Ljudnörds tråd (Peka gärna till den om tråd redan finns)

Permalänk
Medlem

Ljudnörds tråd (Peka gärna till den om tråd redan finns)

Tja!

Tänkte knyta samman alla som uppskattar riktigt bra ljud i denna tråd för att samla tips och råd.

Jag sitter idag på denna rig.
"HTPC" (under konstruktion/söker bra hårdvara)
Högtalare: Amphion Prio 520
Förstärkare: Sim Audio Moon i1
DAC: Musical fidelity M1 dac (USB)
Chord kablar genomgående.

Det som är min stora fundering och som jag försöker komma till rätta med är bästa anslutning mellan DAC och Dator?
Jag har efterforskat på nätet men hittar inget som är entydigt.

alltså för/nackdelarna med:
USB
Optisk (Toslink)
Coaxial (Elektrisk digital)

Någon som råkar vara expert på ämnet?
Målet är att kunna spela master rippar från Vinyl och gamla DAT band som jag kommit över, en del upsamplat material i native 192/24 osv.

Permalänk
Medlem

Är ingen expert men efter en hel del testande vilket inneburit en del felköp har jag utvecklat en egen teori.
Ju fler komponenter som är inblandade, ju längre signalvägar desto sämre ljud.
Slutsats: Koax.
Om en elektrisk signal skall omvandlas till ljus och sedan tillbaka uppstår ofrånkomligen förluster vilket leder till sämre ljud.
Fullt möjligt att jag har fel men JAG tycker det låter bättre.
USB är ju inget optimalt val men eftersom Musical fidelity M1 dac har den funktionen så skall den ju utnyttjas.
Satsa på kablar av bra kvalitet, rekomenderar varm dessa.

Koax: http://www.hifiklubben.se/produkter/kablar/digital/qed_perfor...
USB: http://www.hembioconsult.se/Produkter/Kablar/USB-kablar/Fores...

Visa signatur

Fujitsu-Simens Scaleo 2886, Denon AVR-4311, Rotel 1575, 2x JBL L-200TII, 2x JBL L-100, 4x JBL L-20, 2 x XTZ 99 W12.16, Samsung UE46D8005YUXXE, Boxee, Dreambox DM 500 HD

Permalänk
Medlem

Nu kan jag ingenting on ljud, men om signalen skickas digitalt spelar det ingen roll på mediet. Så länge det inte blir bitfel är signalen densamma. Osäker på hur det görs med ljud men det finns många protokoll för annan dataöverföring som använder sig av felrättande koder eller motsvarande för att garrantera korrekt dataöverföring.

Vad jag hört av ljudintresserade kompisar som läst ljud och vib på universitetsnivå är det i princip ingen skillnad på högtalarkablar av bra eller dålig kvalite heller. Visst bör du inte ha en sytrådstun kabel men det är ganska tydliga diminishing returns på tjockare/fancy kablar.

Enligt samma personer bör man välja digitala kablar om man planerar att ha en chyst förstärkare emellan då de skippar ett konverterings steg och därmed en möjlig källa till förändrade signaler.

Skrivet av zid981:

Är ingen expert men efter en hel del testande vilket inneburit en del felköp har jag utvecklat en egen teori.
Ju fler komponenter som är inblandade, ju längre signalvägar desto sämre ljud.
Slutsats: Koax.
Om en elektrisk signal skall omvandlas till ljus och sedan tillbaka uppstår ofrånkomligen förluster vilket leder till sämre ljud.
Fullt möjligt att jag har fel men JAG tycker det låter bättre.
USB är ju inget optimalt val men eftersom Musical fidelity M1 dac har den funktionen så skall den ju utnyttjas.
Satsa på kablar av bra kvalitet, rekomenderar varm dessa.

Koax: http://www.hifiklubben.se/produkter/kablar/digital/qed_perfor...
USB: http://www.hembioconsult.se/Produkter/Kablar/USB-kablar/Fores...

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka det låter klokt, USB borde ju potentiellt sätt vara det bästa men misstänker pga just protokoll och annat dumt att man "går miste" om bitar samt ev uppsamplings möjlighet.
Ljudströmmen (digital) som jag har förstått det består i allra flesta fall av en bitström, detta innebär om jag tolkat allt rätt att, ja informationen är digital, men enkelvägs kommunikation, alltså bitar kan gå förlorade.
Det är alltså skillnad på om du har en "digital" signal i ett nätverk eftersom det är två noder som talar med varandra och bekräftar att alla bitar är på plats medan i Audio sammanhang en nod som slänger alla bitar åt ett håll och sedan en sk. "felkorrigeringskrets" som chansar på om det ska vara en etta eller en nolla om någon bit kommit bort på vägen.
Det man vill åstadkomma är därför en så felfri signalväg som möjligt och jag börjar luta åt välskärmad coaxial digital av bra kvalite typ belden eller annat och en kontakt som typ bulletplug verkar bra eftersom den verkar efterlikna kabels egenskaper bäst utan en massa materialmassa som kan påverka impedansen i kabeln.

Sedan när det kommer till högtalar kablar så verkar det vara hur många olika teorier som helst.
Jag tycker själv att jag upplevde ett lyft när jag bytte från ett par till ett annat.
De jag hade innan var 10år gamla "dali" kablar med sk OFC koppar och genomskinlig silikon-plats isolering, kopparn såg nästan brun ut så mistänker att det kanske inte var en så välmående kabel.
Köpte nya med terminerade kontakter som sitter bra i högtalarens terminaler, vettig kabel i övrigt från "Chord" och det är en direkt skillnad i volymnivå, har tom testat med en DB mätare och allt identiskt (A-B) test.
Det måste ju betyda att det sker något i den ena kabeln som inte sker i den andra, jag är därför helt övertygad att det är skillnad på kabel och kabel, den som säger motsatsen kan ju köra med högtalarkabel nästa gång de ska hjälpstarta bilen och försöka förklara varför det inte funkar medan det funkar med de som sitter monterade på just startkablarna, det är ju ingen skillnad på kabel och kabel, de har ju alla samma egenskaper.. eller?

Permalänk
Medlem

Oftast brukar USB DACar sällan stödja samplingsfrekvens över 48k så ska du köra högupplöst material brukar det inte vara någon vits att använda USB läget. I detta fallet verkar det finnas olika versioner av DACen med olika USB interface (den gamla endast 44kHz). Vill du köra högre än 96kHz så är det spdif som gäller.

http://www.audiostream.com/content/musical-fidelity-m1-dac-ne...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _nicke:

Oftast brukar USB DACar sällan stödja samplingsfrekvens över 48k så ska du köra högupplöst material brukar det inte vara någon vits att använda USB läget. I detta fallet verkar det finnas olika versioner av DACen med olika USB interface (den gamla endast 44kHz). Vill du köra högre än 96kHz så är det spdif som gäller.

http://www.audiostream.com/content/musical-fidelity-m1-dac-ne...

Min Traktor klarar 24/96khz.
Edit: på USB. Detta är limit för just USB.

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns egentligen inte nån gräns för max samplingsfrekvens för usb anslutna ljudkort, däremot finns det en del färdiga standarder som inte kräver drivrutiner som har en del fasta värden, det är lite samma sak som med antalet knapptryckningar på tangentbord, det har inget med usb bussen att göra, det finns 24/192 usbljudkort redan idag, Apogee, Rme och liknande tillverkare har det, de kör dessutom en väldig massa kanaler i hög upplösning, och usb 3 bussen har ännu högre bandbred, problemet är helt enkelt om man vill göra det enkelt för sig o använda microsofts färdiga paket eller om man hittar på nått eget och använder usbs fulla kapacitet, 480/5000 Mbit/s räcker till väldigt mycket ljuddata om man vill det.

Man ska kanske fråga sig vad meningen är istället, om man behöver högre upplösning vid uppspelning, de flesta färdiga musikproduktioner klarar sig med god marginal inom cd standarden, det är inte 24/384 som kommer att ge bättre ljud.
Bästa sättet att ansluta sig mellan dator och en dac är galvaniskt isolerat, optofiber eller pulstransformatorer eller nån aktiv elektronisk lösning eller lan/wan är nästan ett krav om man är seriös, de flesta billiga "spel ljudkort" från allt som har nåt datorrelaterat namn brukar inte vara isolerade, och de kan överföra störningar, i princip alla usb strömförsörjda kort har nån form av störningar, mer eller mindre, för att få det riktigt bra ska de ha en egen strömförsörjning.
Så för att mata en externa dac kan man tex köra signalen via en squeezebox eller transporter de ger då även ett interface, eller så har man någon isolerande enhet på vägen, som en Trends ud 10.
Man får en del problem mad att få ut allt ljud på samma sätt ur datorn, win är inte anpassat för det, och många program tillåter inte att man skickar ljudet som man vill, tex spel och multimedia använder ofta bara wins inbyggda system, så har man ett multikanalskort så går det inte att använda det som filter och eq och få ut ljudet ur datorn.

Ett uppsamplat material kan inte vara "Native" nått annat, endera så är det native eller så är det ändrat, det kan inta vara både och

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hela iden är att få köra högupplöst material som sagt.
Har kommit över en del fina vinylrippar och annat kul.
Vill sitta med förutsättningarna att lira native när väl jag får 24/192 material som ev. kommer från en kille som sitter på en hel del master DAT:ar.

Misstänker att min dac inte är med 24/96 stöd via USB eftersom den är typ 1år.
Att galvaniskt skärma har jag fått för mig kan leda till massor med jitter/klockfel, kan vara ute och cykla där.
Optiskt har du dubbla omvandlingar och igen risk för tidsfel/jitter iom detta.

Spontant känner jag ändå att den optiska är det bästa alternativet just pga de dåliga elektriska egenskaperna i en dator.
Har nätdel som är väldigt seriös med 80plus gold spec men misstänker att rippel och annat skit ändå förekommer.

Ideal vore att ha en dator/media spelare på batteridrift och induktionsladdning av batteri samt coax/AEUS elektrisk digital ut.

Ska klia mig i skallen och köra lite A/B tester mellan de olika.
Sitter dock på ett moderkort utan COAX utan bara optisk.

Ingen som råkar ha en en burk med Coax som vill byta med mig, kan tänka mig vad som egentligen i mindre format så man får testa och se vad som händer.

Permalänk

Jag köpte mig ett xonar essence stx sen kör jag analogt till stereon, så länge man inte är så intresserad av dts och dolby så funkar det riktigt bra tycker jag. Musiken fick sig ett lyft =).

Sen för att skicka musik digitalt till dac så fanns det nåt program till windows foobar? som skickade signalen opåverkad till dacen? Finns nog en hel del forum om det, sen tycker jag verkligen att du ska ge din dac ordentligt med lyssningstid 44,1 khz och 16 bitar är ganska så hög upplösning för musik och oftast borde det ju räcka. Huvudsaken är ju att du är nöjd med hur det låter. http://www.tweakheadz.com/16_vs_24_bit_audio.htm lite intressant läsning okomprimerad 24/96 i 3 minuter är 99 megabyte stor.

Permalänk
Rekordmedlem

DAT i 24/192 ? då har han byggt den själv, för nått sånt format finns inte i standarden, 16/44 och ibland 16/88, Pioneer gjorde sånna.
Jitter och galvanisk isolation hänger inte ihop på det sättet, tex optofiber ger isolering utan att ge störande jitter, men det kan finnas dåliga interface som alstrar jitter, men det har inget absolut samband med en ev isolation i sig att göra eller optotekniken, jittret från optotekninken i sig är väldigt låg, annars skulle inte du kunna läsa på det här forumet, internet skulle ha svårt att fungera överhuvudtaget, jitter existerar, men det krävs väldigt mycket innan det ger hörbara problem så det är mest skrönor som lever kvar i hifibranchen.
Vill du ha ett usb>aes interface för rent hifibruk (med jittertvätt och isolation) så finns Trends ud10, jag har själv en sån burk, och den har batteripack också
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=158271
Det finns en lite version också, men då saknar den aes/ebu interfacet, så den ska du nog inte välja i så fall

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.