Överklockade nog FSB för mycket...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Överklockade nog FSB för mycket...

Okej, så jag var lite klantig och otålig och överklockade FSB lite för mycket. Nu går inte ens POST igång. Inte heller när jag håller in Power-knappen i X antal sekunder stängs systemet av.

Har försökt reseta CMOS, lyckades imorse, men var klantig nog att inte ha något keyboard inkopplad och systemet startades, men frös i POST.

Har nu försökt reseta CMOS igen, men utan framgång, ska se om den lyckas resetas inatt.

Så min fråga till er är:
Kan moderkortet bli så skadat av att man höjer FSB för mycket? Den bootade alltså inte ens med den nya FSB-hastigheten, så blev ju knappast överhettad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Jag tror nog att det istället skulle kunna vara CPU'n som tog skada. Vilken CPU handlar det om? Sandy-Bridge, för de gillar ju inte FSB över 105

I7 8700K @4.5, Asus GTX 1080TI och annat smått o gott.

Acer Predator XB270HU 1440p 144hz G-sync + Qnix 2710

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Dec 2005

Mest troligt att FSB ligger kvar på den nivån du satte den. På vilket sätt resetade du CMOS? Ibland kan man behöva ta ut batteriet på moderkakan.

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag tror nog att det istället skulle kunna vara CPU'n som tog skada. Vilken CPU handlar det om? Sandy-Bridge, för de gillar ju inte FSB över 105

AMD Phenom II X4 965

Skrivet av nivv:

Mest troligt att FSB ligger kvar på den nivån du satte den. På vilket sätt resetade du CMOS? Ibland kan man behöva ta ut batteriet på moderkakan.

Ta ut batteriet och CLEAR_CMOS pins. Funkade bara att starta den imorse, och då hade jag låtit batteriet vara ute hela natten.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av CaptnRoram:

AMD Phenom II X4 965

Ta ut batteriet och CLEAR_CMOS pins. Funkade bara att starta den imorse, och då hade jag låtit batteriet vara ute hela natten.

Drog du ut sladden till nätagget också?

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Ratatosk:

Drog du ut sladden till nätagget också?

Självfallet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Okej, har nu utan tvekan resetat den, batteriet var ur i ca 24h. Den startar ändå inte POST. Inte ens hard reboot när man håller in shutdown funkar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

kika om du kan hitta på eller låna någon annan processor av någon annan än den du har så återställer sig nog inställningarna som det var starta även utan minnen det kan funka också

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.9 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. blandat 16 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, gtx 780 msi gaming och nätagg plexgear 600w SSD: 60 gb intel 330

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Inte så det funkar mannen

Om den inte kör POST så har den inte hunnit ladda in biosinställningarna. Jag tror att något sitter löst, testa plocka ur allt som verkligen inte behövs, dvs kör bara med en minnessticka, inget grafikkort, ingen hdd.

Något är löst eller paj, inte orsakat av överklockningen men kanske av felsökningen?

2500k @ 4.7GHz | VENGEANCE CL8 1600Mhz | 6970 @ stock | Agi 3 ssd- 120gb + slö 1 tb disk