut inte är likt att rita på papper. Känslan skall efterliknas, men då ytorna inte är lika stora (skärm mot ritbord) så är det inte alls samma arbetssätt. (derp)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av simbane:

Jag kan säga som så att udden inte slits på de nya 4orna (de uppdaterade dem med en ny yta för att minska slitage) så 5orna borde ha samma (eller bättre). Har själv haft en 4a i snart 9 månader och har inte behövt byta udd än. Och man får ändå med 10st.

Och ja! Medium är en utmärkt modell att börja med. Jag har ångrat många gånger att jag köpt en Large eftersom jag bär den fram och tillbaka till min högskola och den får inte riktigt plats i väskan med datorn (vilket en medium gör). Blev ganska shitface när jag fick se igår att de släppt 5an då jag i söndags beställde en Cintiq 24HD, men de lär inte uppgradera inom en snar framtid i alla fall.

Men åter till dig. En medium är ett utmärkt insteg, speciellt om du vill kunna förflytta dig med den. Har du pengarna och vet att du kommer investera tid på digitalt skapande så skulle jag säga att det bara är att slå till. Touch-funktionerna verkar ju bara helt underbara! Skall själv byta ut min 4a så fort jag får råd med det.

TL; DR : Utmärkt modell att starta med om du är säker på att du kommer skapa digitalt i PS eller Zbrush mm. Uddarna kommer inte nötas ut snabbt. 9 månader med samma ud för min del.

Hoppas det klarnade upp lite för dig. Varsågod att fråga om det är något mer du undrar om Wacom plattor

Skönt att höra, tack för hjälpen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Mappa ner

En sak man också kan göra är att mappa ner ytan på plattan, alltså använda en mindre yta än hela på plattan. Jag har gjort så på min Intuos 3 Large-platta att jag som standard använder runt halva ytan, och i Photoshop, Lightroom, Illustrator etc. använder hela ytan. Fördelen är att jag inte behöver slänga med armen över hela plattan när jag tar mig fram i operativsystemet. Nackdelen att plattans mappning ändras när man byter program. Smaksak om det stör och om det är värt det antar jag. I alla lägen gillar jag min stora platta, för jag får in händerna ordentligt på den, det blir inte så krampaktigt.

Jag hoppas verkligen att touch-området är över hela plattan även om man mappar ner penn-området på den nya. Man vill ju kunna göra gesterna vart som helst på plattan... vilket får mig att tänka att touch-funktionerna kanske är ett argument för en större platta. Helt plötsligt jobbar man, antar jag, med båda händerna på plattan. En hand med pennan, den andra för att göra gester. Även om man som jag förstått det inte kommer kunna göra båda sakerna samtidigt antar jag att det blir frustrerande om händerna krockar onödigt mycket.

Är det någon som hunnit få koll på mer exakt hur touch-funktionen fungerar? Är det bara gester, eller kan den också (om man skulle vilja) fungera som en stor touch-pad? I såna fall skulle man kunna stoppa undan sin Magic Touch-pad någonstans och bara lämna plattan framme. När man jobbar utan pennan skulle man då kunna helt enkelt kunna styra pekaren med fingret. Eller så skulle det bara bli skit-störigt.

Hur som helst, verkar vara en grym produkt. Nu tror jag Intuos 3:an åker ut

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Tänkte bara säga att jag har haft min intuos 5 några dagar nu och JÄVLAR vad udden slits fort, ja måste sitta och oroa mig att udden inte ska rista små repor i plattan.

Jag är även högsta sensitivity och endå efter väldigt kort tid är udden sliten. De blir ju galet dyrt om man ska behöva köpa uddar såhär ofta då man kan lätt slita ut en dagligen.

Lite besviken kan man ju säga....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Aug 2008

Sitter själv i valet och kvalet att testa en ritplatta och intuos 5 verkar ju mycket trevligt, kommer inte att "rita" hela alster utan i lightroom och photoshop syfte med pillergöra. Min fråga är det någon som testat intous 5 small? ca 15*10 cm aktiv yta räcker det? Vill inte lägga ut ca 3,5-4 k för mediumstorleken då jag fortfarande är lite osäker ifall det här något för mig eller inte? Ingen jag känner har en intous så det blir svårt att testa en.

Hjälp en vilsen plix

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s