Rykte: Valve arbetar på Steam Box – spelkonsol med PC-hårdvara

Permalänk
Avstängd

"spelkonsol med PC-hårdvara "

A.k.a en dator.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

Eh? 2012 dummaste idé? Då kan man ju lika gärna köpa en xbox360 då? eller........

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Vad skulle "standarden" bli då grafikmässigt sett? Ultra grafik? Medel grafik, eller vad?
Idag finns det väldigt många olika konfigs för ett spel med grafik och svårighets grad etc.
Jag har svårt att se hur denna skulle kunna bli en monster rigg vilket jag njuter av att köpa och bygga ihop ungefär vart 3:e eller 4:e år med ex. 2 grafikkort, hur mycket ram som helst och eyefinity.

Ja dom säger att det är för att underlätta för speltillverkare men njä.. tveksam.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Eh? 2012 dummaste idé? Då kan man ju lika gärna köpa en xbox360 då? eller........

Eeeeeeeeeeeeeeeh. En xbox360 är inte en pc, eh?

Permalänk
Medlem

OM Valve jobbar på det här så finns det två stora fördelar, säkerhet och smidighet för konsumenten.

Säkerhet

- Inga problem med kompatibilitet för hårdvara, drivrutiner mm.
- "Certifiering" som är enkel att förstå. Certifierade spel kommer garanterat att fungera bra, inget behov att läsa om hårdvarurekomendationer som ofta är missvisande och även förvirrande för medelkonsument.

Smidighet

- Automatiska uppdateringar av spel och drivrutiner utan att behöva bry sig.
- Allt fungerar "out-of-the-box", handkontroller och joysticks kan användas direkt utan att behöva installera och ställa in dem.
- Liten formfaktor som går ställa upp i vardagsrummet enkelt.

Om Valve gör detta rätt så kan det nog fylla en nisch på PC-marknaden, traditionella gamingdatorer lär inte försvinna. Det blir helt enkelt en skräddarsydd PC för de som inte kan/vill hålla på med allting runtom.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Varför kan det inte bli så att spelen fortfarande kommer att kunna fungera när steamboxen blivit äldre och ersatt bara att inställningarna ställs ner beroende på hårdvaran, precis som på PC. Säg att steambox 2 kommer om 4 år, spelen som kommer till den ser fantastiska ut medan dom till Steambox 1 ser ok ut?

Förstår ni vad jag menar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av VictoryKid:

Varför kan det inte bli så att spelen fortfarande kommer att kunna fungera när steamboxen blivit äldre och ersatt bara att inställningarna ställs ner beroende på hårdvaran, precis som på PC. Säg att steambox 2 kommer om 4 år, spelen som kommer till den ser fantastiska ut medan dom till Steambox 1 ser ok ut?

Förstår ni vad jag menar?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det kan nog bli så. Förhoppnignsvis dröjer det inte 4 år mellan uppdateringarna dock. Jag hade gärna sett att Valve släpper en om året och då gärna heter Steambox 2012 tex. Behöver inte vara ny design varje år bara nytt inuti.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devien:

OM Valve jobbar på det här så finns det två stora fördelar, säkerhet och smidighet för konsumenten.

Säkerhet

- Inga problem med kompatibilitet för hårdvara, drivrutiner mm.
- "Certifiering" som är enkel att förstå. Certifierade spel kommer garanterat att fungera bra, inget behov att läsa om hårdvarurekomendationer som ofta är missvisande och även förvirrande för medelkonsument.

Smidighet

- Automatiska uppdateringar av spel och drivrutiner utan att behöva bry sig.
- Allt fungerar "out-of-the-box", handkontroller och joysticks kan användas direkt utan att behöva installera och ställa in dem.
- Liten formfaktor som går ställa upp i vardagsrummet enkelt.

Om Valve gör detta rätt så kan det nog fylla en nisch på PC-marknaden, traditionella gamingdatorer lär inte försvinna. Det blir helt enkelt en skräddarsydd PC för de som inte kan/vill hålla på med allting runtom.

Bra synpunkter. Det finns definitivt ett tomrum mellan att bygga sin egna pc från handplockade delar och vanliga spelkonsoler, tycker jag. Det förenklar väldigt mycket för utvecklare att ha fastställda hårdvaruspecifikationer också.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Om den ska kunna lira PC-spel lär den ju köra windows?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Läste lite snabbt så kanske missade nånting, men om man man byta ut komponenter själv samt kunna köra mus och tangetbord (och handkontroll förstås) så kan Steambox bli nice:P

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem

Jag gillar hur folk drar rätt konstiga paralleller... "Konsll är soft för de kan man spela på i soffan" - "SOFT! en dator man kan lira på i soffan!".
Eh... Har jag bara konsoller då???
Vill man lira i soffan, dra en sladd till TVn och sätt dig i soffan... De flesta spel stöder även handkontroll och det kan man ju koppla till sin PC... Skillnaden du märker är att BF3 plötsligt blev snyggare än på din xbox...
Kan inte riktigt se det intressanta med denna nyhet... att kalla den en konsoll med PC-delar är väl löjligt... Har inte direkt alla det? Min Xbox ser i alla fall ut som en PC när jag tittar i den...
Förmig var N64 den sista konsollen som jag tyckte kändes som en konsoll, lite fint utseende med "disketter" man spelade på. Senare har det bara kommit små datorer med handkontroll som begränsning...
Det positiva med konsoller är ju att speltilverkarna har ramarna för spelen klara, på xbox kan man göra si, på playstation kan man göra så. Nu ännnu en de behöver skrädda sy efter, fine. Mer jobb åt speltilverkarna och mer konkurrens bland konsoller, det är väl bra...
Jaja, svårt att sia om hur det blir när produkten kanske inte finns. Hur som blir det spännande
Troligtvis inget köp av mig, jag har min PC för PC spel och xbox för xbox spel... Men finns säkert folk som känner att produkten passar dem perfekt.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Gelantious:

Hmm, om nu det blir en "standard" för pc hårdvaran. Så hade dom kunnat sätta allt direkt på moderkortet och göra det litet.
Precis som med dom riktiga konsolerna. Montera CPU, minne, grafik direkt på moderkorten samt inte sätta ditt något som inte behövs, t ex fler pci-e portar mm.

Om det blir billigare eller inte vetetusan. Men dom borde kunna spara plats iallafall.

Låter mest som en liten Dell-desktop eller dylikt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tror det kommer att floppa rejält. Tanken är att byta ut en 10k kronors konsol var 3e år för att kunna spela dagens spel på medium eller high. Medans man kunde ha köpt ett ps3 för 5k som håller 5 år.
Det är ju inte precis som om någon sitter på en Pentium 4 med ett 8800 gtx och spelar BF3 på lägsta med spelbara fps medans någon med en ps3 gör det.

Ursäkta stavfel. Skriver från mobilen.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matzio:

Jag gillar hur folk drar rätt konstiga paralleller... "Konsll är soft för de kan man spela på i soffan" - "SOFT! en dator man kan lira på i soffan!".
Eh... Har jag bara konsoller då???
Vill man lira i soffan, dra en sladd till TVn och sätt dig i soffan... De flesta spel stöder även handkontroll och det kan man ju koppla till sin PC... Skillnaden du märker är att BF3 plötsligt blev snyggare än på din xbox...
Kan inte riktigt se det intressanta med denna nyhet... att kalla den en konsoll med PC-delar är väl löjligt... Har inte direkt alla det? Min Xbox ser i alla fall ut som en PC när jag tittar i den...
Förmig var N64 den sista konsollen som jag tyckte kändes som en konsoll, lite fint utseende med "disketter" man spelade på. Senare har det bara kommit små datorer med handkontroll som begränsning...
Det positiva med konsoller är ju att speltilverkarna har ramarna för spelen klara, på xbox kan man göra si, på playstation kan man göra så. Nu ännnu en de behöver skrädda sy efter, fine. Mer jobb åt speltilverkarna och mer konkurrens bland konsoller, det är väl bra...
Jaja, svårt att sia om hur det blir när produkten kanske inte finns. Hur som blir det spännande
Troligtvis inget köp av mig, jag har min PC för PC spel och xbox för xbox spel... Men finns säkert folk som känner att produkten passar dem perfekt.

Spelar ingen roll om det är konsol eller dator. Det är spelen som räknas.
Sen om du sitter i en soffa eller i en städskrubb är upp till dig och inte spelet.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Väljer ju den här framför mes-Sony eller tönt-Microsofts försök till konsoler.

Permalänk
Medlem

Det vi vill - jag iaf - är väl att konsolerna nån djäkla gång börjar närma sig egenskaperna för pc. Det behövs inte ytterligare ett mellanting. En konsol behöver kunna uppgraderas oftare. ALLA tjänar på detta. Det räcker att stoppa i ett nytt grafikkort för den att få nytt liv.

Det skall inte behöva vara svårare att byta ett grafikkort som att stoppa i en handkontroll eller större hårddisk. Detta bör hårdvarutillverkarna kunna lösa.

Systemet ska kunna känna av vilka inställningar som skall köras med. Så spel kan köras med olika inställingar om man har v1 eller 1.2 av "konsolen". Detta borde spelutvecklarna kunna lösa.

Man borde kunna spela med mus och tangentbord. Man skall kunna surfa webben på ett bra sätt. Kolla mail, chatta, you name it. Möjligheterna skall inte skilja från pc, mer än att smarta funktioner som tex kinect och move kommer till (kinect som förövrigt nu är på g till PC)

Kom igen. Bara för att konsoler skall underlätta för kunden, behöver man inte stanna upp utvecklingen av spel och hårdvara och fragmentera konsol och PC. Win Win! Mer spel säljs, ett "system" får längre livslängd och kunder större valfrihet.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Pimpim666:

Tror det kommer att floppa rejält. Tanken är att byta ut en 10k kronors konsol var 3e år för att kunna spela dagens spel på medium eller high. Medans man kunde ha köpt ett ps3 för 5k som håller 5 år.
Det är ju inte precis som om någon sitter på en Pentium 4 med ett 8800 gtx och spelar BF3 på lägsta med spelbara fps medans någon med en ps3 gör det.

Ursäkta stavfel. Skriver från mobilen.

Pentium 4?! Umm... va?

PS3 släpptes 11 november 2006. En 10kkr PC med motsvarande ålder har en Core2Quad Q6600 (7 dec 2006) ett NVidia 8800 GTX (6 nov 2006) och ~4 GB RAM.

Den datorn driver det allra mesta i okej inställningar även i dagsläget, och definitivt alla spel i samma grafikinställningar som ett PS3! Skicka in ett nyare grafikkort och klocka processorn så driver den BF3 i väldigt höga inställningar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Fail på detta.. prislappen lär garanterat bli över 5,6 tusen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Pentium 4?! Umm... va?

PS3 släpptes 11 november 2006. En 10kkr PC med motsvarande ålder har en Core2Quad Q6600 (7 dec 2006) ett NVidia 8800 GTX (6 nov 2006) och ~4 GB RAM.

Den datorn driver det allra mesta i okej inställningar även i dagsläget, och definitivt alla spel i samma grafikinställningar som ett PS3! Skicka in ett nyare grafikkort och klocka processorn så driver den BF3 i väldigt höga inställningar.

Hur får du ihop den ekvationen när q6600 kostade över 5000 fram till juli 2007 och 8800GTX runt 6000 kronor vid samma tidpunkt? Blir 11 000 bara för processorn och grafikkortet, närmare ett år efter PS3 släpptes.

Permalänk
Medlem

Om detta är sant så är det den dummaste produkten någonsin..... I-alla-fall om jag har uppfattat det rätt.... Det är ju bara en helt vanlig dator, som säkert kommer kosta mycket mer än om du köper delarna lösa och bygger en egen dator.....

Enda anledningen till att jag har ett Xbox är för att det inte kostar lika mycket som en dator, och man kan ha den i många år utan att spelen kräver för mycket..... Konsoller är ju optimerade perfekt.... Hade du köpt samma delar som finns i en konsoll och sätter det i en dator, så kommer du inte kunna få närheten så bra grafik.....

Har jag uppfattat den här Valve-"konsollen" rätt, så kommer det inte vara denna optimeringen, utan det är bara en vanlig dator som du kan ha Steam på.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Om detta är sant så är det den dummaste produkten någonsin..... I-alla-fall om jag har uppfattat det rätt.... Det är ju bara en helt vanlig dator, som säkert kommer kosta mycket mer än om du köper delarna lösa och bygger en egen dator.....

Enda anledningen till att jag har ett Xbox är för att det inte kostar lika mycket som en dator, och man kan ha den i många år utan att spelen kräver för mycket..... Konsoller är ju optimerade perfekt.... Hade du köpt samma delar som finns i en konsoll och sätter det i en dator, så kommer du inte kunna få närheten så bra grafik.....

Har jag uppfattat den här Valve-"konsollen" rätt, så kommer det inte vara denna optimeringen, utan det är bara en vanlig dator som du kan ha Steam på.....

Gissar att tanken är att spelen ska optimeras mot denna uppsättnig hårdvara och på så vis få bra upplevd prestanda med "dålig prestanda".

Permalänk
Medlem

Kommer Valve upp med en sådan här dumhet så tänker jag sluta köpa spel ifrån dom, och aldrig mer använda Steam.
Vägrar att stödja ett sånt smutsigt sniket företag som Valve, tjänar pengar på ALLT utom spel vill dom göra.
Steam är en tjänst som är i stort sätt gratis för Valve att driva, men som tar betalt för att andra ska få sälja sina spel via tjänsten,
och sen nu detta, en konsol som skulle hämma hela spelindustrin åter igen precis som Xbox och Playstation gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Kommer Valve upp med en sådan här dumhet så tänker jag sluta köpa spel ifrån dom, och aldrig mer använda Steam.
Vägrar att stödja ett sånt smutsigt sniket företag som Valve, tjänar pengar på ALLT utom spel vill dom göra.
Steam är en tjänst som är i stort sätt gratis för Valve att driva, men som tar betalt för att andra ska få sälja sina spel via tjänsten,
och sen nu detta, en konsol som skulle hämma hela spelindustrin åter igen precis som Xbox och Playstation gör.

Kostar väl inget för sony direkt att andra tillverkar dvd-skivor? Ändå tar de ut slantar? Använder du inte dvdskivor då heller?

Permalänk
Medlem

possitivt i stort.

det enda skräckscenariot jag kan komma på är att valve's steambox ( som antagligen kommer köra med någon form av gamepad ) marginaliserar vanliga speldatorer så pass så att mus och tangentbord's stöd i spel blir sämre.
t.ex att sensitivity och mouse acceleration options blir ännu mer vrickade.

det possitiva är ju att om det är en renrasig pc där inne, som kör windows etc, så kan effekten bli motsatt till det jag tidigare sa.
vi kanske till och med får högre kvalitet på assets i konsoll portar.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur denna dator ska göra att speltillverkare slipper tänka på tusentals olika specifikationer för datorer för alla andra datorer kommer ju ändå finnas kvar. De kan ju inte göra spel enbart för specifikationen som just denna box har för den stora majoriteten av PC-spelare lär inte ha steambox.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Pentium 4?! Umm... va?

PS3 släpptes 11 november 2006. En 10kkr PC med motsvarande ålder har en Core2Quad Q6600 (7 dec 2006) ett NVidia 8800 GTX (6 nov 2006) och ~4 GB RAM.

Den datorn driver det allra mesta i okej inställningar även i dagsläget, och definitivt alla spel i samma grafikinställningar som ett PS3! Skicka in ett nyare grafikkort och klocka processorn så driver den BF3 i väldigt höga inställningar.

Ett 8800GTX klarar inte av mycket idag. Ta ett spel som skyrim så kommer du se att dom flesta dyrare kort har problem med att hänga med en PS3 när effekterna börjar flyga. Bara se på videon här på Swec som Robbaz gjorde, PC versionen hade mest lagg när effekterna började.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Ett 8800GTX klarar inte av mycket idag. Ta ett spel som skyrim så kommer du se att dom flesta dyrare kort har problem med att hänga med en PS3 när effekterna börjar flyga. Bara se på videon här på Swec som Robbaz gjorde, PC versionen hade mest lagg när effekterna började.

skyrim är ju lite speciellt dock, pc versionen var ju tydligen kompilerad utan sse2 optimeringar ect.
och en massa annat tjafs (2 GB limit etc etc ).

vet inte hur det är på den fronten i dagsläget dock.

men ja, ett 8800GTX håller ju inte måttet idag.
kör man däremot consol upplösning ala 1280x720 ( eller lägre)
så tror jag att ett 8800GTX hänger på konsollerna ganska bra även i de nyaste spelen.

det är nått folk ofta glömmer när de jämför konsol och pc...
på pc kör man inte upplösningar från stenåldern.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

skyrim är ju lite speciellt dock, pc versionen var ju tydligen kompilerad utan sse2 optimeringar ect.
och en massa annat tjafs (2 GB limit etc etc ).

vet inte hur det är på den fronten i dagsläget dock.

men ja, ett 8800GTX håller ju inte måttet idag.
kör man däremot consol upplösning ala 1280x720 ( eller lägre)
så tror jag att ett 8800GTX hänger på konsollerna ganska bra även i de nyaste spelen.

det är nått folk ofta glömmer när de jämför konsol och pc...
på pc kör man inte upplösningar från stenåldern.

Men är det som sagt rättvist att jämföra en setup som kostade över 11 000 med en som kostade 5 000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Men är det som sagt rättvist att jämföra en setup som kostade över 11 000 med en som kostade 5 000?

om datorn bootar rätt in i steam biblioteket och inte har möjlighet att installera andra programvaror, nej.
Men om man ser till att man slipper köpa en hemdator, eftersom man redan har en speldator. möjligen.
på samma sätt som att priset på tv'n och högtalarna du kommer behöva inte ingår i denna diskussion.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |