NfS:Shift 2 Unleashed - Värdelöst i Crossfire?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

NfS:Shift 2 Unleashed - Värdelöst i Crossfire?

Hej.

Jag spelar en hel del Need for Speed: Shift 2 Unleashed, och jag märkte idag att jag tyckte det flöt på sämre än det brukar, så jag slog på fraps.

Jodå, mycket riktigt - mellansekvenserna ligger i ca 30-40 fps, och körandet tuffade runt i ~50-70 fps, och där märkte jag till och med av microstuttering, något jag inte brukar göra. Har CCC igång samtidigt och ser att korten bara ligger i ~60-70% aktivitet vardera.
Inaktiverar crossfire och kör samma bana igen - fortfarande ~50-70 fps men bättre flyt. Kortet ligger i 99% aktivitet. Även bättre fps (~50) i mellansekvenser.

Jaha?
Kör en vända i 3dMark11 med ett respektive två kort, och får ~4200 respektive ~8000 i graphic-score, så där stämmer allt.

Väljer en stor bana utan motståndare och kör två varv med samma grafikinställningar:
Crossfire: Centrerat kring ~90-95 fps. Huvudkort ligger i ~60% aktivitet och slavkortet i ~80-90% aktivitet.
Singel: Centrerat kring ~85-90 fps (så bara 5 fps mindre!?). Kortet ligger i ~99% aktivitet hela tiden.

Men misären slutar inte här: När det händer mycket på skärmen (t.ex flera bilar framför + träd) så blir det rent av sämre fps i crossfire än vad det blir med ensamt GPU (sämre FPS som sagt, inte hack alá microstuttering.).

Någon annan som kör Shift 2 Unleashed och som har samma problem? Bara 5 fps bättre i snitt med crossfire aktiverat är oroande i sig, men när det blir rent av sämre fps då är ju något galet. Kan det verkligen vara så j*vla dåligt optimerat gentemot crossfire?

Kör på 120z skärm, V-sync på (men irrelevant då det aldrig blir 120 fps) och med samma grafikinställningar oberoende av singel/CF. Processorn ligger runt ~40% usage, så det är def. inte den som är problemet.

CPU: i7-8700k + Noctua NH-U14S || GPU: MSI GTX 1080 Gaming X.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: NZXT Hale90 1000W 80+ Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 4st Corsair LL120.
Lagring: Seagate Barracuda 7200rpm (2TB), Samsung 830(128 GB), Crucial MX300(525 GB), Crucial M500(240GB)
Skärmar: Acer Predator XB271HU, BenQ GL2450 || OS: Win 10 Pro N.