Jag kan säga som så att udden inte slits på de nya 4orna (de uppdaterade dem med en ny yta för att minska slitage) så 5orna borde ha samma (eller bättre). Har själv haft en 4a i snart 9 månader och har inte behövt byta udd än. Och man får ändå med 10st.
Och ja! Medium är en utmärkt modell att börja med. Jag har ångrat många gånger att jag köpt en Large eftersom jag bär den fram och tillbaka till min högskola och den får inte riktigt plats i väskan med datorn (vilket en medium gör). Blev ganska shitface när jag fick se igår att de släppt 5an då jag i söndags beställde en Cintiq 24HD, men de lär inte uppgradera inom en snar framtid i alla fall.
Men åter till dig. En medium är ett utmärkt insteg, speciellt om du vill kunna förflytta dig med den. Har du pengarna och vet att du kommer investera tid på digitalt skapande så skulle jag säga att det bara är att slå till. Touch-funktionerna verkar ju bara helt underbara! Skall själv byta ut min 4a så fort jag får råd med det.
TL; DR : Utmärkt modell att starta med om du är säker på att du kommer skapa digitalt i PS eller Zbrush mm. Uddarna kommer inte nötas ut snabbt. 9 månader med samma ud för min del.
Hoppas det klarnade upp lite för dig. Varsågod att fråga om det är något mer du undrar om Wacom plattor