Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Nytt ram minne funkar inte

Hej, jag köpte ett nytt 2 GBs minne men som inte funkade när jag stoppade i det. Datorn startade inte, alla fläktar och sånt gick igång men moderkortet pep inte som det brukar göra när datorn startar. Är det ram minnet som det är nåt fel på eller kan det vara nånting annat ?

Chassi: Ace Battle 4 | CPU: AMD Phenom II X2 545 3,2 GHz | Moderkort: Asus M4A77TD PRO | GPU: ATI Radeon HD 4770 512MB | RAM: Corsair Value S. DDR3 1333 MHz 2 GB | HDD: Western Digital Caviar Blue 500 GB | Nätagg: Ace 500W | OS: Windows XP Professional 32bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Onyq:

Hej, jag köpte ett nytt 2 GBs minne men som inte funkade när jag stoppade i det. Datorn startade inte, alla fläktar och sånt gick igång men moderkortet pep inte som det brukar göra när datorn startar. Är det ram minnet som det är nåt fel på eller kan det vara nånting annat ?

Om det fungerade innan du satte in det nya minnet torde det väl vara det som orsakar problemet?

Men säger du att datorn inte startade, men att alla fläktar och allt annat snurrade igång?
Vad exakt var det som INTE gick igång?

Är du säker på att du har köpt kompatibla minnen som fungerar tillsammans med ditt moderkort?
Förutsatt att du hade några minnen innan; vilka var det, och vilka är de nya minnen du köpt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av MuaWUbIufvqW:

Om det fungerade innan du satte in det nya minnet torde det väl vara det som orsakar problemet?

Men säger du att datorn inte startade, men att alla fläktar och allt annat snurrade igång?
Vad exakt var det som INTE gick igång?

Är du säker på att du har köpt kompatibla minnen som fungerar tillsammans med ditt moderkort?
Förutsatt att du hade några minnen innan; vilka var det, och vilka är de nya minnen du köpt?

Alltså datorn startar, men moderkortet piper inte som det brukar göra och jag får ingen bild på skärmen.

Moderkort och minne:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=579255
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=478999 Köpte detta minnet för 2 år sedan, köpte nu ett till likadant men det funkade varken tillsammans med det gamla eller ensamt i datorn.

Chassi: Ace Battle 4 | CPU: AMD Phenom II X2 545 3,2 GHz | Moderkort: Asus M4A77TD PRO | GPU: ATI Radeon HD 4770 512MB | RAM: Corsair Value S. DDR3 1333 MHz 2 GB | HDD: Western Digital Caviar Blue 500 GB | Nätagg: Ace 500W | OS: Windows XP Professional 32bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2012

Om du har helt har konstaterat att datorn beter sig udda och inte startar varken tillsamans med eller ensamt med det nya minnet tippar jag på att minnet inte fungerar. Reklamera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av MuaWUbIufvqW:

Om du har helt har konstaterat att datorn beter sig udda och inte startar varken tillsamans med eller ensamt med det nya minnet tippar jag på att minnet inte fungerar. Reklamera?

Ja, det måste väll vara minnet, men det är väll inte så vanligt att en komponent är trasig när man får den?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2006

Fleaktiga minnen är inte helt ovanligt... 1 av 15 i min erfarenhet...

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av fabbe72:

Fleaktiga minnen är inte helt ovanligt... 1 av 15 i min erfarenhet...

Okej, men det jag beställde är 2gb och kostar kring 100 kr, så vet inte om jag orkar retunera det. Kanske beställer nya minnen (dock från inet denna gång) :).