Vilken leverantör har bäst peering/ping?

Permalänk
Medlem

Vilken leverantör har bäst peering/ping?

Hej.

Jag ska snart flytta in i en ny lägenhet där det erbjuds fiber via stadsnät. Jag undrar nu hur mycket peering/routing påverkas av valet av leverantör, samt vilken av de leverantörer jag kan välja mellan mest troligt har bäst peering. Det vill säga latency främst, inte bara i Sverige utan även ut till Europa och till andra sidan av atlanten.

Jag har följande leverantörer att välja mellan: Bahnhof, Bredband 2, Tyfon, All Tele, Bixia och Forss webservice (lokalt bolag).

Tack.

Permalänk

helt beroende på ort och hur det stadsnätet är anslutet, bästa är att fråga folk i din omgivning (inom samma stadsnät)

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxarn:

Hej.

Jag ska snart flytta in i en ny lägenhet där det erbjuds fiber via stadsnät. Jag undrar nu hur mycket peering/routing påverkas av valet av leverantör, samt vilken av de leverantörer jag kan välja mellan mest troligt har bäst peering. Det vill säga latency främst, inte bara i Sverige utan även ut till Europa och till andra sidan av atlanten.

Jag har följande leverantörer att välja mellan: Bahnhof, Bredband 2, Tyfon, All Tele, Bixia och Forss webservice (lokalt bolag).

Tack.

Det är nog ungefär samma skulle jag tro har haft Bredband 2 tidigare men bytte till bahnhof för dem var billigare och skillnaden mellan dem var väldigt liten
hade 50/10 och nu 100/10

Permalänk
Medlem

Bredband2 ska inte ha någon vidare routing utomlands vad jag har hört/märkt.

EDIT: Sen om du fildelar mycket så hade jag skippat BB2 även när det gäller det.
EDIT2: Min röst går till Bahnhof :).

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Leverantörer har inte bara egna nät på det sättet, de hyr in sig på andra och kopplar ihop sina nätverk och det är ofta dynamisk routing.
stadsnät t.ex. är ett nät, de i sin tur har t.ex. virtuella nätverk på sig (leverantörerna) som tunnlar din uppkoppling via deras servrar, från deras servrar är det sedan en lina ut.
Stora delar av själva linorna ägs sedan av olika företag, leverantörer osv där sedan operatörer hyr in sig eller avtalar med osv sedan är en del allmänt öppet annars skulle inte nätet funka, vissa kan ha lite mer effektiv routing men min gissning är att inom Sverige är det hugget som stucket, utanför Sverige är det mer lotteri vart du hamnar först och hur den sedan tar dig, kan vara att BB2 har lite otur där just nu om många har problem.

Latency över atlanten m.m. har även att göra med vad du använder för program/spel m.m. och hur deras nätverk ser ut, det har inte bara med din leverantör att göra, WoW t.ex. pingade vid låg belastning runt 400 mot serverar som låg i LA tror jag det var, ArenaNets servrar för GW1 är alla i Seattle just nu om jag förstått det rätt men de har gjort en highspeed tunnel direkt från tyskland till Seattle för att minimera ping (funkar halvbra, när det funkar är det nice ~100-150ping men pingen hoppar lite för mycket enligt mig).

Du kan påverkas lite av valet av leverantör men i det stora hela är det försumbart om de inte har väldigt dåliga servrar eller så, med stadsnät och lägenheter är det nog mer intressant hur de delar uppkopplingen, ibland är det nämligen t.ex. 10Mbit per hus per leverantör så alla med samma leverantör i ett hus delar på samma uppkoppling (så hade jag i V-ås) så tog man ett billigt alternativ så delade man med 5 andra, tog man ett lite dyrare fick man hela själv typ. Jag fick även tele2 att helt öppna alla portar m.m. på linan för att jag var ensam på den i huset, något som de inte gjorde annars.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Rekordmedlem

Troligen har Telia lägst latens generellt sett under Atlanten, de har egna nät hela vägen över till USA, om man vill betala så kan man få garanterad latens, men det är inte billigt. Däremot ska du ut på de ofta usla näten i usa sedan och det är nog där flaskhalsarna kommer.
Edit: Du kan göra en egen uppskattning av lägsta latensen, signalen rör sig ungefär 200 000 km/sekund i optofiber och varje routerhopp ger ungefär 5 millisekunder latens, så vet du avståndet och antal hopp så går det att räkna ut lägsta latens på avståndet och en "normallatens" där man tar med roterhoppen, säg att det är 13000 Km T&R till norra östkusten i usa, och ungefär det dubbla till västkusten det beror lite på hur fibrerna ligger. Och sedan blir det nog 15-30 hopp beroende på var du ska. Eftersom det inte är en fast länk går det inte att räkna ut ett max, men minlatensen beror på sträckan och att komma under 1ms/hopp på internet är inte rimligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är du intresserad av att kolla en operatörs routing så är http://bgp.he.net ett mycket bra verktyg.

Börja med att kolla upp vilket AS-nummer en operatör har, det kan man enkelt få fram på www.ripe.net genom några slagningar deras databas.

Normalt sett hänger alla stora och medelstora operatörer på Dix, nix netnod och eventuellt ficix så peeringen inom norden är i-princip den samma oavsett vilken du väljer, många av dessa exchange points tillhandla trafikgrafer för varje operatör, kolla så att den operatör du tänkt välja inte ligger och "flatlinear" dvs. låter sin port på någon av dessa punkter gå full under delar av dygnet, om någon operatör gör det, fundera verkligen på att välja någon annan för chansen är stor att dom även lider av kapacitetsbrist på fler ställen i nätet.

Om du har mycket trafik utomlands och i synnerhet trafik som kräver låg latens är det intressant att veta vilken uppströms leverantör (transit) en operatör använder, det ser du snabbt på graferna på bgp.he.net, dvs vilket annat AS-nummer operatören du slagit på får kontant med ytterligare AS-nummer denne inte har något "streck" direkt till.

En slagning på de operatörer du listat visar att Bahnhof, All Tele använder Telia som uppströmsleverantör och och inte har något direkt trafikutbyte med någon s.k. Tier1 leverantör. Bredband 2 har en liknande setup men använder Tinet som uppströmsleveratör istället.

Tyfon och Bixia skulle enligt dessa grafer vara de operatörer som har sämst peering, båda dessa använder sig av en Tier2a som uppströms leverantör, (phonera resp. ip-only) vilket innebär att du har minst 3 hopp till närmsta Tier1 leverantör.

Forss webservice saknade helt eget AS-nummer utan låter sitt nät routeas av TDC, så en slagning på TDC visar att dom är snudd på att själva vara en Tier1 leverantör då dom utbyter trafik direkt med nästan alla stora operatörer och köper s.k. transit genom Level3 till en mycket liten del av internet vilket på pappret skulle göra att dom har bästa latensen.

Sedan ska man inte uteslutande lyssna på detta, både Bahnhof och Bredband2 har tidigare rykten om sig att strypa sin uppströmstrafik vilket är ett allmänt dåligt tecken när en operatör gör det. Det man ska akta sig för i fallet med Forss är att låsa upp sig till en operatör utan eget AS-nummer någon längre period då dom kan få för sig vilken dag som helst att tex. skaffa det och då kan peering situationen helt förändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfm:

Vilket innebär att Bahnhof och AllTele borde vara dom bästa i det här fallet?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Leverantörer har inte bara egna nät på det sättet, de hyr in sig på andra och kopplar ihop sina nätverk och det är ofta dynamisk routing.
stadsnät t.ex. är ett nät, de i sin tur har t.ex. virtuella nätverk på sig (leverantörerna) som tunnlar din uppkoppling via deras servrar, från deras servrar är det sedan en lina ut.
Stora delar av själva linorna ägs sedan av olika företag, leverantörer osv där sedan operatörer hyr in sig eller avtalar med osv sedan är en del allmänt öppet annars skulle inte nätet funka, vissa kan ha lite mer effektiv routing men min gissning är att inom Sverige är det hugget som stucket, utanför Sverige är det mer lotteri vart du hamnar först och hur den sedan tar dig, kan vara att BB2 har lite otur där just nu om många har problem.

Latency över atlanten m.m. har även att göra med vad du använder för program/spel m.m. och hur deras nätverk ser ut, det har inte bara med din leverantör att göra, WoW t.ex. pingade vid låg belastning runt 400 mot serverar som låg i LA tror jag det var, ArenaNets servrar för GW1 är alla i Seattle just nu om jag förstått det rätt men de har gjort en highspeed tunnel direkt från tyskland till Seattle för att minimera ping (funkar halvbra, när det funkar är det nice ~100-150ping men pingen hoppar lite för mycket enligt mig).

Du kan påverkas lite av valet av leverantör men i det stora hela är det försumbart om de inte har väldigt dåliga servrar eller så, med stadsnät och lägenheter är det nog mer intressant hur de delar uppkopplingen, ibland är det nämligen t.ex. 10Mbit per hus per leverantör så alla med samma leverantör i ett hus delar på samma uppkoppling (så hade jag i V-ås) så tog man ett billigt alternativ så delade man med 5 andra, tog man ett lite dyrare fick man hela själv typ. Jag fick även tele2 att helt öppna alla portar m.m. på linan för att jag var ensam på den i huset, något som de inte gjorde annars.

:%s/servrar/routrar/g

Känns som att du gissar rätt vilt och träffar fel för det mesta.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Vilket innebär att Bahnhof och AllTele borde vara dom bästa i det här fallet?

Jo, jag personligen hade nog valt Alltele.

Bahnhof har bara en transit leverantör, Telia.

Alltele köper transit av både Telia och Cogentco.

Förutom den uppenbara fördelen av att man fortfarande har en full internet åtkomst om transit leverantören skulle gå ner eller få tekniska problem, dock kan man nog anse risken att Telia skulle ligga nere en längre stund som låg. Däremot förekommer det med jämna mellanrum att Tier1 leverantörer dvs. leverantörer som inte har någon uppströmsleverantör (transit) utan har direkt trafikutbyte med alla stora leverantörer i världen, därbland Telia börjar bråka med varandra genom att helt enkelt stänga av trafikutbytet mellan varandra, köper man då enbart uppströmstrafik från en sån leverantör som är i bråk med en annan kommer man tappa en del av internet, köper man då bandbredd av två stycken går man som treje part opåverkad ur en sån konflikt vilket hänger då då.

Sedan återspeglar ofta en leverantörs externa setup hur nätet ser ut internt också, tummar man på transit redundansen är det förmodligen inte det ända ställen man tummat på redundansen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfm:

En slagning på de operatörer du listat visar att Bahnhof, All Tele använder Telia som uppströmsleverantör och och inte har något direkt trafikutbyte med någon s.k. Tier1 leverantör. Bredband 2 har en liknande setup men använder Tinet som uppströmsleveratör istället.

Tyfon och Bixia skulle enligt dessa grafer vara de operatörer som har sämst peering, båda dessa använder sig av en Tier2a som uppströms leverantör, (phonera resp. ip-only) vilket innebär att du har minst 3 hopp till närmsta Tier1 leverantör.

Forss webservice saknade helt eget AS-nummer utan låter sitt nät routeas av TDC, så en slagning på TDC visar att dom är snudd på att själva vara en Tier1 leverantör då dom utbyter trafik direkt med nästan alla stora operatörer och köper s.k. transit genom Level3 till en mycket liten del av internet vilket på pappret skulle göra att dom har bästa latensen.

Med reservation för att jag helt missuppfattat dig.
Menar du alltså att TDC är nästintill tier1, medan Telia inte är det? Ser man globalt och inte bara till skandinavien (vilket det ju var tal om här) så skulle jag säga att TDC inte ens kan klassas som tier2

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Telia räknas som en Tier1 även i den mest strikta bemärkelsen där man även kräver att operatören inte har några "paid peering" avtal.

Det jag däremot menade var att varken Bahnhof eller Alltele har något trafikutbyte de inte betalar något för med någon Tier1 operatör borträknat sin upstream (Telia) då dom betalar för det trafikutbytet.

Tier2 är i-princip alla som har något peering-avtal (dvs. trafikutbyte man inte betalar något för) med en annan operatör vilket även mycket små operatörer lätt kan uppfylla och TDC i högsta grad uppfyller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfm:

Telia räknas som en Tier1 även i den mest strikta bemärkelsen där man även kräver att operatören inte har några "paid peering" avtal.

Det jag däremot menade var att varken Bahnhof eller Alltele har något trafikutbyte de inte betalar något för med någon Tier1 operatör borträknat sin upstream (Telia) då dom betalar för det trafikutbytet.

Tier2 är i-princip alla som har något peering-avtal (dvs. trafikutbyte man inte betalar något för) med en annan operatör vilket även mycket små operatörer lätt kan uppfylla och TDC i högsta grad uppfyller.

Nu gällde ju dock frågan mer än Sverige med omnejd. Att TDC kan ses som tier2 i Norden är inte samma sak som att de är en global T2, snarare långt ifrån. Jämför TDCs geografiska nättäckning och antal prefix med några globala T2-operatörer, typ c&w, hurricane eller abovenet så förstår du vad jag menar.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfm:

Är du intresserad av att kolla en operatörs routing så är http://bgp.he.net ett mycket bra verktyg.

Börja med att kolla upp vilket AS-nummer en operatör har, det kan man enkelt få fram på www.ripe.net genom några slagningar deras databas.

Normalt sett hänger alla stora och medelstora operatörer på Dix, nix netnod och eventuellt ficix så peeringen inom norden är i-princip den samma oavsett vilken du väljer, många av dessa exchange points tillhandla trafikgrafer för varje operatör, kolla så att den operatör du tänkt välja inte ligger och "flatlinear" dvs. låter sin port på någon av dessa punkter gå full under delar av dygnet, om någon operatör gör det, fundera verkligen på att välja någon annan för chansen är stor att dom även lider av kapacitetsbrist på fler ställen i nätet.

Om du har mycket trafik utomlands och i synnerhet trafik som kräver låg latens är det intressant att veta vilken uppströms leverantör (transit) en operatör använder, det ser du snabbt på graferna på bgp.he.net, dvs vilket annat AS-nummer operatören du slagit på får kontant med ytterligare AS-nummer denne inte har något "streck" direkt till.

Sedan ska man inte uteslutande lyssna på detta, både Bahnhof och Bredband2 har tidigare rykten om sig att strypa sin uppströmstrafik vilket är ett allmänt dåligt tecken när en operatör gör det. Det man ska akta sig för i fallet med Forss är att låsa upp sig till en operatör utan eget AS-nummer någon längre period då dom kan få för sig vilken dag som helst att tex. skaffa det och då kan peering situationen helt förändras.

Var där? ( http://bgp.he.net ) hittar jag hur snabba svarstider/ping tider än viss ISP har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeMan:

Var där? ( http://bgp.he.net ) hittar jag hur snabba svarstider/ping tider än viss ISP har?

Det gör du inte. Det du letar efter finns inte då det är alltför komplicerat, men man kan generellt säga att när en ISP har bra peering så har den bra ping. Men det betyder inte att den alltid har bäst, det beror främst på vart du bor och vart du ska.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Bredband2 ska inte ha någon vidare routing utomlands vad jag har hört/märkt.

EDIT: Sen om du fildelar mycket så hade jag skippat BB2 även när det gäller det.
EDIT2: Min röst går till Bahnhof :).

Hur har du märkt det? Om jag kan få ta del av den information du samlat ihop så har jag möjlighet att vidarebefordra detta till rätt personer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gesus:

Hur har du märkt det? Om jag kan få ta del av den information du samlat ihop så har jag möjlighet att vidarebefordra detta till rätt personer.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle säga att det värsta är nationella peeringen.
Inget trafikutbyte med Tele2 eller Telia, trafiken till/från dessa operatörer går istället via Tinet/Inteliquent.
Ibland dessutom på obskyra omvägar ut i Europa.

Utöver det så har Tinet också dålig routing i egna nätet mot en hel del destinationer.

Visa signatur

N/A

Permalänk

http://en.wikipedia.org/wiki/Tier_1_network
Inte många tier 1 globalt...

Visa signatur

Asus Sabretooth P67 | i7 2600k | Noctua NH - C14 | 16 GB Vengeance LP 1600 MHz |
Gigabyte GTX 670 OC WF @ 1.13 GHz boost clock | Define R4 | Corsair HX750W 80+ Gold |
Systemdisk Samsung 840 | Speldisk Samsung 840 Pro | Intel 520 |

Permalänk
Medlem

Nu vet jag det här är en riktigt gammal tråd, men.. har jag fattat rätt i att jag kanske inte borde ha tecknat avtal med IP-Only till min villa, och iställe valt Telia, även om Telia's öppna nät kostar några kronor extra varje månad?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5