Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

USB Minne Spökar deluxe, smått panik!

En tjejkompis ringde precis, hennes USB minne med en hel del viktiga saker på verkar strula.

När hon sätter i det i datorn dyker bara en ruta upp med att minnet måste formateras för att kunna användas.

Vad bör jag kolla? Någon som varit med om något liknande?

Har testat köra chkdsk g: /r utan att det ens startar.
Testat i en annan dator.

Nästa steg jag kan tänka är att testa det i ubuntu.

Någon som varit med om något liknande och har en lösning eller åtminstone en ide?

Minnet är ett noname.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av marr:

En tjejkompis ringde precis, hennes USB minne med en hel del viktiga saker på verkar strula.

När hon sätter i det i datorn dyker bara en ruta upp med att minnet måste formateras för att kunna användas.

Vad bör jag kolla? Någon som varit med om något liknande?

Har testat köra chkdsk g: /r utan att det ens startar.
Testat i en annan dator.

Nästa steg jag kan tänka är att testa det i ubuntu.

Någon som varit med om något liknande och har en lösning eller åtminstone en ide?

Minnet är ett noname.

Testa i en dator som inte har Windows och se om du kan komma åt minnet därifrån (i Ubuntu kan du alltid köra lsusb i terminalen för att se om minnet ens blir identifierat), om så, backup ALL the files! Om det inte fungerar mår minnet inte jättebra. :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av MuaWUbIufvqW:

Testa i en dator som inte har Windows och se om du kan komma åt minnet därifrån (i Ubuntu kan du alltid köra lsusb i terminalen för att se om minnet ens blir identifierat), om så, backup ALL the files! Om det inte fungerar mår minnet inte jättebra. :/

Ska testa såfort jag kommer över det fysisk... Hon är ute och yrar för tillfället. Tack för snabbt svar

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Maj 2010

Filsystemet är väl anatgligen korrupt eftersom hon bara dragit ur det. Tror man kan formatera det till ett filsystem utan att radera all data. MAn kan det med konverteringar mellan filsystem iaf. Testa i någon linux-dist först.

Edit: Hoppas du får bra "betalt ;)"

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

jag brukar få det meddelandet skitofta, bara stänga fönstret och köra på som vanligt

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av gn1p:

Filsystemet är väl anatgligen korrupt eftersom hon bara dragit ur det. Tror man kan formatera det till ett filsystem utan att radera all data. MAn kan det med konverteringar mellan filsystem iaf. Testa i någon linux-dist först.

Edit: Hoppas du får bra "betalt ;)"

Haha just det, bra betalt var det ja...

Ska se vad som kan tänkas funka.. Hon verkar inte komma hem förrän på fredag, så jag har några dagar på mig att forska fram diverse alternativ att testa.

Skrivet av morxy49:

jag brukar få det meddelandet skitofta, bara stänga fönstret och köra på som vanligt

Funkar tyvärr inte :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Tar och ger er en uppdatering:

Kom över minnet först idag, testa runt lite utan någon framgång.. Till sist blev det programmet testdisk under Ubuntu. Bingo, lätthanterligt och fick ut det mesta, framförallt det viktiga.

Tack för all hjälp på vägen!