Behöver lite info ang. färglaserskrivare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2007

Behöver lite info ang. färglaserskrivare

Är på gång att köpa en färglaserskrivare men behöver lite mer info.

Skulle gärna vilja köpa en skrivare som även går att ansluta till det trådlösa nätverket. Så jag fann denna Samsung CLP-325W för 1390kr.
https://www.inet.se/produkt/3505919/samsung-clp-325w

Men jag blev nästan rädd när jag fick se att en toner kostade runt 430-460kr. Och det var bara för en färg.
Det står att en kulörfärgstoner räcker upp till 1000 sidor medans en svartfärgstoner räcker upp till 1500 sidor.
Är det det då helt fyllda sidor med enbart en färg de menar då?

Det står även att det medföljer en starttoner. Vad innebär det? Är det bara svart eller är det halvt fyllda toner med respektive färg?
Detta känns för övrigt så överprissatt för att köpa en skrivare med tillbehör år 2012.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungsbro
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Fr1dd:

Skulle gärna vilja köpa en skrivare som även går att ansluta till det trådlösa nätverket. Så jag fann denna Samsung CLP-325W för 1390kr.

Men jag blev nästan rädd när jag fick se att en toner kostade runt 430-460kr. Och det var bara för en färg.
Det står att en kulörfärgstoner räcker upp till 1000 sidor medans en svartfärgstoner räcker upp till 1500 sidor.

Det står även att det medföljer en starttoner. Vad innebär det? Är det bara svart eller är det halvt fyllda toner med respektive färg?
Detta känns för övrigt så överprissatt för att köpa en skrivare med tillbehör år 2012.

Kolla på nordicink.se. Där har jag köpt "kompatibla" toner till min CLP-300n och de har fungerat bra. De kostar ca hälften av originaltonerpriset.

Man brukar räkna på 5% täckning av sidan. Dvs 1000 sidor med 5% täckning.

Starttoner brukar ofta innebära att de är fyllda till ca 70%-

Hoppas det var svar på dina frågor annars får du fråga på

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2008

Starttoner innebär att det följer med toner i alla färger så det räcker till 700 sidor tror jag att det var. Har precis samma skrivare och är ruggigt nöjd med den. Haft den 4 månader eller nåt nu och den har aldrig strulat. Har dock nästan enbart skrivit ut sidor med lite färg så jag har knappt haft någon åtgång av toner.

"It is ridiculous to say that TV-games is affecting kids. If say for example Pac-Man were affecting kids born in the 80'ies then we would
today have loads of youths running around in a dark room eating pills while they are listening to monotone music."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungsbro
Registrerad
Nov 2005

Såg just att toner till din skrivare inte var så mycket billigare på nordicink tyvärr:

http://www.nordicink.se/products.aspx?printername=CLP+325W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Näsåker
Registrerad
Jul 2006

Man kan även till vissa skrivare köpa ett KIT med toner, dvs alla fyra patroner i ett paket, brukar bli en 20-30% billigare än att köpa dem lösa.

http://www.nordicink.se/products.aspx?printername=CLP+325W

Finns både original och pirat, skiljer inte så mycket att det känns värt att köpa pirat.

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Ath. 2 X4 645 8GB ram W7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 2st 15,6"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2011

Tyvärr är det oftast billigare att köpa en ny skrivare än att köpa nya toners till den gamla, det är marknadsekonomi det

Silverstone RV02-E "vit", Z97-DELUXE/USB 3.1, 4790K@4,4GHz, Corsair 1600MHz 16GB, Intel 730 480GB, GTX Titan X, Phillips BDM4350UC@3840x2160 ,HRT Music Streamer II, Sennheiser HDVA600, HD800.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Näsåker
Registrerad
Jul 2006
Skrivet av milla_66:

Tyvärr är det oftast billigare att köpa en ny skrivare än att köpa nya toners till den gamla, det är marknadsekonomi det

Sanning med modifikation, om en ny uppsättning patroner ger upp till 1000 sidor och kostar 1350:- så är det ungefär samma som vad skrivaren kostar, men då kanske du får med toner för 300-700 sidor och måste kasta bort den gamla fullt fungerande skrivaren, slöseri.

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Ath. 2 X4 645 8GB ram W7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 2st 15,6"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av randal:

Kolla på nordicink.se. Där har jag köpt "kompatibla" toner till min CLP-300n och de har fungerat bra. De kostar ca hälften av originaltonerpriset.

Man brukar räkna på 5% täckning av sidan. Dvs 1000 sidor med 5% täckning.

Starttoner brukar ofta innebära att de är fyllda till ca 70%-

Hoppas det var svar på dina frågor annars får du fråga på

Tack för infon, täckningsytan i procent var intressant.

Skrivet av KlasXpress:

Starttoner innebär att det följer med toner i alla färger så det räcker till 700 sidor tror jag att det var. Har precis samma skrivare och är ruggigt nöjd med den. Haft den 4 månader eller nåt nu och den har aldrig strulat. Har dock nästan enbart skrivit ut sidor med lite färg så jag har knappt haft någon åtgång av toner.

Trevligt med lite erfarenhet av samma produkt, underlättar vid köp.

Skrivet av foppson:

Sanning med modifikation, om en ny uppsättning patroner ger upp till 1000 sidor och kostar 1350:- så är det ungefär samma som vad skrivaren kostar, men då kanske du får med toner för 300-700 sidor och måste kasta bort den gamla fullt fungerande skrivaren, slöseri.

Jag trodde faktiskt (då jag ej kollat upp detta de senaste 6 åren) att just det här slöseriet som även förekommer mellan bläckstråleskrivare och färgpatroner hade tagit en vändning, men nej då. Det pågår fortfarande.

Jag får fila lite på detta ett tag till och se om det dyker upp några fler svar. Tack än så länge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderhamn
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av foppson:

+1

Billigare med blekk om du skriva ut färg. Kan rekommendera Officejet Pro 8600. Den har kapacitet på 2500 sider på den svarta bläckpatronen, 1400 på resterande 3 färger. Det till priset av en tonerkassett i motsvarande kapacitet.

Sen är bläckskrivare snabbare både när det gäller uppvärmningstid och utskrifthastighet kontra färglaser.
Enda som lönar sig när det kommer till färglaser är större typer av kontorsmaskiner i 6-10 kronors klassen. Om du nu inte köper en svartvit maskin det är det billigaste i regel, finns vissa undantag dock.

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Waste:

Sen är bläckskrivare snabbare både när det gäller uppvärmningstid och utskrifthastighet kontra färglaser.
Enda som lönar sig när det kommer till färglaser är större typer av kontorsmaskiner i 6-10 kronors klassen. Om du nu inte köper en svartvit maskin det är det billigaste i regel, finns vissa undantag dock.

Japp, du har rätt i att uppvärmingstid och utskriftshastigherer är snabbare. Hade bläckstråleskrivare innan men då jag så sällan använde det torkade skrivhuvudet ut och blev förstört till sist. Därför blev det en laser istället då jag ibland bara använder den en gång i månaden.

"It is ridiculous to say that TV-games is affecting kids. If say for example Pac-Man were affecting kids born in the 80'ies then we would
today have loads of youths running around in a dark room eating pills while they are listening to monotone music."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mantorp
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Fr1dd:

Har en sådan skrivar och funkar bra ioförsig skriver jag inte ut så ofta hade en bläck innan och då fick man rengöra den varje gång man skulle använda den.
Det tycker jag inte var ekonomiskt.
Sedan om du ska skriva ut kort så är det bläck som gäller då laser inte är bra på det eller så måste du ha special papper.

Moderkort: GA-Z170N-Gaming , Minne: HyperX FURY Black Series 2X8GB HDD1: 840 EVO 250Gb, HDD2: 860 Evo 500Gb CPU: I7-6700K, Kylning: Noctua NH-D15 GPU: MSI GTX 1070 Gaming X Låda: Define Mini, Mus: RGB Glaive, Tangentbord:
Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT , Monitor: Acer XB271HU / XG270HU
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Nokia 8
Media-dator: GA-H87N-WIFI, i3-4130, 8GB minne ,K400 tgb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderhamn
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av KlasXpress:

Japp, du har rätt i att uppvärmingstid och utskriftshastigherer är snabbare. Hade bläckstråleskrivare innan men då jag så sällan använde det torkade skrivhuvudet ut och blev förstört till sist. Därför blev det en laser istället då jag ibland bara använder den en gång i månaden.

Och där kommer fördelen med laser in. Beror helt på vad man är för användare vilken skrivare man skal ha. En bläckskrivare skall användas regelbundet så bläcket får cirkulera i maskinen, en laserskrivare har inte det problemet.

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC